صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره دویست و چهار - ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و چهار - ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

ذخیره‌سازی کامل میوه شب عید

تأمین کالاهای اساسی و ذخیره میوه شب عید نیازمند نظارت و بازرسی برای جلوگیری از بروز نوسان و توزیع مناسب و به‌موقع است

سازمان تعاون روستایی متولی تأمین و ذخیره‌سازی میوه شب عید است و این روند هم امسال طبق سنوات سال قبل از حدود یک ماه قبل آغاز شده و میوه از کشاورزان استان‌های مختلف خریداری شده و پرداخت مطالبات خرید محصولات نیز انجام گرفته است. این در حالی است که میزان تولید میوه‌های باغی در سال 1402 به میزان کافی و قابل قبول بوده است.
وزارت جهادکشاورزی در راستای تأمین و تنظیم بازار میوه شب عید، ستاد نوروزی را در استان‌ها راه‌اندازی و آمادگی همه ارکان این وزارتخانه را برای استقبال از عید نوروز و ما رمضان اعلام کرده است. طبق اعلام وزیر جهاد کشاورزی، برای تسریع در رفع کمبودهای احتمالی و ایجاد شرایط مناسب تا آغاز نوروز و ماه رمضان ستادهای استانی و ستاد وزارت تشکیل می‌شود و شهرستان‌ها هم به این منظور با ایجاد کمیته به صورت مستمر و روزانه تأمین و توزیع بازار را رصد خواهند کرد.
نیکبخت رصد قیمت و تأمین میوه، سبزی و صیفی، گوجه، پیاز، مواد لبنی و پروتئینی را از جمله موارد مورد رصد این ستاد برشمرد و اولویت تأمین هر استان را داخل استان و در صورت ضرورت مناطق معین عنوان کرد و مشارکت تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و ادارات کل عشایری را خواستار شد.

آرامش در بازار میوه شب عید با ذخیره‌سازی کافی
مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی نیز با اشاره به ساماندهی بازار شب عید گفته است با تأمین بسیار خوبی که صورت گرفته امیدواریم شاهد آرامش خوبی در بازار باشیم.
مسعود امراللهی تأکید کرده است: بر اساس وظیفه ذاتی به عنوان دستگاه نظارتی در وزارت جهاد کشاورزی می‌خواهیم بیشتر نظارت بر تأمین کالا داشته باشیم و بیشتر در حوزه انبارها و سردخانه‌ها و مراکز تولیدی بازرسی‌های خودمان را انجام دهیم که به یک آرامش خوبی در بازار برسیم.
وی عنوان کرد: سازمان تعاون روستایی در خصوص میوه شب عید اقدامات لازم را انجام می‌دهد و مشکل خاصی در این زمینه نداریم. در خصوص بحث خرمای ماه رمضان نیز تأمین کافی صورت گرفته و سازمان تعاون روستایی مسئول تأمین در تمامی استان‌ها شده است.
تأمین کالاهای اساسی و ذخیره میوه شب عید نیازمند نظارت و بازرسی برای جلوگیری از بروز نوسان و توزیع مناسب و به‌موقع است که به دو بخش تقسیم می‌شود. با توجه به ابلاغ دولت مبنی بر بازرسی تخصصی در ‌حوزه‌های مختلف، بازرسی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تأمین کالا و نظارت بر توزیع آن بر عهده سازمان حمایت است. در واقع بازرسان وزارت جهاد کشاورزی، اتاق اصناف و سازمان حمایت بر بازار شب عید نظارت خواهند داشت.
مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران در گفت‌و‌گو با «ایران اقتصادی» با اشاره به تأمین میوه شب عید می‌گوید: متولی خرید و تأمین میوه عید، اتحادیه مرکزی تعاونی روستایی است که اقدامات لازم در حال انجام است. اصلی‌ترین میوه در قالب تنظیم بازار و دپوی پایان سال سیب و پرتقال است که در حدود 50 هزار تن در سردخانه‌ها دپو می‌شوند.

تولید قابل قبول میوه در سال جاری
شادلو تولید میوه در سال‌جاری را قابل قبول ارزیابی می‌کند و می‌گوید: با تلاش کشاورزان شاهد تولید بسیار خوبی برای پرتقال و سیب و سایر میوه‌ها در سال‌جاری بودیم. دلیل این مسأله هم گران‌تر نشدن میوه نسبت به سال گذشته و حتی ارزان‌تر شدن بعضی از انواع میوه‌ها بود.
وی اضافه می‌کند: خیار و کیوی هم شامل سایر میوه‌ها که بیشترین میزان مصرف را دارند، می‌شوند که میزان تولید آنها نیز قابل قبول است. هندوانه نیز در استان‌های سیستان و بلوچستان تازه چینی می‌شود و تا اوایل فروردین ماه به شکل گسترده عرضه خواهد شد. واردات موز هم به میزان کافی به کشور انجام شده است.
نایب رئیس اتحادیه باغداران در پاسخ به دلایل کاهش عرضه نارنگی در پاییز و زمستان امسال می‌گوید: امسال میزان تولید و عرضه نارنگی به کشور کمتر از سال‌های گذشته بود. زمان گل دهی نارنگی با سایر مرکبات متفاوت است در حالی‌که در زمان گل دهی تغییرات آب و هوایی ایجاد و باعث شد نارنگی با مشکل سرمازدگی روبه‌رو شود.
شادلو اضافه می‌کند: نارنگی برخلاف پرتقال و سیب در قالب انبارداری و نگهداری خیلی مقاوم نیست اما نارنگی‌هایی اکنون در حال کاشت و برداشت هستند که با توسعه باغات در سال‌های آتی این مشکلات را رفع می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی