افتتاح حساب بانکی با استفاده از یوان در آرژانتین

 
به گزارش «ایران اقتصادی» به نقل از وبگاه مارکتس اینسایدر، آرژانتین با کمبود شدید دلار امریکا مواجه است به نحوی که به بانک‌های تجاری اجازه می‌دهد حساب‌های سپرده را به یوان چین باز کنند.
بانک مرکزی آرژانتین هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که یوان چین را به عنوان نوعی ارز در پس‌انداز و حساب‌های جاری مجاز می‌داند.
بانک مرکزی این کشور افزود: این اقدام مکمل تنظیم‌کننده اوراق بهادار این کشور است که اعلام کرده آرژانتین می‌تواند اوراق بهادار را به ارز چین منتشر کند.
آرژانتین، که اجازه می‌داد مردم با استفاده از سپرده‌های دلاری حساب بانکی باز کنند، در پی کمبود شدید دلار امریکا، استفاده خود از یوان را افزایش داد.
در ماه آوریل (فروردین، اردیبهشت)، این کشور شروع به پرداخت هزینه واردات از چین به یوان کرد.
روزنامه بوئنوس‌آیرس تایمز روز پنجشنبه به نقل از منابعی از وزارت اقتصاد این کشور گزارش داد که به تازگی، آرژانتین بخشی از بدهی 2.7 میلیارد دلاری خود به صندوق بین‌المللی پول را با یوان پرداخت کرده است. بر اساس گزارش بلومبرگ در 23 ژوئن (2 تیر)، آرژانتین به یوان به عنوان ارز جایگزین روی آورد؛ زیرا ذخایر دلاری بانک مرکزی این کشور در پایین‌ترین سطح خود از سال 2016 میلادی قرار دارد. این رویداد تا حدی به دلیل خشکسالی مداوم است که به صادرات محصولات کشاورزی این کشور ضربه زده است.
خشکسالی باعث کاهش فروش محصولات آرژانتین شده است؛ محصولاتی که فروش آنها در جهان به دلار امریکا صورت می‌گیرد؛ این موضوع به نوبه خود منجر به سقوط دلار شده ضمن اینکه تجارت در سطح بین‌المللی را برای این کشور دشوارتر کرده است؛ زیرا کالاها معمولاً با دلار مبادله می‌شوند.
علاوه بر این، امسال ارزش پزو (واحد پول آرژانتین) در برابر دلار 30 درصد کاهش یافته است که خرید هر دلار را برای این کشور بسیار گران‌تر می‌کند. پزو از ابتدای سال 2020 میلادی تقریباً 80 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است.
پکن با استفاده از فرصت‌هایی که فراهم شده در تلاش است که یوان را بین‌المللی کند.
رویترز در ماه مه به نقل از چندین مدیر بازرگانی گزارش داد، چین تلاش کرده تا گردش جهانی یوان را افزایش دهد و از این ارز برای پرداخت هزینه تقریباً همه نفت روسیه (که در سال گذشته خریداری کرده است)، استفاده کند.
بلومبرگ در 23 ژوئن (2 تیر) گزارش داد، در آرژانتین، معاملات یوان در بازار ارز این کشور فقط در 10 روز اول ژوئن به حدود 285 میلیون دلار رسید. این میزان دو برابر حجم معاملات انجام‌شده در کل ماه مه است در حالی که بیش از 500 شرکت به دنبال پرداخت برای واردات به ارز چین هستند.
با وجود افزایش استفاده از یوان، یکی از سیاستمداران مهم آرژانتین تلاش می‌کند از دلار دور نشود. خاویر مایلی (Javier Milei)، یکی از نامزدهای پیشتاز ریاست‌جمهوری، پیشنهاد داده است به منظور مهار تورم، دلار امریکا به عنوان ارز محلی آرژانتین جایگزین پزو شود. این گفته مایلی معروف است که «پزو مانند یخ در صحرای بزرگ آفریقا ذوب می‌شود».

جستجو
آرشیو تاریخی