نیمی از سبد سوختی نیروگاه‌ها با گاز تأمین می‌شود

به گفته‌ مسئولان،تأمین ۱۰ درصد سوخت گاز نیروگاه‌های برق به نسبت سال گذشته باعث شده درصد بهره‌برداری از نیروگاه‌ها با سوخت گاز که سوختی پاک محسوب می‌شود، افزایش پیدا کند.
تأمین سوخت بخش مولد کشور و همینطور نیروگاه‌های برق در فصل زمستان از اولویت‌ها است و در همکاری با وزارتخانه‌های نفت و نیرو تلاش می‌شود ناترازی‌های حوزه انرژی کمترین اثرگذاری را در تأمین برق و گاز و رفاه مردم داشته باشد.گاز به عنوان سوختی پاک و بدون آلاینده در دنیا شناخته می‌شود و سهم عمده‌ای در سبد سوختی نیروگاه‌ها دارد و اگر بازه یکساله را بررسی کنیم، سوخت گاز حدود ۹۳ درصد از سوخت مورد مصرف نیروگاه‌ها را تشکیل می‌دهد، اما همان‌طور که ذکر شد با توجه به ناترازی گاز در زمستان، طی فصل سرد سال، همچنین با توجه به در اولویت قرار گرفتن بخش خانگی برای تأمین گاز، سهم نیروگاه‌ها کاهش پیدا می‌کند و نیروگاه‌ها در دوراهی قطعی برق و استفاده از سوخت جایگزین، راه دوم را انتخاب می‌کنند. مسلم رحمانی مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران اعلام کرده با توجه ویژه به بخش نیروگاهی بیش از ۹ درصد رشد در تحویل گاز برای تولید برق رقم خورده است.
مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت توانیر نیز در این باره می‌گوید: می‌توان گفت تقریباً ۵۰ درصد از سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های حرارتی کشور به وسیله گاز و ۵۰ درصد باقی‌مانده توسط سوخت مایع که عمدتاً گازوئیل است، تأمین می‌شود. برنامه‌ریزی این است که با انجام سوخت‌رسانی بموقع به نیروگاه‌ها در شبکه برق مشکل نداشته و تأمین برق برای مشترکان صورت بگیرد.
 او افزود: در سال گذشته سهم گاز از تأمین سوخت نیروگاه‌های حرارتی کشور ۳۵ درصد تا ۴۰ درصد بوده که این رقم امسال ده درصد افزایش داشته و تحویل گاز بهتری نسبت به پارسال داشته‌ایم. بیش از ۳۱ هزار اثر وسایل سرمایشی که در تابستان داشتیم را در زمستان نداریم و در واقع از نظر ظرفیت تولید مشکلی برای تأمین برق نداریم.
جستجو
آرشیو تاریخی