ورود ۱۰۵ فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور در دولت سیزدهم

در دولت سیزدهم، رشد ۷۶۷ درصدی جابه‌جایی مسافر بین‌المللی در حوزه حمل و نقل هوایی به ثبت رسید

حوزه حمل و نقل در طول دولت سیزدهم از رشد چشمگیری برخوردار بوده است که در هر یک از چهار شق حمل و نقل جاده، ریلی، هوایی و دریایی کاملاً مشهود است و آمارهای رسمی نیز بیانگر افزایش و توسعه زیرساخت‌ها و نیز میزان بهره‌برداری در هر یک از شقوق حمل و نقلی است.
بر اساس آمارهای رسمی وزارت راه و شهرسازی، در دولت سیزدهم میزان جابه‌جایی مسافر بین‌المللی ۹.۲ میلیون نفر افزایش یافته و نسبت به ابتدای دولت مردمی ۷۶۷ درصد رشد داشته است.
همچنین آمارها از افزایش ۶۰ هزار سورتی پرواز بین‌المللی در دولت مردمی سیزدهم حکایت دارد که نسبت به ابتدای دولت ۴۰۰ درصد رشد داشته است.
در دولت مردمی سیزدهم ۱۰۵ فروند هواپیمای جدید وارد ناوگان هوایی کشور شده است و ظرفیت اعزام و پذیرش مسافر داخلی و بین‌المللی در فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از ۳.۵۷ میلیون نفر در سال ۱۴۰۰ به ۸.۵۹ میلیون نفر افزایش یافته است که بیانگر رشد ۲.۵ میلیون نفری ظرفیت اعزام و پذیرش مسافر داخلی و بین‌المللی است. ناگفته نماند که متوسط ماهانه پروازهای عبوری در یک سال اخیر نسبت به میانگین ماهانه سال ۱۴۰۰ نیز رشد ۸۵ درصدی را تجربه کرده است.
از جمله مهم‌ترین پروژه‌های بهره‌برداری شده در حوزه حمل و نقل هوایی می‌توان به بهره‌برداری از ترمینال جدید فرودگاه بین‌المللی کیش با مساحت ۴۹۰۰۰ متر مربع، بهره‌برداری از فرودگاه سقز با ۱۷۸ هکتار مساحت و ۱۷۰۰ متر مربع مساحت ترمینال، بهره‌برداری از فرودگاه گناباد با ۳۸۰ هکتار مساحت و ۱۷۰۰ متر مربع مساحت ترمینال، آغاز عملیات اجرایی فاز ۲ فرودگاه امام خمینی(ره) با ارزش ۵.۲ میلیارد یورو با هدف افزایش ظرفیت مسافری به میزان ۲۵ میلیون نفر و بهره‌برداری از ۴ پروژه توسعه‌ای فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد شامل: توسعه ترمینال داخلی (۲۰۲۰۰ متر مربع)، بهسازی و توسعه پارکینگ هواپیما (APRON)(۱۱۰ هزار متر مربع) و دستگاه کمک ناوبری نقرب دقیق (ILS)، پل انتقال مسافر (AIR BRIDGE) به ارزش ۱۶۲۳ میلیارد تومان اشاره کرد.
 
متوسط ناوگان هوایی کشور از سال ۱۴۰۰ به ۲۶ سال رسید
در خصوص رشد عملکرد بخش هوایی در دولت سیزدهم، محمد محمدی بخش، معاون وزیر راه وشهرسازی اعلام کرده است که متوسط سن ناوگان هوایی کشور را به ۲۶ سال کاهش داده است در صورتی که طبق ارزیابی‌های انجام شده این کاهش سن ناوگان هوایی از سال ۱۴۰۰ به ۲۶ سال با ۱۶۲ فروند رسیده بود.
در حالی که بحث نوسازی ناوگان هوایی کشور چندین سال که در دولت‌های مختلف در دستور کار قرار گرفته است و رئیس سازمان هواپیمایی کشور خبر از نوسازی ناوگان هوایی کشور وکاهش سن این ناوگان به ۲۶ سال خبر داده بود ، گفت: در شهریور ۱۴۰۰ و در ابتدای دولت سیزدهم، تعداد ناوگان هواپیمایی کمتر از ۱۰۰ فروند بود و عمر ناوگان به ۲۸.۵ سال می‌رسید و ناوگانی بسیار شکننده در کشور فعالیت می‌کرد.
وی ادامه داد: با این وجود، تمهیدات متعددی برای عبور از وضعیت موجود در دستور کار قرار گرفت و با استفاده از راهکار‌های متنوع، تعداد ناوگان به بیش از ۲۰۰ فروند رسید.
محمدی بخش افزود: این در شرایطی است که عمر ناوگان هواپیمایی نیز با اقدامات انجام شده در زمینه نوسازی به ۲۶ سال رسیده است.
در سال ۱۴۰۰ تعداد کل ناوگان در شرکت‌های هواپیمایی ۳۳۳ فروند بوده که از این تعداد ۳۲۴ فروند برای ناوگان مسافری بوده و ۹ فروند برای ناوگان باری و غیرمسافری بوده است.
همچنین تعداد کل صندلی‌ها ۴۹ هزارو ۳۸۱ صندلی بوده وتعدادکل ناوگان فعال هم ۱۶۲ فروند بوده است و تعداد کل ناوگان غیر فعال هم ۱۷۱ فروند بوده است. از ۲۶ شرکت هواپیمایی موجود در سال ۱۴۰۰ متوسط کل عمر ناوگان هوایی ۲۶.۰۸ بوده ومتوسط عمر کل ناوگان فعال ۲۴.۶۵ بوده و متوسط عمر ناوگان غیر فعال کمتر از دو سال ۲۶.۹۱ فروند و متوسط عمر ناوگان غیرفعال بیش از دو سال هم ۲۸.۴ درصد بوده است.

دولت شهید رئیسی، دولتِ تحقق ناممکن‌ها در صنعت فرودگاهی
حسن جعفری سخنگوی فرودگاه‌های خراسان‌رضوی نیز با اشاره به افتتاح فرودگاه گناباد در دولت سیزدهم اظهار کرد: دولت شهید آیت‌الله رئیسی، دولتِ تحقق ناممکن‌ها در صنعت فرودگاهی و هوانوردی کشور بود.
جعفری یادآور شد: در دولت شهید آیت‌الله رئیسی شاهد بودیم پس از ۲۸ سال، فرودگاه شهدای گناباد به بهره‌برداری رسید.
سخنگوی فرودگاه‌های خراسان رضوی گفت: در دو سال نخست دولت سیزدهم شاهد رشد ۷ درصدی پروازها و جابه‌جایی مسافران در فرودگاه مشهد نسبت به چهارساله دولت دوازدهم بودیم.
وی تصریح کرد: برای نخستین بار در دولت سیزدهم، رکورد انجام ۲۳۲ نشست و برخاست پرواز در فرودگاه بین‌المللی مشهد زده شد حال آن‌که این رکورد در انجام پروازهای مسافری از بعد از سال ۱۳۹۸ تاکنون ثبت نشده بود.

جستجو
آرشیو تاریخی