صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گزارش
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و هفتاد و شش - ۲۵ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و هفتاد و شش - ۲۵ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۷

شاخص در آستانه عبور از کانال حساس

افزایش 16 هزار و 761 واحدی، شاخص کل بورس تهران را به نزدیک کانال 2.2 میلیونی رساند

شاخص کل بورس برای چهارمین روز پیاپی با رشد همراه شد. در حالی که طی هفته‌های اخیر نوسان در بازار سهام افزایش یافته بود، اما طی روزهای اخیر شاهد افزایش معاملات در بازار هستیم. از هفته گذشته و روز 19 دی‌ماه شاخص رشد مداومی داشته و از 2 میلیون و 153 واحد خود را در روز گذشته با 2 میلیون و 197 هزار واحد به نزدیکی کانال حساس 2.2 میلیون واحدی رسانده است. بدین ترتیب تنها در همین چهار روز، بورس تهران با رشد بیش از 43 هزار واحدی، بازدهی 2 درصدی برای سهامداران خود به ارمغان آورده است.
به اعتقاد کارشناسان با تداوم این روند در روزهای آینده و عبور شاخص از مرز 2.2 میلیون واحدی، زمینه برای ورود پول به این بازار فراهم خواهد شد. هرچند طی روزهای گذشته قیمت ارز و طلا در بازار به دلیل رخدادهای سیاسی منطقه با رشد همراه شده بود - که برخی کارشناسان همین رشد را یکی از محرک‌های افزایش شاخص می‌دانند – اما همزمان با اجرایی شدن برنامه بانک مرکزی برای عرضه سکه‌های طلای جدید و آغاز معاملات شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای کشور، قیمت ارز و طلا نیز از صعود بیشتر بازماند و روند نزولی به خود گرفت. بنابراین، با این اتفاق بازار سهام به عنوان اصلی‌ترین بازار مورد توجه دوباره سهامداران قرار خواهد گرفت. از سوی دیگر، روز گذشته ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای نو و برقی نیز باعث رونق سهم‌های خودرویی شده است به طوری که در روز یکشنبه بیشترین ارزش معاملات به گروه خودرویی‌ها تعلق داشت.
رشد نزدیک به 17 هزارواحدی شاخص کل
براساس این گزارش، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز گذشته با افزایش 16 هزار و 761 واحد، 77 صدم درصد نسبت به روز گذشته بالا رفت و به رقم 2 میلیون و 197 هزار و 295 واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن با افزایش  3 هزار و 839واحد به رقم 767 هزار و 985 واحد رسید. در این روز، ارزش روز بازار در بورس تهران به بیش از 7 میلیون و 660 هزار میلیارد تومان معادل 152 میلیارد دلار رسید. معامله‌گران روز یکشنبه، بیش از 10.9 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 463 هزار معامله و به ارزش 6783 میلیارد تومان دادوستد کردند. روز گذشته همه شاخص‌های بورس سبز شدند، شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 77 صدم درصد و با معیار هم‌وزن نیم درصد رشد کردند. شاخص آزاد شناور نیز 75 صدم درصد افزایش یافت. همچنین شاخص بازار اول بورس 82 صدم درصد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس 71 صدم درصد افزایش یافت. نمادهای پتروشیمی پارس، هلدینگ خلیج‌فارس، سرمایه‌گذاری غدیر، پالایش نفت اصفهان، کشتیرانی، فولاد مبارکه و پالایش نفت بندرعباس بیشترین اثر افزایشی بر شاخص بورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از خود به جا گذاشتند.
 
رشد 252 واحدی شاخص فرابورس
در فرابورس ایران هم شاخص کل با 252 واحد افزایش به رقم 26 هزار و 589 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس یک میلیون و 462 هزار میلیارد تومان و ارزش بازار پایه فرابورس 383 هزار میلیارد تومان شد. معامله‌گران در این روز بیش از 5.6 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 256 هزار معامله و به ارزش 10 هزار و 569 میلیارد تومان دادوستد کردند.
همه شاخص‌های فرابورس در این روز سبز شدند. شاخص کل و شاخص قیمت 96 صدم درصد افزایش یافتند. شاخص کل و شاخص قیمت هم‌وزن در فرابورس 74 صدم درصد رشد کردند. شاخص بازار اول فرابورس 15 صدم درصد رشد کرد. شاخص بازار دوم فرابورس 1.28 درصد افزایش یافت.
نمادهای آریاساسول، پتروشیمی تندگویان، فولاد هرمزگان، پتروشیمی زاگرس، مدیریت امید تابان هور، فولاد ارفع و مادیران به ترتیب بیشترین اثر افزایشی بر شاخص فرابورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از خود به‌جا گذاشتند.
با توجه به اینکه نمادهای شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از مردادماه 99 تاکنون بسته مانده‌، گشایش این نمادها در بورس به شرط برگزاری مجامع عمومی، افزایش سرمایه، انتخاب هیأت مدیره و ثبت افزایش سرمایه است که اولین مجمع عمومی مربوط به شرکت‌های استانی در 30 بهمن‌ماه در استان زنجان برگزار می‌شود و به این ترتیب نمادهای استانی سهام عدالت بتدریج در بورس بازگشایی خواهد شد.
 
آمادگی پول برای ورود به بازار
در همین خصوص، رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه گفت: شاخص کل بورس به محدوده مقاومتی رسیده و در این محدوده می‌تواند ورود پول به بازار را به همراه داشته باشد.
وی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان افزود: بازار بورس تهران دومین روز کاری خود را در حالی به پایان رساند که شاهد رشد بزرگان و جهش قیمت در نماد‌های بزرگ و شاخص‌ساز بودیم.
او بیان کرد: بیشترین ارزش معاملات در این روز متعلق به گروه خودرویی و شیمیایی ثبت شده است. شاخص به محدوده‌ مقاومتی رسیده و در این محدوده می‌تواند ورود پول و روز‌های بهتر را به همراه داشته باشد. این نکته را در نظر بگیریم که بورس یکی از به‌قیمت‌ترین بازار‌هاست که با بررسی می‌توان سهام مناسبی انتخاب کرد و سود‌های قابل قبولی به دست آورد. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: دیروز خالص سفارشات با ورود ۱۲۱ میلیارد تومانی پول به بازار سرمایه همراه بود، همچنین تعداد نماد‌های مثبت ۴۱۶ و تعداد نماد‌های منفی ۳۸۷ نماد ثبت شد و ارزش معاملات خرد بورس به ۶هزارو ۲۹۰ میلیارد تومان رسید. در نهایت هم شاخص کل بورس با افزایش  ۱۶هزار و ۷۶۱ واحدی به سطح ۲ میلیون و ۱۹۷ هزار واحد رسید.

جستجو
آرشیو تاریخی