اتاق‌های بازرگانی به دنبال سرمایه برای اقتصاد دانش‌محورهستند

معرفی ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه سرمایه‌گذاری

فراهم کردن بسترهایی برای معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری استان‌ها و مناطق مختلف کشور یک ضرورت است که به جد از طرف اتاق ایران پیگیری و حمایت می‌شود؛ چراکه رویکرد این رویدادها گذر از اقتصاد مبتنی بر منابع برای دست پیدا کردن به اقتصاد دانش‌محور و جذب سرمایه‌های جدید ریالی و ارزی است.
حسین پیرموذن نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به همایش کرمان آیدکس ۲۰۲۴ گفت: الگوپذیری ازاین‌ رویداد در سطح همه استان‌ها اقدامی مؤثر در مسیر جذب سرمایه‌های جدید است. این همایش بین‌المللی فرصت ارزشمندی برای تحقق توسعه پایدار در استان کرمان است و به معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری با گذر از اقتصاد منبع محور و پایه‌ریزی توسعه اقتصادی بر مبنای دانش و فناوری منتهی می‌شود.
به گزارش ایرنا، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه اتاق‌های سراسر کشور بر اساس مأموریتی که دارند جذب سرمایه‌های جدید با هدف حرکت به سمت اقتصاد دانش‌محور را دنبال می‌کنند، تأکید کرد: رویداد بین‌المللی کرمان ‌آیدکس با حضور سفرا و مدیران ارشد کشورهای مختلف، فرصت مناسبی است تا با نگاهی جدید و گفتمان ‌محور، شاخص‌های توسعه پایدار کرمان را با استفاده از شیوه‌های فناورانه و جدید شناسایی و در راستای جذب هدفمند سرمایه‌ها در سطح بین‌المللی حرکت کنیم.
پیرموذن تحقق رشد ۸ درصدی بر اساس برنامه هفتم توسعه را مشروط به برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی دانست و افزود: معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری برای جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و همچنین تلاش برای افزایش سطح رشد نرخ تشکیل سرمایه می‌تواند گامی مؤثر در ارتقای شاخص‌های توسعه پایدار، متوازن و بهبود وضعیت زندگی مردم به شمار آید.
نایب‌رئیس اتاق ایران حضور نمایندگان تجاری کشورهای آسیایی و آفریقایی، سفرا و رؤسای اتاق‌های بازرگانی کشورهای هدف در این همایش را بستر مناسب برای تلاقی سرمایه و ایده‌های جدید ارزیابی کرد و اظهار داشت: در این همایش بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف معدن، گردشگری، کشاورزی و … معرفی می‌شود و الگوپذیری از این ‌رویداد بین‌المللی و تعمیم آن به سایر استان‌ها می‌تواند تحول عظیمی در اقتصاد ایران رقم بزند.

۷۰ فرصت سرمایه‌گذاری در معادن
 بر اساس این گزارش، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کرمان گفت: فهرست ۷۰ فرصت سرمایه‌گذاری بخش صنعت و معدن استان آماده و در همایش بین‌المللی آیدکس ۲۰۲۴ این استان معرفی شده تا سرمایه‌گذاران از این ظرفیت‌ها استفاده کنند.
مهدی حسینی‌نژاد افزود: اولویت‌های سرمایه‌گذاری استان کرمان را از سال گذشته براساس سیاست‌های ابلاغی وزارت صمت و سیاست‌های استان در معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تأمین نیاز واحدهای بزرگ صنعتی و معدنی احصا کردیم.
وی با بیان اینکه فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان کرمان علاوه بر تأمین نیازهای واحدهای صنعتی، معدنی و سایر فرصت‌ها، مسائل دانش‌بنیان استان را نیز شامل می‌شود عنوان کرد: همچنین ظرفیت فرآوری مواد معدنی و نیازهای صنایع و معادن بزرگ استان در قالب سرمایه‌گذاری در بخش خدمات، قطعه‌سازی و صنایع وابسته به آنها پیگیری می‌شود.
 مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کرمان با اشاره به ضرورت شناساندن ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان به عنوان یکی از نیازهای مهم بیان داشت: حوزه‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت و حتی سایر حوزه‌ها نیاز به معرفی به سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی دارند و امسال برگزاری همایش کرمان آیدکس با حضور سفیران کشورهای خارجی و سایر نمایشگاه‌ها می‌تواند فرصتی برای معرفی این ظرفیت‌ها فراهم کند.
 حسینی‌نژاد افزود: در حوزه صنعت و معدن به صورت خاص کمک می‌کنیم که در این همایش نیازهای استان در بخش زیرساخت‌ها بویژه در حوزه انرژی پیگیری شود؛ در این زمینه فرصت بسیاری برای تولید انرژی‌های پاک در استان کرمان وجود دارد و تلاش کرده‌ایم که سرمایه‌گذارانی را برای این حوزه جذب کنیم تا زیرساخت‌های استان هم تقویت شود.


الزام قطع وابستگی تأمین مالی بانکی
محمدمهدی فداکار استاندار کرمان درآیدکس ۲۰۲۴ با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌های ما بشدت بانک‌محور است تصریح کرد: به تسهیلات بانک‌ها عادت کرده‌ایم در حالی که بهره ۲۰ تا ۳۰ درصدی به کار تولید نمی‌آید؛ تولیدکنندگان ما باید از بانک‌ها بگذرند و مقوله تأمین مالی از سایر ظرفیت‌ها را به یک فرهنگ تبدیل کنند.
استاندار کرمان با تأکید بر اینکه باید ناف اقتصاد از بانک‌ها بریده شود تأکید کرد: عمده مشکل این است که بانک‌محور هستیم و پرداخت نشدن تسهیلات برعهده بانک‌ها نیز برخی امور از جمله ازدواج، اشتغال و سرمایه‌گذاری را تعطیل کرده است.
وی یادآور شد: از سال ۹۱ تحریم نفتی سنگین  بر کشور سایه افکند و شدید شد؛ دهه ۹۰ بلایی بر سر اقتصاد ما آمد که این حوزه شرطی شد، لذا این دهه را از دست رفته می‌نامند.همچنین اگر سالانه هشت درصد رشد اقتصادی داشته باشیم به اقتصاد دهه ۹۰ می‌رسیم اما اگر آن اتفاقات نمی‌افتاد اقتصاد ما آنقدر آسیب نمی‌دید.

جستجو
آرشیو تاریخی