صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • تحلیل
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بورس
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و پنجاه و سه - ۲۸ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و پنجاه و سه - ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۵

بازگشت عرضه سوخت به مدار

تاکنون 65 درصد جایگاه‌های سوخت کشور به تعداد 2750 جایگاه به صورت دستی و آفلاین وارد مدار شده‌اند و بنزین را با نرخ آزاد به مردم عرضه می‌کنند

توطئه دشمنان خنثی شد دشمن صهیونیستی و امریکا به دلیل شکست در جبهه‌های دیگر، می‌خواستند از این طریق مردم ما را دچار چالش و زحمت کنند، ولی مطمئن باشند که خادمین این مردم در وزارت نفت نخواهند گذاشت توطئه آنها عملی شود و بزودی این توطئه هم خنثی خواهد شد

واکنش سریع و بسیج به‌موقع ستاد بحران شرکت ملی پخش پالایش فرآورده‌های نفتی با حضور مدیران وزارت نفت و پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، با هدف بررسی و رفع مشکل، بدون فوت وقت.
به دنبال حمله سایبری با هدف ایجاد اختلال در شبکه سوخت‌رسانی کشور.
صبح دیروز و به دلیل اختلال، فعالیت برخی جایگاه‌های سوخت متوقف شد؛ بلافاصله سوختگیری با نرخ دوم و به صورت آفلاین آغاز شده و برخی جایگاه‌ها قادر به عرضه سوخت با نرخ دوم شدند.
به گزارش‌ فارس، کانال 12 اسرائیل مدعی حمله گروه هکر اسرائیلی به نام «گنجشک درنده» به سامانه سوخت ایران شد و نوشت: حمله سایبری به سیستم ملی تأمین سوخت ایران انجام دادیم و اغلب پمپ‌های سوخت آن را از کار انداختیم!
شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در پی اختلال در جایگاه‌های عرضه سوخت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «به اطلاع عموم هموطنان شریف ایران می‌رساند نظر به بروز اختلال فنی در بعضی جایگاه‌های عرضه سوخت کشور ناشی از توطئه معاندان برای تحت‌الشعاع قرار دادن رفاه و آسایش مردم، تا اطلاع ثانوی عرضه فرآورده‌های نفتی در جایگاه‌های عرضه سوخت، به‌صورت آفلاین انجام خواهد شد.»
ناگفته نماند که کارگروه‌های تخصصی در حال رفع مشکل بوده و همه جایگاه‌ها به وضع عادی بازخواهد گشت و روند سوختگیری عادی خواهد شد.
وزیر نفت، پس از بروز اختلال در سامانه سوختگیری در برخی جایگاه‌های کشور با حضور در جایگاه سوخت بهار شیراز، اظهارکرد که از حدود ساعت ۱۰ صبح با حمله سایبری، عملیات سوختگیری در برخی جایگاه‌های عرضه سوخت متوقف شد و تأکید کرد: با توجه به تجربه سال ۱۴۰۰، سریعاً همکاران شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی جایگاه‌های سوخت را به صورت دستی فعال کردند تا عملیات سوختگیری انجام شود و وقفه‌ای در سوختگیری صورت نگیرد.
اوجی گفت که از مردم عزیز که صبوری کردند تشکر می‌کنیم، همچنین از رسانه‌ها تشکر می‌کنیم که از همان ابتدای نخست کمک کردند اطلاع‌رسانی به‌موقع انجام شد. وزیر نفت بیان کرد: هموطنان عزیز می‌توانند بدون استفاده از کارت سوخت و با سهمیه آزاد (نرخ دوم) سوختگیری انجام دهند.
اوجی با اعلام اینکه هیچ‌گونه بحث افزایش قیمت انرژی در دستور کار نیست، گفت موجودی ذخایر بنزین کشور خوب است و تأمین سوخت طبق روال عادی انجام می‌شود؛ همچنین سهمیه کارت سوخت مردم محفوظ می‌ماند و خللی هم در سهمیه‌ها ایجاد نشده است.
وی اظهار داشت: دشمن صهیونیستی و امریکا به دلیل شکست در جبهه‌های دیگر، می‌خواستند از این طریق مردم ما را دچار چالش و زحمت کنند، ولی مطمئن باشند که خادمین این مردم در وزارت نفت نخواهند گذاشت توطئه آنها عملی شود و بزودی این توطئه هم خنثی خواهد شد.

آغاز عرضه بنزین ۱۵۰۰تومانی در تعدادی از جایگاه‌ها
معاون وزیر نفت از آغاز عرضه پایلوت و ایمن بنزین ۱۵۰۰تومانی در برخی جایگاه‌ها خبر داد وگفت: به زودی تمامی جایگاه‌ها به‌صورت آفلاین وارد مدار خواهند شد.
جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، اظهار داشت:  مردم در سوختگیری با نرخ 3000تومانی بنزین که نرخ آزاد است هیچ مشکلی در سراسر کشور ندارند، اما با تمهیداتی که اندیشیده شده، عرضه بنزین 1500تومانی در برخی جایگاه‌ها آغاز شده و مردم با کارت‌های سوخت خود در این جایگاه‌ها در حال دریافت بنزین 1500تومانی هستند.
معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: با هماهنگی و تعامل وزارت نفت و سازمان پدافند غیرعامل، بازگشت سامانه هوشمند سوخت به مدار در دستورکار قرار گرفته و با توجه به ضرورت دقت نظر در این زمینه، ممکن است به‌تدریج و طی چند روز، سامانه هوشمند به وضعیت سابق بازگردد.
وی ادامه داد: علت بروز این رخداد در دست بررسی است و شرایط ایمن در کل نظام عرضه و توزیع سوخت کشور هم‌اکنون حاکم است، مردم هیچ نگرانی بابت کمبود یا قیمت عرضه سوخت نداشته باشند و تا زمان بازگشت سامانه هوشمند سوخت به روال سابق، بنزین بدون مشکل و بدون وقفه به مردم عرضه خواهد شد.
معاون وزیر نفت گفت:‌ اولویت ما در برقراری سوخت‌رسانی جایگاه‌های پر مشتری و سپس جایگاه‌های بین‌راهی است.
براساس این گزارش و تا لحظه تنظیم خبر مدیرعامل شرکت ملی پخش گفت: تاکنون 65 درصد جایگاه‌های سوخت کشور به تعداد 2750 جایگاه به صورت دستی و آفلاین وارد مدار شده‌اند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، جعفر سالاری‌نسب مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی امروز در مصاحبه با شبکه خبر با اشاره به آخرین وضعیت جایگاه‌های سوخت کشور عنوان کرد: تاکنون 65 درصد جایگاه‌های سوخت کشور به تعداد 2750 جایگاه به صورت دستی و آفلاین وارد مدار شده‌اند و بنزین را با نرخ آزاد به مردم عرضه می‌کنند.
وی افزود: تعدادی از جایگاه‌ها نیز به صورت آزمایشی به سامانه سوخت وصل شده‌اند و بنزین را با نرخ 1500 تومان نیز عرضه می‌کنند. به دنبال این هستیم که تا امروز همه جایگاه‌ها به صورت آفلاین وارد مدار شده و تا پایان فردا نیز همه جایگاه‌ها به سامانه سوخت به صورت آنلاین متصل شوند.

سرعت عمل بالای مسئولان
وزارت نفت
در این بین، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفته که مسئولان وزارت نفت در سراسر کشور، استانداری‌ها و دیگر مجموعه‌های خدمت‌رسانی از دقایق ابتدایی اختلال در سامانه هوشمند سوخت پای کار آمدند و درصدد رفع مشکل هستند.
مالک شریعتی‌نیاسر به اختلال در جایگاه‌های عرضه سوخت و مختل شدن کارت‌های سوخت اشاره و اظهار کرد: دشمن بار دیگر دشمنی خود را به مردم نشان داد و خدمت‌رسانی و آرامش آنها را هدف قرار داد و امروز هم مانند دو سال گذشته بیش از ۶۰ درصد جایگاه‌های عرضه سوخت کشور درگیر این اختلال شدند، اما مسئولان وزارت نفت در سراسر کشور، استانداری‌ها و دیگر مجموعه‌های خدمت‌رسانی از دقایق ابتدایی این اتفاق پای کار آمدند و در صدد رفع مشکل هستند. وی با تأکید بر اینکه شایعه افزایش قیمت بنزین در پی این اتفاق به هیچ عنوان صحت ندارد، افزود: وزیر نفت و معاونانش در حال رفع مشکل هستند، بنابراین، این اختلال به‌زودی و به تدریج برطرف خواهد شد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مردم نگران تأمین سوخت نباشند، اما فعلاً تا فعال شدن دوباره سامانه هوشمند سوخت باید با قیمت دوم سوختگیری کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی