رئیس اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس:

مجوز موافقت اصولی با تأسیس ۸ صندوق سرمایه‌گذاری بخشی صادر شد

رئیس اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: انتظار می‌رود، صدور مجوز موافقت اصولی با تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری بخشی در صنعت استخراج کانه‌های فلزی در بهمن‌ماه امسال صورت پذیرد.
سیاوش پرویزی‌نژاد در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام (صندوق‌های سرمایه‌گذاری که منابع را از سرمایه‌گذاران جمع‌آوری می‌کنند و حداقل ۷۰ درصد این دارایی‌ها را در سهام و حق تقدم سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی سرمایه‌گذاری می‌کنند) انواع مختلفی دارند از جمله در سهام با ویژگی شاخصی، در سهام – سهامی اهرمی، در سهام – بخشی و بازنشستگی تکمیلی (می‌تواند ترکیب دارایی در سهام، در سهام -شاخصی و یا صندوق در صندوق سهامی داشته باشد) دارند. این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی در واقع یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام هستند که به جای اینکه در کل سهام موجود در بازار، سرمایه‌گذاری کنند، یک صنعت مشخص را به عنوان هدف سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند و سعی می‌کنند حداکثر بازده را از سرمایه‌گذاری در آن صنعت نصیب سرمایه‌گذاران کنند. گروه‌هایی که امکان راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری بخشی در آنها وجود دارد به شرح ذیل هستند:۱. محصولات شیمیایی۲. فلزات اساسی۳. استخراج کانه‌های فلزی۴. خودرو و ساخت قطعات۵. سیمان، آهک و گچ۶. مواد و محصولات دارویی۷. بیمه و صندوق بازنشستگی بجز تأمین اجتماعی۸. حمل‌ونقل، انبارداری و ارتباطات.
رئیس اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس می‌گوید: سازمان بورس و اوراق بهادار این امکان را فراهم نموده است که یک صندوق سرمایه‌گذاری بخشی بتواند با نماد‌های مختلف در صنایع مختلفی مجوز فعالیت دریافت کند که این موضوع هزینه راه‌اندازی و مدیریت صندوق را به طور قابل توجهی کاهش داده است؛ به عنوان مثال در حال حاضر دو صندوق سرمایه‌گذاری بخشی وجود دارد که هر کدام در دو صنعت مختلف در بازار سرمایه فعال هستند.
او افزود: در تاریخ ارائه گزارش ۱۲ صندوق سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه فعال هستند که ارزش دارایی‌های تحت مدیریت آنها بالغ بر ۵۰.۰۰۰ میلیارد ریال است. صنایع موضوع فعالیت این صندوق‌های سرمایه‌گذاری شامل محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، خودرو و ساخت قطعات، سیمان، آهک و گچ هستند. همچنین مجوز موافقت اصولی با تأسیس ۸ صندوق سرمایه‌گذاری بخشی صادر شده است که سه صندوق سرمایه‌گذاری مجوز پذیره‌نویسی خود را از این سازمان دریافت کرده‌اند. نخستین صندوق سرمایه‌گذاری در بخش مواد و محصولات دارویی و همچنین صنعت بیمه در هفته آینده پذیره‌نویسی خود را عملیاتی خواهند نمود. در نهایت این مقام مسئول بیان کرد: انتظار می‌رود، صدور مجوز موافقت اصولی با تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری بخشی در صنعت استخراج کانه‌های فلزی در بهمن‌ماه امسال صورت پذیرد.
جستجو
آرشیو تاریخی