برآورد رشد اقتصادی ۵ درصد با هوش مصنوعی

سارا بوربور رئیس مرکز فناوری اطلاعات سازمان برنامه و بودجه

در خصوص استفاده از هوش مصنوعی در سازمان برنامه، تلاش داریم در پروژه‌های مشترکی که با دانشگاه شریف و دیگر مراکز علمی در سازمان برنامه و بودجه کشور تعریف کرده‌ایم، امکان استفاده از ابزار هوش مصنوعی در پیش‌بینی تورم و مباحث مربوط به پیش‌بینی‌های محیط زیستی در خصوص تخصیص منابع مورد توجه قرار گیرد. استفاده از ابزار هوش مصنوعی در خصوص پیش‌بینی باران و خشکسالی در قالب تحقق سند ملی آمایش می‌تواند مورد توجه باشد.
 در مجموع با اینکه هوش مصنوعی امکان جذابی است اما با این حال باید توجه داشت کماکان خطاهایی دارد و نباید دچار ذوق‌زدگی در استفاده از این ابزار شویم بلکه باید با دقت از این ابزار استفاده کنیم.
با این وجود سلایق انسانی بعد از انتخاب عوامل تأثیرگذار، حذف می‌شود؛ به بیان دیگر شاید عامل انسانی در توجه دادن ماشین به عوامل ورودی دخالت داشته باشد اما بعد از طی این مرحله عملاً ماشین با حذف عامل انسانی به یادگیری و استنتاج می‌پردازد، بنابراین عامل انسانی نمی‌تواند تأثیر چندانی در خروجی‌ها داشته باشد البته در خصوص وجود داده‌های تمیز باید به عنوان ورودی توجه خاصی شود.
یکی از اصول تحلیل درست داده، تمیز کردن داده‌هاست. همچنین اشتراک‌گذاری داده‌ها می‌تواند در توسعه همه‌جانبه استفاده از هوش مصنوعی در کشور تأثیر مستقیم داشته باشد. در واقع داده‌ها باید تحلیل شود و این مهم‌ترین اقدامی است که باید در خصوص داده‌ها مورد توجه باشد. لذا فرهنگ اشتراک‌گذاری داده‌ها باید در بخش دولت و بخش خصوصی به وجود بیاید. اگر داده کماکان جزیره‌ای باشد ورودی هوش مصنوعی در کشور دچار مشکل می‌شود چرا که ابزار هوش مصنوعی نیازمند وجود داده‌های تمیز و انبوه است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی