صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و پنجاه و چهار - ۰۷ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و پنجاه و چهار - ۰۷ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۵

اخبار

افزایش ۴۰ درصدی صادرات غیرنفتی

تجارت بدون نفت ایران (واردات و صادرات) از ۷۴ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۹ با ۵۷ درصد افزایش به ۱۱۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ رسیده است. بر این اساس تجارت بدون نفت از نظر وزنی نیز از ۱۴۷ میلیون تن در سال ۱۳۹۹ به ۱۶۷ میلیون تن رسید که ۲۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. گمرک ایران با اشاره به اینکه ارزش صادرات غیرنفتی در سال ۱۳۹۹ به میزان ۳۵ میلیارد دلار بود، افزود: میزان صادرات غیر نفتی در سال ۱۴۰۲ با ۴۰ درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۹۹ به رقم ۴۹ میلیارد دلار رسید. بر اساس این گزارش، ارزش واردات در سال گذشته به ۶۶ میلیارد دلار رسید که از این میزان ۲ میلیارد دلار به واردات شمش طلا و ۲.۶ میلیارد دلار به کامیون و کشنده‌ها اختصاص داشت. این گزارش در خصوص تجارت ایران با ۱۵ کشور همسایه در سال گذشته اعلام داشت: در سال ۱۴۰۲ حجم تجارت خارجی ایران با کشورهای همسایه با ۱۰ درصد افزایش به بیش از ۶۱ میلیارد دلار رسید. همچنین در سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۷.۸ میلیون تن کالا از مسیر ایران ترانزیت خارجی شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۵۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. این گزارش با تأکید بر اینکه مجموع درآمدهای وصولی‌ گمرک در سرفصل‌های مختلف در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۳۹۹، حدود ۹ برابر شده است، می‌افزاید: میزان درآمدهای وصولی‌ گمرک در سال ۱۳۹۹ به میزان ۲۷ هزار میلیارد تومان بوده که این رقم با افزایش ۹ برابری در سال ۱۴۰۲ به ۲۴۷ هزار میلیارد تومان رسید.

 

تدوین دستورالعمل اندازه‌گیری لیتیوم

برای نخستین بار در کشور، اندازه‌گیری لیتیوم در شورابه‌های کشور با دقت و صحت قابل اطمینان، در آزمایشگاه مرکزی سازمان زمین شناسی کشور سنجیده شد. به همین دلیل به‌زودی دستورالعمل اندازه‌گیری و روش اجرایی تحلیل لیتیوم تدوین شد و در انتظار اخذ استاندارد ملی است. سهیلا نیلویل مدیرکل آزمایشگاه‌ها و امور فنی سازمان زمین شناسی کشور گفت: بدین ترتیب روی حدود ۷۰۰ نمونه از شورابه‌های سنتزی و مصنوعی (که در محیط آزمایشگاه ساخته شده) و یکصد نمونه از شورابه‌های طبیعی از مناطق مختلف مطالعه کردند و تأثیر سایر عناصر مانند سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، کلر، سولفات و میزان اسیدیته، مواد جامد حل شده و چگالی شورابه‌ها روی اندازه‌گیری لیتیوم بررسی و علاوه بر آنها نمونه‌های استاندارد نیز صحت سنجی شد تا اینکه بتوانند عدد لیتیوم را با دقت و صحت قابل پذیرش گزارش کنند.

 

تسهیلات ویژه برای حضور در نمایشگاه روسیه

علاوه بر تسهیلاتِ صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت عملی فناوری ریاست جمهوری به شرکت‌های دانش‌بنیان، صندوق حمایت از صنایع پیشرفته وزارت صمت نیز تسهیلاتی برای مشارکت در پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه اتوموبیلیتی روسیه در نظر گرفته است. ابراهیم دوست‌زاده مدیر پروژه روسیه انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو گفت: نمایشگاه اتوموبیلیتی مسکو در فهرست رویدادهای مهم و مورد حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی قرار دارد. همچنین صندوق حمایت از صنایع پیشرفته وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز هزینه‌های مرتبط با حضور شرکت‌های قطعه‌ساز در نمایشگاه اتوموبیلیتی مسکو را به صورت تسهیلات در اختیار آنها قرار می‌دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی