خاموشی مشعل‌های گازی هنر وزارت نفت دولت سیزدهم

جمع‌آوری مشعل‌های گازی در تأسیسات نفتی و گازی کشور یکی از آرزوهای دیرینه مردان صنعت نفت بوده و هست.
خوشبختانه با مدیریت بهینه جنبشی جدی در میان واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی کشور ایجاد شد تا بخشی از خوراک خود را از این محل تأمین کنند که جهاد در این زمینه ادامه دارد.
سالانه افزون بر ۱۵۰ میلیارد مترمکعب گاز در مشعل‌های بالای چاه‌های نفت در جهان به مواد آلاینده تبدیل می‌شود که بر اساس آمارهای بانک جهانی این رقم معادل یک‌سوم مصرف گاز کل اروپاست.
بر اساس آمارهای بانک جهانی، ایران تا سال ۲۰۱۸ سومین کشور بعد از روسیه و عراق در میان تولیدکنندگان این گازها بوده است، با این حال گفته می‌شود که میزان مشعل‌سوزی در کشورمان از ۱۷ میلیارد مترمکعب در سال ۲۰۱۸ به ۱۳.۷۸ میلیارد مترمکعب در سال ۲۰۱۹ رسیده است.
این یعنی حدود روزانه ۳۸ میلیون مترمکعب گاز در حال سوختن است.
واقعیت این است که یکی از مشکلات صنعت نفت و دغدغه‌های رئیس جمهور شهید، جمع‌آوری گازهای مشعل بود به طوری که این دغدغه شهید رئیسی در دولت سیزدهم برطرف شد و طبق صحبت مسئولان قرار است که تا پایان ۱۴۰۴ گازهای مشعل خاموش شود.
یکی از فعالیت‌های قابل ستایش دولت شهید رئیسی به سرانجام رساندن گازهای مشعل بود به طوری پیش‌بینی می‌شود تا ۱۴۰۴ بخش عمده‌ای از این گازها جمع‌آوری شود. چنانچه در سال گذشته در حاشیه هفتمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز جایزه ۲۰۲۴ برای جمع‌آوری گازهای همراه به ایران رسید.
در این راستا معاون وزیر نفت با بیان اینکه رئیس‌جمهور شهید در سفرهای استانی به خوزستان و بوشهر با دیدن مشعل گازهای همراه نفت دغدغه‌مندانه پیگیر جدی خاموشی آنها می‌شد، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده عمده این گازها تا کمتر از دو سال آینده جمع‌آوری می‌شوند.
هوشنگ فلاحتیان، با اشاره به اقدامات وزارت نفت دولت سیزدهم در جمع‌آوری گازهای همراه، اظهار داشت: تا قبل از سال ۱۴۰۱، روزانه ۱.۴ میلیون مترمکعب گاز همراه (فلر) جمع‌آوری شد و تا پایان سال ۱۴۰۱ نیز ۸.۲ میلیون متر مکعب و در سال ۱۴۰۲ نیز میزان جمع‌آوری این گازها حدود ۱۵ تا ۱۸ میلیون متر مکعب بوده است.
وی افزود: بنابراین در حدود ۲۵ میلیون متر مکعب از ۴۰ میلیون متر مکعب گاز همراه را جمع‌آوری کرده‌ایم و تا پایان امسال نیز این میزان ۱۵ میلیون متر مکعب بیشتر خواهد شد؛ هرچند در گذشته عقب‌ماندگی داشتیم، اما هدفگذاری این است که تا پایان ۱۴۰۴ عمده این گازها را جمع‌آوری کنیم. فقط حدود ۱۰ درصد از این گازها برای ایمنی پالایشگاه‌ها باقی خواهد ماند.
معاون وزیر نفت در امور برنامه‌ریزی با اشاره به جزئیات گازهای جمع‌آوری شده، گفت: تا سال ۱۴۰۱ در میادین پارسی گلاستر ۱۰۰، مارون سه ۴۳۰، میدان منصوری ۲۸۰، مارون۶ هم ۶۲۰ هزار متر مکعب در روز که سر جمع آنها ۱.۴ میلیون متر مکعب است، جمع‌آوری شد. فلاحتیان ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ هم ۱.۹ میلیون متر مکعب گاز از میدان چشمه خوش، ۶.۳ میلیون متر مکعب توسط ان جی ال ۳۲۰۰ و جمعاً حدود ۸.۲ میلیون متر مکعب گاز همراه جمع‌آوری شد.
وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۲، میادین آغاجاری و گچساران در حدود ۹ میلیون متر مکعب، کارون و مارون ۱.۷ میلیون متر مکعب در روز گاز همراه نفت (فلر) جمع‌آوری شد که حدود ۱۵ تا ۱۸ میلیون متر مکعب گاز است.
معاون وزیر نفت گفت: جمع‌آوری گازهای همراه میادین نفت‌شهر، سروستان و سعادت‌آباد، مابقی گازهای همراه غرب کارون، خشت، مسجدسلیمان، مابقی گازهای همراه آغاجاری و کارون و مارون و گازهای تکمیلی که باید به ان جی ال ۳۱۰۰ برود، جمعاً حدود ۱۵ میلیون متر مکعب در روز است که در برنامه امسال دولت و جمع‌آوری گازهای سکوی سلمان و آغاجاری و گچساران هم در ۱۴۰۴ صورت خواهد گرفت.
 

جستجو
آرشیو تاریخی