اخبار

تأمین مالی ۱۰۰ همتی در بخش تولید

ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در سی و یک استان کشور دارای دبیرخانه است که ریاست دبیرخانه این ستاد، بر عهده استانداربوده و دبیر آن نیز رئیس سازمان صمت آن استان است. محمدباقرعلی خانی، دبیر ستاد تسهیل ورفع موانع تولید گفت: اولین کاری که در این ستاد انجام می‌شود صدور مصوبات در کارگروه ستاد است. دومین کاری که این ستاد انجام می‌دهد مرتبط به مشکلاتی است که حل آن از توان استان خارج است که پرونده آنها به کمیته‌های تخصصی ستاد مرکزی در کشور ارسال می‌شود. رؤسای کمیته‌ها، شامل رؤسای دستگاه‌های عالی کشوری هستند و تلاش می‌کنند که مشکلات آنها را در همین کمیته‌ها حل کنند. همچنین تلاش می‌کنیم که قوانین مزاحم در حوزه تولید شناسایی و لغو آنها در سطح کشور انجام شود.
دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با بیان اینکه تأمین مالی با دستورالعمل وزیر صمت بر عهده ستاد تسهیل در سراسر کشور است، افزود: با توجه به اینکه میزان تقاضا بسیار بیشتر از میزان ورودی‌ها بود وزیر صمت موافقتنامه‌ای با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد امضا کرد که تأمین مالی حدود ۱۰۰ همتی برای رونق بخش تولید در دستور کار وزارت صمت قرار گرفت. این موضوع از طریق معاونت هماهنگی وزارت صمت در حال پیگیری است.

 

پیش‌بینی افزایش
3 برابری تجارت

اگر تفاهمنامه‌های امضایی که در بالاترین سطوح امضا شده محقق شود حجم تجارت در این حوزه بیش از سه برابر خواهد شد. چراکه کمتر کشوری در جهان مرز مشترک آبی و خاکی با ۱۵ کشور دارد. محمد رضوانی فر، رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه نیاز است که متناسب با رشد کشور، زیرساخت بنادر، پایانه‌ها و گمرکات نیز توسعه یابد، گفت: ترانزیت نسبت به سال ۱۴۰۲، ۵۵ درصد رشد داشته است. هر تن ترانزیت ۷۰ تا ۱۰۰ دلار برای کشور سودآوری دارد. همچنین حداقل سالی ۳۵ تا ۴۰ میلیون تن کالا از ایران ترانزیت می‌شود که درآمد حداقلی ۴ تا ۵ میلیارد دلاری را نصیب کشور می‌کند. این عرصه تنها با توسعه زیرساخت‌های داخلی میسر است. معاون وزیر اقتصاد گفت: حمایت از تولیدکنندگان، شرکت‌های صادرکننده و شرکت‌های دانش بنیان داخلی بسیار مهم است. سال گذشته صادرات شرکت‌های دانش بنیان به بیش از ۲ میلیارد دلار رسید. جالب اینکه تولیدات این شرکت‌ها دارای ارزش افزوده بسیار بالاتری نسبت به بسیاری از رده‌های صادراتی است.

 

 ۱.۳ میلیارد دلار
ارز نیمایی
برای صنعت خودرو

از ابتدای سال 1403 تا پایان هفته اول تیرماه، بیش از ۲ میلیارد دلار برای واردات مورد نیاز صنایع خودرو و حمل و نقل تأمین شد که ۱.۳ میلیارد دلار ارز نیمایی و ۷۴۰ میلیون دلار ارز توافقی بوده است.
بر اساس اعلام مرکز مبادله ارز و طلای ایران، همچنین از ابتدای امسال تا ۸ تیرماه برای کالاهای اساسی ۳ میلیارد و ۹۷۵ میلیون دلار، برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۹ میلیارد و ۸۷۷ میلیون دلار و برای خدمات ۳۴۵ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۳ میلیارد ۲۲۰ میلیون دلار تأمین ارز صورت گرفت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی