۷۰ درصد آب شرب را نیمی از مشترکان مصرف می‌کنند


بر اساس آمارها مصرف آب ۵۲ درصد خانوارهای ایرانی کمتر از الگوهای تعیین است، اما ۴۸ درصد خانوارها جزو مشترکان پرمصرف محسوب می‌شوند و نکته قابل توجه این است که ۴۸ درصد خانوارهای بالای الگو حدوداً ۷۰ درصد حجم آب را مصرف می‌کنند.
ایران در سال‌های اخیر خشکسالی‌های پی در پی را تجربه کرده است، به طوری که گفته می‌شود در سه سال آبی متوالی اخیر با کاهش جدی بارندگی روبه‌رو شده است. گرچه در سال بارشی نرمال، بارش‌ها خوب است اما کم بارشی‌های گذشته را جبران نمی‌کند. در چنین شرایطی وضعیت منابع آبی کشور متأثر از وضعیت بارشی در شرایط نه‌چندان مناسبی قرار گرفته و این در حالی است که مصارف فزاینده همچنان ادامه دارد.
از طرفی به گفته کارشناسان آب و انرژی، اقلیمی که ایران در آن قرار دارد منطقه‌ای گرم و خشک است و زاویه تابش خورشید نسبت به سایر مناطق، عمودتر است، در نتیجه قرار داشتن کشور در چنین اقلیمی با حجم تبخیر بالای آب اهمیت به موضوع آب را صد چندان می‌کند. ‌در عین حال جغرافیای ایران دستخوش آثار تغییر اقلیم بوده است تا آنجا که عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب کشور گفته است در اثر تغییرات اقلیم، حجم آب در اختیار کشور ۳۰ درصد کاهش یافته است.
علاوه بر این فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب نیز عنوان کرده است میزان بارش‌ها در کل پهنه کشور در سال آبی جاری ۳ درصد بیش از شرایط نرمال به ثبت رسیده است. این در حالی است که بارندگی در نقاط مختلف کشور متفاوت بوده به طوری‌که میزان بارندگی در تهران نسبت به شرایط نرمال ۵۵ سال گذشته ۱۹ درصد کاهش یافته و در مقابل شاهد افزایش ۵۰ درصدی بارش‌ها در استان‌های یزد و سیستان و بلوچستان بودیم.
گزارش‌های تازه منتشر شده از سوی وزارت نیرو بیانگر آن است که از مجموع آب تجدیدپذیر تولیدی کشور حدود ۸۷ درصد کل برداشت در بخش کشاورزی انجام می‌شود و این در حالی است که سهم بخش شرب و بهداشت ۹ درصد و سهم بخش صنعت و خدمات ۳ درصد است. اگرچه مصرف آب در بخش کشاورزی ایران بسیار بالا و نگران‌‌کننده است، اما روند مصرف آب شرب در بخش خانگی نیز با توجه به محدودیت منابع آبی در مناطق مختلف و همچنین هزینه‌های بالای تأمین، تصفیه و انتقال، نیاز به مدیریت مصرف دارد.
بر اساس داده‌های وزارت نیرو ۵۲ درصد خانوارهای ایرانی مصرفی زیر الگوهای تعیین شده دارند و ۴۸ درصد خانوارها جزو مشترکان پرمصرف محسوب می‌شوند و به بیان دیگر ۷۰ درصد آب شرب توسط نیمی از مشترکان مصرف می‌شود. این درحالی است که به گفته علی سیدزاده، مدیرکل دفتر مدیریت مصرف، خدمات مشترکان و کاهش هدررفت آبفای کشور سرانه مصرف کل آب شرب در ایران شامل مصارف خانگی و غیرخانگی است که بر اساس آخرین اطلاعات ثبت شده در سامانه بالانس آب کشور (سپتا) این رقم ۲۳۵ لیتر به ازای هر نفر در شبانه‌روز اعلام شده است. این رقم در برخی از کلانشهرهای کشور از جمله تهران به بیش از ۲۴۵ لیتر در شبانه‌روز می‌رسد.
وقتی این سرانه مصرف را با تعدادی از کشورهای اروپایی توسعه یافته از جمله آلمان، هلند و انگلیس مقایسه کنیم درخواهیم یافت که سرانه مصرف هر فرد در بخش خانگی آب در حدود ۱۲۰ تا ۱۴۰ لیتر به ازای هر نفر در شبانه‌روز است. این در حالی است که سرانه مصرف آب در تعدادی از کشورهای اروپایی در سال ۲۰۲۱ بالاتر از ایران است، از جمله استرالیا (۲۶۸)، امریکا (۲۹۵) و کانادا (۳۲۶) لیتر به ازای هر نفر در شبانه‌روز است.
 دقت در آمار مصرف این کشورها بیانگر آن است که کشورمان در بخش خانگی یکی از بالاترین میزان مصارف آب را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که به رغم بارش‌های نرمال امسال همچنان برخی استان‌های کشور از جمله تهران، البرز، قزوین، بوشهر و هرمزگان همچنان با تنش آبی دست به گریبانند و چاره‌ای جز اعمال مدیریت مصرف نیست. تدبیری که اگر عمل نشود کشور با مشکلات آبی روبه‌رو خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی