صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و شصت - ۰۶ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و شصت - ۰۶ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

اخبار

کاهش 15 درصدی ضایعات با یکسان‌سازی نرخ آرد و نان
رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با یکسان‌سازی نرخ آرد و نان، میزان ضایعات ۱۵ درصد کاهش می‌یابد. ‌عطاءاللّه هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با وجود آنکه طی ۲۰ سال اخیر به نانوایان یارانه داده می‌شود، اما تأثیری در کاهش ضایعات و دور ریز نان نداشته است. او با بیان اینکه هوشمندسازی در کاهش ضایعات نان تأثیر نداشته است، افزود: تا زمانی که خلأ یارانه‌ای پر نشود و جامعه هدف مشخص نشود، این روال ادامه خواهد داشت. هاشمی یکسان‌سازی نرخ آرد و نان را راهکار کاهش ضایعات نان اعلام کرد و گفت: با آزادسازی نرخ آرد و نان، آرد به نرخ آزاد در اختیار نانوا قرار می‌گیرد و از طرفی یارانه مستقیم به مصرف‌کننده داده می‌شود که این امر باعث می‌شود میزان آرد تخصیصی گندم مصرفی کاهش یابد. رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توزیع مستقیم یارانه نان پیش‌بینی می‌شود ضایعات و دور ریز نان ۱۵ درصد کاهش یابد. او با بیان اینکه سالانه ۱۰ میلیون تن نان مورد نیاز واحدهای خبازی است، گفت: با کاهش ضایعات، مصرف آرد واحدهای خبازی به ۸,۵ میلیون تن کاهش می‌یابد.

 
ارزآوری 10 میلیارد دلاری با صادرات محصولات کشاورزی به آفریقا
 مدیرکل دفتر مطالعه، پایش و توسعه بازار تعاون روستایی ایران گفت: با رفع موانع زیرساختی، صادرات ایران به ۵۵ کشور آفریقایی تا چند سال آینده به بیش از 10 میلیارد دلار خواهد رسید. روح‌اله لطیفی در نشست با مسعود برهمن رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قاره آفریقا که به‌منظور هم‌افزایی برای توسعه صادرات به قاره سیاه برگزارشده بود، بیان کرد: قاره آفریقا با دارا بودن بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت و منابع غنی، بازاری مناسب برای ورود کالاهای متنوع ایران است. وی افزود: توجه به این قاره، بارها توسط رهبر انقلاب مورد تأکید قرارگرفته، در دولت سیزدهم نیز به این نکته توجه ویژه‌ای شده و باهدفگذاری مناسب، اقدامات خوبی برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای قاره آفریقا انجام‌شده است. مدیرکل دفتر مطالعه، پایش و توسعه بازار تعاون روستایی ایران گفت: در دو سال گذشته شاهد جهش مناسبی در صادرات به این قاره بودیم و امیدواریم با رفع موانع زیرساختی، میزان صادرات ایران به ۵۵ کشور آفریقایی تا چند سال آینده به بیش از 10 میلیارد دلار برسد. لطیفی توضیح داد: باوجود اینکه در بسیاری از کشورهای آفریقایی خاک حاصلخیز و آب فراوان وجود دارد اما این قاره یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان مواد غذایی است و به دلیل اقلیم متفاوت و صنایع مرتبط با این صنعت می‌تواند بازار مناسبی برای محصولات کشاورزی باشد.  
ایجاد ظرفیت‌های تجاری مناسب با آفریقا
 در این نشست مسعود برهمن بیان کرد: اتاق بازرگانی ایران و آفریقا در تلاش است با ایجاد هم‌افزایی بسترهای لازم را برای ورود مناسب به بازارهای آفریقایی برای همه فعالان این عرصه فراهم کند. وی افزود: در این راستا جلسات متعددی را با دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های بخش خصوصی در تهران و شهرستان‌ها در دستور کار داریم و ظرفیت‌های مناسبی در همه زمینه‌ها فراهم شده است. برهمن ادامه داد: بازار آفریقا بازار بزرگی است که باید فنی، دقیق و با آگاهی دنبال شود تا باوجود رقبای جهانی در این بازار سهمی بیشتر را برای کشورمان بدست آوریم.

جستجو
آرشیو تاریخی