صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • گزارش
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و هفتاد و هفت - ۲۶ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و هفتاد و هفت - ۲۶ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد

تک رقمی کردن نرخ بیکاری در استان‌ها تا پایان دولت سیزدهم

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسیدن به نرخ بیکاری 7.6 درصدی و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی، حاصل بهبود فضای کلان اقتصادی کشور، خروج اقتصاد از شرطی بودن و هم‌افزایی مجموعه حاکمیت در حوزه بازار کار کشور می‌داند.
محمود کریمی بیرانوند روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار، احیای واحدهای تعطیل و نیمه فعال، ارائه اختیارات بیشتر به استان‌ها، پرداخت منابع هدفمند، توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و تشکیل 7 جلسه شورای عالی اشتغال به ریاست رئیس‌جمهور برای حل و ارائه راهکارهای مهم‌تر در راستای بهبود فضای کسب و کار از مهم‌ترین عوامل دستیابی به رونق اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در این مدت بوده است. معاون وزیر کار گفت: نرخ بیکاری نیز در ۲۴ استان به صورت تک‌رقمی ثبت شده است. امیدواریم به عنوان یک هدفگذاری در پایان دولت سیزدهم نرخ بیکاری تک رقمی را در همه استان‌ها داشته باشیم.
وی بیان کرد: روند مثبت در حوزه شاخص‌های اشتغال به هیچ عنوان نقطه مطلوب دولت و وزارت کار نیست و اقدامات بهبود حوزه‌های مختلف ادامه دارد. نرخ رشد اقتصادی 9/7 درصد در کشور در تابستان سال‌جاری ثبت شده و این به مفهوم رونق تولید و اشتغالزایی است.
 تشکیل کمیته اشتغال فارغ‌التحصیلان
وی تصریح کرد: در دولت سیزدهم هفت جلسه شورای‌عالی اشتغال با حضور رئیس‌جمهور، تمام وزرا و استانداران تشکیل شده که آخرین جلسه آن هفته گذشته برگزار شده بود. مردم نیز با سیاست‌های دولت در بازار کار همراهی کردند. تمام ارکان حاکمیت خود را پاسخگو نسبت به اشتغال می‌دانند. به گفته کریمی بیرانوند، کمیته ملی ویژه برای اشتغال فارغ‌التحصیلان ظرف ۶ ماه گذشته در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شکل گرفته و در حال فعالیت است. آمار و اطلاعات مربوط به نقش دستگاه‌ها در حوزه کاهش بیکاری فارغ‌التحصیلان در قالب فعالیت‌های این بخش قابل ارائه است. کریمی بیرانوند خاطرنشان کرد: یکی دیگر از سرفصل‌های مهم که تأثیر مستقیمی بر بازار کار در دولت مردمی سیزدهم دارد نظارت و هدایت حاکمیت در حوزه اشتغال است. روش سختگیرانه نظارتی که دولت برای ارائه گزارش صحیح به مردم دارد، نشان می‌دهد دولت برای حوزه اشتغال و بهبود آن پای کار آمده است. برای این کار تمام زیرساخت‌های حوزه کار را با کدملی تعریف کرده تا گزارش‌ها شفاف باشند. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: اکنون بیش از ۲۳ هزار کاربر دستگاه‌های اجرایی در سراسر کشور در حال کار کردن در مسیر رونق‌بخشی به بازار کار هستند. اشتغال کشور به سه شکل تماس، پیامک و میدانی رصد می‌شود. برایند این سه مرحله گزارشی است که به مردم و نهادهای حاکمیتی ارائه می‌دهیم.وی تأکید کرد: اقدام دیگر دولت در حوزه اشتغال تقویت زیست‌بوم ملی اشتغال است که مصوبه آن آبان ماه ۱۴۰۰ با حضور تمام دستگاه‌ها و رئیس‌جمهور در شورای‌عالی اشتغال تصویب شد تا راهبردهای بازار کار به بهترین شکل پیگیری شود. یکی از موارد بسیار مؤثر در این بخش، تسهیل در صدور مجوزهای کسب‌وکار در حوزه‌های مختلف بوده است. مجوزهای مشاغل خانگی و مراکز مشاوره در گذشته تا ۱۰ ماه طول می‌کشید؛ اما اکنون در چند روز صادر می‌شود.
 
بازگشت بیش از ۶ هزار کارگاه به چرخه تولید
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار افزود: احیای واحدهای کارگاهی نیمه فعال و راکد نیز با همکاری استانداران کشور در دستور کار قرار گرفته و تاکنون بیش از ۶ هزار واحد به حوزه تولید و اشتغال بازگشته است. وی تأکید کرد: دادن اختیار قابل توجه به استانداران در حوزه تسهیلات حوزه اشتغال نیز یکی از اقدامات این حوزه محسوب می‌شود. رشد بسیار قابل توجه مهارت‌آموزی حوزه فنی و حرفه‌ای و افزایش پوشش بیمه‌ای نیز در این دوره از فعالیت‌های دولت بوده است. وی همچنین اضافه کرد: میزان تعهد اشتغال ایجادی هر استان در یکم فروردین هر استان در اختیار مسئولان استانی قرار می‌گیرد. کریمی بیرانوند افزود: یک میلیون و ۸۸ هزار و ۶۰۹ شغل تعهد اشتغال ایجادی است که از این میزان یک‌میلیون و ۵۳ هزار مورد شغل به میزان 76/96 درصد ثبت شده است. در حال حاضر درصد کل صحت‌سنجی اشتغال کشور در حدود ۷۴۷ هزار مورد در قالب حدود ۷۲ درصد است.
معاون وزیر کار گفت: براساس آخرین آمارها نیز میانگین خالص اشتغال ایجادی سه فصل امسال براساس اطلاع مرکز آمار بیش از ۷۸۰ هزار شغل را شامل می‌شود. این در حالی است که بیش از ۵۰ درصد بازار کار کشور به صورت غیررسمی است و آمار اشتغال ایجادی نیز با استناد به آمار بیمه‌ شدگان نیز قابل تأیید است. کریمی بیرانوند تأکید کرد: در حال حاضر اطلاعات اشتغالی بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار اتباع خارجی را در اختیار داریم. ما در وزارت کار به شرط حضور قانونی اتباع در کشور، مجوز کار صادر می‌کنیم. معاون وزیر کار بیان کرد: نرخ بیکاری جوانان با وجود کاهشی بودن، همچنان نسبت به میانگین کل بالا است. در حالی که در برخی استان‌ها به گفته کارفرمایان با کمبود نیروی کار مواجهیم.
 
تحقق 71 درصدی اشتغال هدفگذاری شده از ابتدای امسال تاکنون
بنا به گفته وی، براساس اطلاعات «سامانه ملی رصد اشتغال» یک میلیون و ۵۳ هزار و ۳۴۷ هزار شغل در سال‌جاری ایجاد شده که پس از صحت‌سنجی‌های انجام شده از این تعداد به ۷۴۷ هزار شغل رسیده است.
طبق گفته کریمی بیرانوند، آخرین وضعیت ثبت اشتغال کشور تا این لحظه براساس کدملی ثبت شده در سامانه رصد اشتغال، یک میلیون و ۸۸ هزار و ۶۰۹ شغل ایجادی بوده که از این میان یک میلیون و ۵۳ هزار و ۳۴۷ شغل جدید در سامانه رصد اشتغال ثبت شده است. این آمار نشان می‌دهد که میزان پیشرفت تعهد اشتغال ایجادی دولت در امسال به 76/96 رسیده است.
براساس توضیحات معاون وزیر کار، پس از صحت‌سنجی‌های انجام شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شغل‌های ایجادی در سال جدید ۷۱ درصد برنامه ایجاد یک میلیون شغل در سال است که ۷۴۷ هزار اشتغال ایجادی صحت‌سنجی شده است که از نظر دولت سیزدهم تعداد شغل‌های صحت‌سنجی شده معیار است. کریمی بیرانوند تأکید کرد: سامانه رصد کاملاً شفاف است و کارکرد دوم آن سیاست‌گذاری است و با داشبوردهای متعدد آن می‌توان ابزارهای سیاست‌گذاری زیادی را ایجاد کرد.
 
 جزئیات ثبت اطلاعات در سامانه جست‌و‌جوی شغل
به گفته وی، سامانه جست‌و‌جوی شغل وزارت کار در قالب کارجو، کارفرما و کاریابی‌ها به عنوان سه ضلع این سامانه فعالیت دارند. ۲۲۴ هزار و ۱۹۹ نیروی کار به این سامانه مراجعه کرده‌اند. طی مدت بیش از ۵ ماهه اخیر ۲۳ هزار و ۸۱۷ کارفرما در این سامانه درخواست نیروی کار داشته‌‌اند که ۲۲۴ هزار و ۳۲۷ فرصت شغلی را شامل می‌شود. وی بیان کرد: تاکسی‌های اینترنتی در کشور ما به عنوان شغل اصلی مطرح نیست و به صورت شغل مکمل شناخته می‌شود. البته برخی از شاغلان این بخش نیز به عنوان شغلی اصلی در این حوزه فعالیت دارند.
معاون وزیر کار همچنین اضافه کرد: پیش‌بینی ما برای تسهیلات اشتغال سال آینده حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است.

 

بــــرش

جزئیات شاخص‌های بازار کار
براساس آخرین گزارش مرکز آمار در یک‌ساله منتهی به پاییز سال ۱۴۰۲ نرخ بیکاری به  6/7 درصد رسیده است. این نرخ در واقع کمترین میزان این شاخص در بیش از چهار دهه اخیر را ثبت کرده است. این روند در بیش از دو سال گذشته روند کاهشی داشته است.
نرخ اشتغال ناقص نیز با روند کاهشی از 6/10 در پاییز ۱۴۰۰ به 2/8 درصد در پاییز ۱۴۰۲ رسیده است. همچنین نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان از 8/13 در پاییز ۱۵۰۰ به 4/11 درصد در فصل پاییز سال‌جاری رسیده است. تفاوت نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دنبال نرخ بیکاری کل به 5/3 درصد رسیده است. به عبارتی این فاصله نیز روند کاهشی داشته است.
نرخ مشارکت اقتصادی نیز به عنوان یکی از شاخص‌های مهم بازار کار از 9/40 در پاییز ۱۴۰۰ به 5/41 درصد در پاییز سال‌جاری رسیده است.
جمعیت فعال زنان به نسبت پاییز ۱۴۰۰ حدود ۵۰۰ هزار نفر و جمعیت شاغل آنان نیز ۶۰۰ هزار نفر افزایش داشته است. همچنین نرخ مشارکت اقتصادی زنان نیز در این بازه زمانی روند افزایشی داشته است. نرخ بیکاری زنان نیز در دو سال گذشته روند کاهشی ثبت کرده است و در حوزه نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان زن نیز با روند کاهشی روبه‌رو بوده‌ایم.

جستجو
آرشیو تاریخی