صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • اقتصادی
  • کلان
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره هفده - ۰۷ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هفده - ۰۷ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

«الکامپ» با حضور ۵۰۰ شرکت داخلی و خارجی و۳۰ تیم دانش‌آموزی

فناوری هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و میکروالکترونیک در دولت سیزدهم رونق می‌گیرد

جای خالی بزرگان در سال‌های گذشته مجموعه‌های دولتی بیشتری در نمایشگاه الکامپ حضور داشتند اما اکنون غیر از پارک‌های فناوری شهرهای مختلف، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و سازمان فناوری اطلاعات ایران نهاد دولتی دیگری در الکامپ حضور چشمگیری ندارد.

 
اوایل هفته جاری (چهارم تیرماه) بیست‌وششمین نمایشگاه (الکامپ) ایران پس از ۴ سال وقفه با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی آغاز به کار کرد. همچنین نمایندگانی از کشورهای ازبکستان، فرانسه، پاکستان، بوسنی، سوریه، چین، روسیه، ترکیه، ارمنستان وعراق نیز در این نمایشگاه حضور پیدا کردند.
پس از 4 سال وقفه
نمایشگاه الکامپ کار خود را از دهه ۷۰ در کشور آغاز کرد و هر ساله با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی برگزار می‌شد. با شیوع کرونا برگزاری این نمایشگاه با وقفه مواجه شد. بارها برای برگزاری آن در فواصل مختلف برنامه‌ریزی شد و حتی شرکت‌ها نیز برای حضور در آن ثبت‌نام کردند اما هر بار به دلیلی، برگزاری این نمایشگاه به تعویق افتاد.اما در نهایت با پیگیری نظام صنفی رایانه‌ای کشور، چهارم تیرماه، بیست و ششمین نمایشگاه الکامپ این بار با رویکرد تازه‌ و نگاه جدی‌تر با حضور مسئولان کشور آغاز به کار کرد.در این نمایشگاه شرکت‌های بزرگ و کوچک حوزه فناوری به رونمایی محصولات خود می‌پردازند. بازدیدکنندگان نیز استقبال خوبی از این نمایشگاه دارند و به همین دلیل الکامپ ۲۶ برای یک روز دیگر تمدید شد و روز هشتم تیرماه به کار خود پایان خواهد داد.الکامپ بیست و ششم با نمایشگاهی که در دهه ۷۰ آغاز شد، تفاوت چشمگیری دارد. در آن زمان بیشتر با افرادی مواجه بودیم که در این نمایشگاه به ارائه محصولات و خدمات کامپیوتری می‌پرداختند، اما اکنون شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها و کسب‌و‌کارهای حوزه اقتصاد دیجیتال برای ارائه دستاوردهای پیشرفته حوزه فناوری در الکامپ حضور دارند.

حضور کم رنگ دولتی‌ها
سالن‌های هشت، هفت، شش، پنج، ۹، ۴۴، ۳۱، ۳۸ و ۳۵، ۲۷ امسال تحت پوشش نمایشگاه است و غرفه شرکت‌های ایرانی و خارجی در این بخش‌ها راه‌اندازی و مستقر شده‌اند. یکی از مواردی که امسال در سالن‌های نمایشگاه به چشم می‌خورد حضور کم رنگ دولتی‌هاست.در سال‌های گذشته مجموعه‌های دولتی بیشتری در نمایشگاه الکامپ حضور داشتند اما اکنون غیر از پارک‌های فناوری شهرهای مختلف، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و سازمان فناوری اطلاعات ایران نهاد دولتی دیگری در الکامپ حضور چشمگیری ندارد.

تمرکز بر استارتاپ‌ها
در سنوات گذشته، نمایشگاه الکامپ بخش‌های متعددی مانند الکام‌استارز، الکام‌گیمز، توان‌تک، الکام‌پیچ و... داشت. استارتاپ‌ها در ۲ سالن جمع بودند و لازم نبود علاقه‌مندان برای بازدید از استارتاپ‌ها به سالن‌های متعدد مراجعه کنند اما در الکامپ ۲۶ غرفه‌ها به این شکل جانمایی نشده‌ است.در این دوره «استیج» جایگزین بخش‌های گذشته شده و مسئولان برگزاری سعی کرده‌اند بیش از گذشته تمرکز خود را بر حمایت از استارتاپ‌ها بگذارند و برای مطرح کردن مشکلات کسب و کارها «استیج»‌های متعدد برگزار کنند. به واسطه برگزاری این پنل‌ها، کسب و کارها به بیان مشکلات خود می‌پردازند و برای آن راه‌حل‌های مختلفی ارائه می‌شود.

حضور گسترده مسئولان
بیست و ششمین نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ) صبح چهارم تیرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور «روح‌الله دهقانی فیروزآبادی» معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات، «سید محمدامین آقامیری» رئیس مرکز ملی فضای مجازی، «مجتبی توانگر» رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی، «محمدصادق خیاطیان» رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی و همچنین «الکساندر شویتوف» معاون وزیر توسعه دیجیتال، ارتباطات و رسانه‌های جمعی روسیه افتتاح شد و هر کدام از مسئولان در سخنرانی کوتاه خود به مطرح کردن مواردی پرداختند که همگی در راستای کمک به برگزاری نمایشگاه‌هایی مانند الکامپ که باعث رشد اقتصاد دیجیتال کشورهستند، بودند.

 

بــــرش

دانش‌آموزان شانه به شانه استارتاپ‌ها
یکی از بخش‌های جذاب الکامپ امسال، حضور دانش‌آموزان علاقه‌مند به حوزه فناوری در سالن ۸ و ۹ نمایشگاه بین‌المللی است. امسال به همت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، رویدادی تحت عنوان رویداد «تینواستارز» با حضور بیش از ۳۰ تیم دانش‌آموزی از استان‌های مختلف کشور مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی و تهران در نمایشگاه الکامپ در حال برگزاری است. در تینواستارز ۱۲ تیم منتخب به ارائه ایده و محصول‌شان می‌پردازند. این رویداد با حمایت شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری اطلاعات، مربیان و مشاورین صاحبنظر حوزه کارآفرینی و همکاری وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود.حضور مدیران و کارشناسان متخصص حوزه فناوری اطلاعات مانند امنیت، شبکه، هوش مصنوعی، برنامه‌نویسی، بازی‌سازی، بانکداری الکترونیک، سلامت الکترونیک و بلاکچین از دیگر برنامه‌های مؤثر تینواستارز است.

جستجو
آرشیو تاریخی