ضرورت ارتقاء جایگاه صنعت در لایحه برنامه هفتم توسعه

روح اله ایزدخواه
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

 


لایحه برنامه هفتم به طرز عجیبی فاقد بخش صنعت و معدن است و برای ما جای تعجب دارد که یک بخش یا زیر بخش به عنوان صنعت و معدن در این لایحه وجود ندارد که این موضوع مورد اعتراض ما واقع شد و در کمیسیون تلفیق با هیأت رئیسه کمیسیون مصوب کردیم که فصلی تحت عنوان صنعت، معدن و رشد تولید در متن برنامه هفتم درج شود. از آنجا که قرار بود برنامه هفتم مسأله محور باشد با روند کنونی مشخص است که طراحان لایحه برنامه در حوزه‌های صنعت و معدن هیچ مسأله و مشکلی ندیده‌اند که این بخش را در لایحه نیاورده‌اند، البته در بندهای پراکنده برخی مسائل در این حوزه‌ها و صرفاً از دید تنظیم محیط کسب و کار آمده است اما برنامه به صورت واضح فاقد هدف‌گذاری برای رشد تولید و توسعه صنعتی در کشور است.
هرچند در لایحه برنامه هفتم توسعه رشد 8 درصدی برای اقتصاد و رشد 13 درصدی برای معدن در نظر گرفته شده اما به این موضوع که چگونه این اعداد محقق شود، اشاره نشده است، آیا به صرف تنظیم محیط کسب و کار رشد شتابان 8 درصد، 10 درصد و 13 درصد به دست می‌آید؟ قطعاً خیر. شتاب‌دهی و جهش در رشد اقتصادی مبتنی بر تولید نیازمند سیاست‌گذاری‌های دیگر مانند سیاست‌های عمودی و افقی است که در لایحه برنامه هفتم دیده نمی‌شود و صرفاً سیاست‌ها کارکردی است و عمدتاً ناظر بر محیط کسب و کار و اقتصاد کلان است، اینکه ما در صنعت پتروشیمی، خودرو و... باید به کجا برسیم در این لایحه نیامده است.
در برنامه رشد 8 درصدی در اقتصاد پیش‌بینی شده در حالی که که رشد در 10 سال اخیر به صورت متوسط 0.3 درصد بوده است، چگونه باید این جهش رخ دهد؟ یعنی موتورهای رشد باید چگونه باشد؟ متأسفانه برنامه هفتم در این زمینه بسیار فقیر است و حرفی برای گفتن ندارد؛ هرچند در برخی بندها از اقتصاد دریامحور نام برده شده اما ذیل این بندها موضوعات مربوط دیده نمی‌شود، در واقع ابزارها فقط ابزارهای تنظیم‌گری محیط کسب و کار است و به شتاب‌دهی در بخش‌های پیشران اقتصاد کشور پرداخته نشده مگر در ماده 48 که صرفاً در حوزه پتروشیمی و معدنی برخی مطالب آورده شده است.
اولین اقدامی که در برنامه هفتم توسعه انجام دادیم، در نظر گرفتن فصلی تحت عنوان صنعت و معدن و رشد تولید است. در این بخش سیاست‌های عمودی، افقی و سیاست‌های کارکردی تشریح می‌شود در واقع در بخش سیاست‌های عمودی به صنایع پیشران کشور به لحاظ تولید، فناوری، اشتغال و.. اشاره می‌کنیم و در بخش سیاست‌های افقی به موضوعاتی مانند توسعه صادرات، جهش در فناوری و... خواهیم پرداخت که البته اکنون نیز پیشنهادات مناسبی از سوی بدنه دولت، بخش خصوصی و... به ما رسیده است.

جستجو
آرشیو تاریخی