رشد 278 درصدی درآمد ارزی صادرات نفت خام و میعانات گازی

وزارت نفت دولت سیزدهم در شرایطی سکان هدایت صنعت نفت را به دست گرفت که با چالش‏ها و تحریم‏های بی‏شماری در بخش بین‏الملل روبه‏رو بود، اما معاونت بین‏الملل و بازرگانی این وزارتخانه با عملکرد و برنامه‏ریزی مدون این چالش‏ها را به فرصت‏هایی استثنایی تبدیل کرد.
کاهش شدید فروش نفت خام، ذخیره‏سازی میعانات گازی روی شناورها، اخراج بعضی از شرکت‏های خارجی از کشور، ورود به دعوی تجاری با برخی همسایگان و غفلت از ظرفیت‏های ژئوپلیتیک کشور فقط بخشی از مشکلات صنعت نفت در آغازبه‏کار دولت سیزدهم بوده است.
در چنین شرایطی، وزارت نفت با تحرک‏بخشی به حوزه دیپلماسی انرژی بعضی از اقدام‏ها را انجام داد و توفیق‏هایی نیز داشت که شاید مهم‏ترین آن را بتوان افزایش فروش و متنوع‏سازی مقاصد صادراتی و جهش درآمدهای ارزی کشور دانست.
شکستن رکورد فروش نفت و میعانات‏گازی در سه سال اخیر، رشد دو برابری صادرات نفت‏خام و میعانات گازی در دولت سیزدهم، فروش 87 میلیون بشکه میعانات گازی شناور روی آب‏های کشور، توسعه صادرات نفت خام و میعانات گازی و برنامه‏ریزی و اقدام برای بهره‏گیری از ظرفیت‏های پالایشگاه‏های فراسرزمینی که نتیجه این تلاش‏ها جهش در درآمدهای ارزی، همچنین وصول آنها بوده است.
دردوسال اخیر مجموع درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی، گاز طبیعی، فرآورده‏های نفتی و محصولات پتروشیمی معادل 278درصد افزایش یافته است.
توسعه همکاری‏ها با روسیه از طریق امضای قرارداد به ارزش 4 میلیارد دلار، همچنین امضای تفاهمنامه‏های سرمایه‏گذاری با شرکت‏های مطرح بین‏المللی چینی و روس را می‏توان از دستاوردهای حوزه بین‏الملل وزارت نفت در سه سال اخیر برشمرد.
وانگهی، افزایش 15درصدی حجم صادرات گاز طبیعی کشور و افزایش 21درصدی صادرات گاز مایع (LPG) کشور، امضای قرارداد سوآپ گاز با جمهوری آذربایجان، تمدید قرارداد جاری تهاتر گاز و برق با ارمنستان تا سال 2030، رشد 20درصدی صادرات گاز به عراق و وصول مطالبات معوق، پرداخت بدهی‏های گاز به شرکت «ترکمن‏گاز» که به احیای روابط اقتصادی و زمینه‏سازی لازم برای ازسرگیری قرارداد واردات گاز از عشق‏آباد منجر شده، از دیگر دستاوردها در این حوزه است.
انعقاد چند قرارداد سوآپ همنام و غیرهمنام فرآورده‏های نفتی از شمال و جنوب کشور و صادرات نخستین محموله کاتالیست ایرانی، از دیگر مواردی است که در این بخش می‏توان برشمرد.
حضور مؤثر در سازمان‏های بین‏المللی از طریق حضور فعال در مجامع بین‏المللی نظیر مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF)، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، اوپک‏پلاس، اکو، شانگهای، بریکس و... همچنین تلاش برای تقویت موضع ایران در مجامع بین‏المللی، صدور خدمات فنی و مهندسی در حوزه صنعت نفت از طریق امضای قراردادهای ساخت پالایشگاه، تعمیرات اساسی، پروژه‏های نوسازی و بازسازی و... با کشورهای مختلف، ریل‏گذاری روابط با کشورهای هدف از طریق امضای موافقتنامه‏ها و تفاهمنامه‏های راهبردی، از دیگر محورهای مهم فعالیت‏های وزارت نفت در حوزه بین‏الملل بوده است.
این بخش از آن رو اهمیت دارد که به‏نوعی ریل‏گذاری همکاری با کشورهایی است که تاکنون وزارت نفت با آنها مراوده نداشته و جزو مناطق هدف محسوب می‏شوند، ضمن آنکه برگزاری دور هفدهم کمیسیون مشترک اقتصادی با روسیه و آمادگی برای برگزاری دور بعدی کمیسیون مشترک، همچنین بررسی جامع محورهای همکاری با عربستان به‏منظور برگزاری کمیسیون مشترک را می‏توان از دستاورهای موجود در حوزه معاونت بین‏الملل وزارت نفت دانست.

جستجو
آرشیو تاریخی