صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گزارش
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و هفتاد و شش - ۲۵ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و هفتاد و شش - ۲۵ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۷

اخبار

بورس کالا‌ میزبان عرضه 1.3 میلیون تن محصول
تالارهای بورس کالای ایران روز یکشنبه ۲۴ دی‌ماه جاری، میزبان عرضه یک میلیون و ۳۶۸ هزار و ۱۰ تن انواع کالا و محصول بودند که بیشترین عرضه در تالار سیمان رقم خورد. تالار محصولات صنعتی و معدنی نیز میزبان عرضه ۵۱ هزار و ۵۰۰ تن آهن اسفنجی بریکت، ۶ هزار و ۶۵۰ تن شمش آلومینیوم، ۵ هزار تن مس کم‌عیار، ۲ هزار و ۲۱۰ تن شمش روی، یک‌هزار تن هیدروکسید آلومینیوم و یک‌هزار تن اکسید آلومینیوم بود. در تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی هم ۲۲ هزار و ۲۳ تن مواد پلیمری و شیمیایی عرضه شد. تالار حراج باز شاهد عرضه ۴ هزار و ۴۰ تن مس کاتد، ۳ هزار تن سولفات سدیم و ۲۰۰ تن سولفور مولیبدن بود. تالار صادراتی عرضه ۶۳ هزار و ۹۱۹ تن قیر، ۱۰ هزار تن گوگرد گرانوله، ۱۰ هزار تن کنسانتره سنگ آهن و یک‌هزار و ۸ تن میلگرد را تجربه کرد. بازار فرعی میزبان عرضه یک‌هزار و ۲۳۰ تن تیشو بود. تالارهای بورس کالای ایران در نخستین روز هفته (شنبه ۲۳ دی‌) میزبان دادوستد یک میلیون و ۷۹۳ هزار و ۲۶۵ تن بودند.
در این روز، ۴۷۰ هزار تن گندله سنگ آهن، ۹۹ هزار تن آهن اسفنجی، ۳۵ هزار و ۹۰ تن ورق گرم، ۳ هزار و ۶۵۰ تن شمش بلوم، ۷ هزار و ۸۳۶ تن میلگرد، ۴ هزار و ۹۰۰ تن ورق سرد، ۳ هزار و ۸۴۵ تن تیرآهن و ۶ هزار تن ورق گالوانیزه خودرو در تالار محصولات صنعتی و معدنی فروخته شد. تالار حراج باز شاهد دادوستد ۱۸۰ هزار تن کنسانتره سنگ آهن و ۷۵۰ هزار تن سنگ آهن کلوخه بود.
تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی معامله ۸۵ هزار و ۹۲۰ تن وکیوم باتوم، ۳۵ هزار و ۱۳۰ تن لوب کات، یک‌هزار و ۵۸۱ شیمیایی، ۶۱۰ تن گوگرد، ۲ هزار و ۵۴۵ تن مواد پلیمری و یک‌هزار و ۵۰ تن قیر را تجربه کرد. تالار صادراتی میزبان دادوستد ۴۴ هزار تن قیر و ۴۳ هزار و ۸۳۵ تن شمش بلوم بود. 17 هزار و ۲۵۷ تن سیمان در سامانه معاملات مچینگ به فروش رسید. ۱۵ تن پشم شیشه در بازار فرعی معامله شد.
شرکت‌پروژه‌ها، گزینه‌ای جذاب برای سرمایه‌گذاران
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: یکی از تجربیات موفق بازار سرمایه در سال‌های اخیر، عرضه شرکت‌پروژه‌ها در بازار و تأمین مالی این شرکت‌ها از طریق بازار سرمایه بوده است. صادق قاسمی در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، در خصوص مزایای توسعه شرکت‌پروژه‌ها بیان کرد: یکی از تجربیات موفق بازار سرمایه در سال‌های اخیر، عرضه شرکت‌پروژه‌ها در بازار و تأمین مالی این شرکت‌ها از طریق بازار سرمایه بوده است.
وی افزود: هلدینگ‌های زیادی وجود دارند که پروژه‌محور بوده و طرح‌ها و پروژه‌های در دست اجرای متعددی دارند و برای تأمین مالی و تکمیل این پروژه‌ها، نیاز به نقدینگی دارند و با تجمیع سرمایه‌های خرد مردم از طریق بازار سرمایه، می‌توان به تأمین مالی این پروژه‌ها کمک کرد. قاسمی ضمن تأکید بر جذابیت عرضه شرکت‌‌پروژه‌ها در بازار سرمایه، گفت: سرمایه‌گذاران هم از عرضه شرکت‌پروژه‌ها در بازار سرمایه استقبال کرده به طوری‌که پذیره‌نویسی شرکت‌پروژه‌ای که پیش از این صورت گرفت، با التفات سرمایه‌گذاران مواجه شد. به نظر می‌رسد شرکت‌پروژه‌های دیگری هم در راه بازار سرمایه هستند تا هم به این روش تأمین مالی برای اجرای پروژه‌ها صورت بگیرد و هم سرمایه‌گذاران از بازدهی طرح‌ها و پروژه‌های در دست اجرا منتفع شوند.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: نکته قوت شرکت‌پروژه‌ها این است که بعد از مرحله پذیره‌نویسی و عرضه در بازار سرمایه، سهام این شرکت‌ها متناسب با وضعیت پروژه‌ها و ارزش دارایی‌ها مورد دادو‌ستد قرار می‌گیرد و نقدشوندگی دارند.

جستجو
آرشیو تاریخی