صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و پنجاه و چهار - ۰۷ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و پنجاه و چهار - ۰۷ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۵

راهبردی که باید ادامه یابد

رحیم حسن زاده
کارشناس صنعت خودرو

دولت سیزدهم در حوزه صنعت خودرو و قطعه سازی، کارنامه بسیار خوبی را بر جای گذاشت؛ تمام اتفاق های مثبتی که در این بخش شاهد هستیم به جهت خوش فکری شهید ابراهیم رئیسی است. رئیس‌جمهور فقید کشورمان از روز اولی که فعالیت خود را آغاز کرد، به فکر حل مشکلات مردم بود. مشکلاتی که از سالیان قبل تلمبار شده بود.
یکی از حوزه هایی که برای مردم بحران آفرینی کرده بود، تردد خودروهای قدیمی و فرسوده بود. خودروهایی که باید اسقاط و از ناوگان حمل و نقل، کنار گذاشته می شدند در چرخه حمل و نقل بودند و این امر برای کشور هزینه های میلیارد تومانی ایجاد کرد. تردد خودروهای فرسوده باعث شد که تعداد روزهای پاک کلان شهرها به حداقل برسد و همچنین بنزینی که باید صادر می شد، خوراک خودروهای قدیمی و فرسوده شد.
دولت سیزدهم با اقدامات متعددی که انجام داد، باعث شد که دارندگان خودروهای فرسوده برای تغییر و فروش خودروهای خود ترغیب شوند. یکی از مهم‌ترین اتفاق ها این بود که ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده فعال شد. این ستاد سازوکاری را ایجاد کرد که سازمان ها، ارگان‌ها و مجموعه های مختلف بسترهای مناسب برای دارندگان خودروهای فرسوده فراهم کنند. بر این اساس شرکت های خودروساز مکلف شدند، فروش خود را در سه قالب طرح عادی، طرح ویژه مادران و خودروهای فرسوده انجام دهند. لذا این امر یک فرصت ویژه فراهم کرد که دارندگان خودروهای فرسوده با شرایط خوب بتوانند صاحب خودروهای روز شوند؛ مسأله‌ای که سال ها به فراموشی سپرده شده بود.
مساله دیگر این است که قیمت گذاری که برای خودروهای فرسوده صورت می گیرد، نسبت به گذشته بسیار بهتر شده و همین امر انگیزه جدی برای تغییر خودروهای فرسوده است. اگر دولت سیزدهم به این موارد توجه نمی کرد، اکنون تعداد روزهای پاک کشور بشدت تنزل یافته بود و از سویی مصرف بنزین با شدت بیشتری افزایش پیدا می کرد.
لذا دولت سیزدهم در این خصوص خدمت ویژه ای به مردم کرد و امیدواریم نگاهی که در دولت سیزدهم وجود داشت در دولت آینده نیز تکرار و با شیب تندتری از تعداد خودروهای فرسوده کاسته شود.
آمارها نشان می دهد که میزان مصرف سوخت خودروهای فرسوده نسبت به خودروهای جدید بیش از 3 برابر است، قطعاً این امر برای کشوری که می تواند از صادرات بنزین به درآمدزایی برسد، یک بحران است و نباید این امر ادامه پیدا کند. لذا دولت بابت محصولی (بنزین) در حال پرداخت یارانه است که می توان با یک برنامه جامع از آن کاست و پول را صرف سایر فعالیت‌ها کرد.  دولت چهاردهم با شرایط بسیار بهتری در قیاس با دولت سیزدهم در حال تحویل گرفتن فعالیت‌ها است لذا با توجه به فراهم شدن زیرساخت‌ها می توان با سرعت بیشتری به سمت اصلاحات رفت.

جستجو
آرشیو تاریخی