الحاق ۳۵ شناور به ناوگان ملی

در دولت سیزدهم ۵۰ فروند کشتی نفتکش متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در داخل و خارج از کشور به درای داک (حوضچه خشک) کشور چین پس از ۷ سال و۲ نفر بازرس جهت نظارت بر فرایند تعمیرات اعزام شدند. همچنین در این دولت ۲۰ فروند کشتی جدید در دریای خزر ثبت شد و تناژ ناوگان تحت پرچم در دریای خزر افزایش یافت. افزایش ۳۵ فروند شناور با مجموع 760 هزار تن ظرفیت ناخالص (GT) به ناوگان در دولت سیزدهم، ارتقای رتبه ناوگان تحت پرچم کشور از ۱۷ به ۱۶ در دنیا، اجرای طرح ثبت شناورها و قایق‌های فاقد هویت، اخذ تصویب‌نامه هیأت وزیران برای ثبت قایق‌های فاقد هویت با موتور ۲ زمانه، تهیه شیوه نامه ثبت قایق‌های دوزمانه، الکترونیکی کردن ثبت قایق‌های فاقد هویت در بستر نرم‌افزار وب، تدوین پیش‌نویس تیپ قرارداد با شرکت پلاک‌سازی و ثبت ۷۱۵۰ فروند قایق فاقد هویت از دیگر اقدامات این بخش محسوب می‌شود.
با توجه به نیاز مبرم بنادر به یدک‌کش، لایروب، شناورهای خدماتی و امداد و نجات، تأمین و ساخت ۱۰۱ فروند انواع شناور در دستور کار سازمان بنادر قرار گرفته که ضمن ایجاد رضایت در گیرندگان خدمات و افزایش توان عملیاتی، موجب رونق در صنایع کشتی‌سازی شده است. از این تعداد، ۴۰ فروند در حال ساخت در کشتی‌سازی‌های داخلی است که طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان نیمه اول سال ۱۴۰۳ وارد ناوگان خدماتی خواهد شد. همچنین با اخذ مجوزهای لازم تعداد ۱۰۱ فروند نیز طی سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ خریداری و ساخته خواهد شد.
خاطرنشان می‌شود که اقدامات دیگری هم در زمینه امور دریایی در دولت سیزدهم انجام شده است. این اقدامات شامل میزبانی بیست‌وپنجمین اجلاس سالانه یادداشت تفاهم اقیانوس هند به صورت مجازی، ساخت و تحویل دو فروند شناور کنترل و بازرسی کشتی‌ها برای نخستین بار در داخل کشور، کسب رتبه اول ج. ا. ایران برای سومین سال متوالی در بین کشورهای عضو یادداشت تفاهم اقیانوس هند در زمینه فنی‌ترین نواقص گزارش شده توسط افسران کنترل و بازرسی کشتی‌ها، مکانیزاسیون فرایند بازرسی از کشتی‌های ایرانی و خارجی به منظور ثبت برخط گزارشات نواقص کشتی‌ها و مستندسازی تصویری بازرسی‌ها می‌شود.
همچنین انجام لایروبی‌های نگهداری بنادر جهت تأمین عمق ایمن آبراه‌ها؛ از مهرماه سال ۱۴۰۰ لغایت بهمن سال ۱۴۰۲، حدود ۹۶ میلیون و ۹۴۴ هزار و ۴۰ مترمکعب لایروبی ناخالص در بنادر ملکی سازمان صورت گرفته است.
 بر اساس این گزارش «انجام هیدروگرافی مورد نیاز بنادر و محاسبه احجام لایروبی بنادر کشور»؛ در سال ۱۴۰۱، قراردادهای مشاوره در چهار حوزه هیدروگرافی شامل «شمال کشور»، «بوشهر»، «هرمزگان و سیستان و بلوچستان» و «خوزستان» اکران شد. بر این اساس قراردادهای هیدروگرافی در سه حوزه «شمال کشور»، «بوشهر»، «هرمزگان و سیستان و بلوچستان» منعقد و انعقاد قرارداد حوزه «خوزستان» در خرداد سال ۱۴۰۲ انجام شد. لازم به ذکر است از مهرماه سال ۱۴۰۰ تا بهمن سال ۱۴۰۲، حدود ۳۵.۱۸۵ کیلومتر هیدروگرافی در مقیاس‌های ۱: ۵۰۰.۱: ۱۰۰۰ و ۱: ۲۰۰۰ در این ۴ حوزه عملیاتی صورت گرفته است.

جستجو
آرشیو تاریخی