صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و شصت و شش - ۲۱ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و شصت و شش - ۲۱ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۵

همکاری اتاق ایران و اتاق‌های مشترک توسعه می‌یابد

افزایش همکاری پارلمان خصوصی برای رونق تجارت

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی همواره به‌عنوان یکی از برنامه‌های راهبردی برای افزایش شاخص‌های توسعه اقتصادی مطرح می‌شود. براین اساس دولت‌ها سعی داشته‌اند از این ظرفیت استفاده مناسبی داشته باشند. دولت سیزدهم با تمرکز براین پتانسیل و احیای دیپلماسی اقتصادی توانست فصل نوینی را در توسعه صادرات و تعامل تجاری با کشورهای مختلف از جمله همسایگان ایجاد کند که تداوم این روند می‌تواند به‌عنوان یکی ازاولویت‌های مدنظر دولت چهاردهم قرار گیرد. اواسط هفته جاری نشست اتاق ایران و شورای رؤسای اتاق‌های مشترک برگزار شد که مدعوین مطالب قابل تأملی در راستای راهکارهای تداوم رونق تجارت و صادرات عنوان کردند که درادامه می‌خوانید.
 
عزم جدی برای توسعه
اتاق‌های مشترک در شرایط فعلی اقتصاد ایران، نقش مهمی در توسعه صادرات و روابط تجاری با کشورهای خارجی دارند.
صمد حسن‌زاده رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: اتاق‌های مشترک با روابط خوب خود توانسته‌اند برخی از مشکلات تجار از جمله مشکلات در صدور ویزای تجاری را حل‌وفصل کرده و مسیر تجارت خارجی را هموارتر کنند.
حسن‌زاده با بیان اینکه برای هم‌شکل‌سازی برنامه‌های اتاق‌های مشترک و ارتقای عملکرد آنها، مطالعاتی در حال انجام است، افزود:هیأت رئیسه اتاق ایران در حال بررسی خواسته‌های اصلی اتاق‌های مشترک از جمله عضویت تعدادی از نمایندگان آنها در هیأت نمایندگان اتاق ایران، واگذاری امور مربوط به اعزام و پذیرش هیأت‌ها و حضور در نمایشگاه‌های خارجی به اتاق‌های مشترک، بازنگری معیارهای رتبه‌بندی اتاق‌های مشترک، مساعدت مالی اتاق از اتاق‌های مشترک براساس رتبه‌بندی جدید وغیره است.
وی با تأکید بر اینکه این پیشنهادها در اتاق ایران مورد توافق است و می‌خواهیم در کنار اتاق‌های مشترک باشیم، اظهار کرد: عزم جدی برای توسعه هرچه بیشتر اتاق‌های مشترک داریم. همچنین معتقدیم در شرایط کنونی فرصت خوبی برای همکاری اتاق ایران و اتاق‌های مشترک با دولت جدید ایجاد شده است که باید از آن استفاده کرد.
رئیس اتاق ایران با بیان اینکه برگزاری جلسات شورای رؤسای اتاق‌های مشترک به صورت فصلی در دستور کار است، بیان داشت: هدف این است مشکلاتی که در تجارت کشور اتفاق می‌افتد، رفع شوند. در این جلسات سه ماه یک‌بار می‌توانیم هماهنگی‌های خوبی داشته باشیم.

روند افزایشی بودجه
حامد عسگری معاون بین‌الملل اتاق ایران نیز با اشاره به برگزاری جلسات ستاد برنامه معاونت بین‌الملل با رؤسای اتاق‌های مشترک، گفت: تمرکز و تلاش براین است که فاصله میان اتاق‌های مشترک و اتاق ایران را هرچه کمتر کنیم. او تأکید کرد: امسال با همراهی هیأت رئیسه بودجه اتاق‌های مشترک چهار برابر سال گذشته شده است که خبر خوبی برای این اتاق‌ها خواهد بود. براساس این گزارش در جلسه مذکور رؤسای اتاق‌های مشترک هم اظهاراتی داشتند که مروری براهم موارد می‌شود.
 
حضور در هیأت نمایندگان
شاهین اصغری، رئیس اتاق مشترک ایران و آلمان گفت: حضور رؤسای اتاق‌های مشترک در هیأت نمایندگان اتاق ایران از خواسته‌های اصلی ماست، چراکه می‌خواهیم در موضوعات مختلف در کنار اتاق ایران باشیم.

خواستار توجه هیأت رئیسه
مسعود برهمن، رئیس اتاق مشترک ایران و شرق آفریقا هم با بیان اینکه نسخه واحدی برای همه اتاق‌های مشترک نمی‌توان پیچید چرا که مسائل و مشکلات آنها در تجارت متفاوت است، خواستار توجه هیأت رئیسه اتاق ایران به برنامه‌های اتاق مشترک از جهت همسانی این برنامه‌ها با هدفگذاری‌های کلان تجاری شد. عرفان شاکری، رئیس اتاق مشترک ایران و امارات هم بر حمایت و هم‌افزایی اتاق ایران و اتاق‌های مشترک تأکید کرد.

به سمت تغییر ساختاری
نریمان صدری، رئیس اتاق مشترک ایران و اتریش هم گفت: اتاق ایران با توجه به برخورداری از بازوی پژوهشی خود الگوهای درستی که برای توسعه کسب‌وکار و تجارت با کشورهای دیگر وجود دارد و اتاق‌های بازرگانی دنیا در اجرای آنها موفق بوده‌اند را جمع‌آوری کند تا با همکاری دولت و مجلس بتوانیم به سمت تغییر ساختاری در نحوه تجارت خود حرکت کنیم.
 
به کار‌گیری شیوه‌های جدید ارتباطی
حمیدرضا مناقبی، رئیس اتاق مشترک ایران و استرالیا بر بازنگری در نقش اتاق ایران و لزوم استفاده از شیوه‌های جدید ارتباطی و فناوری‌های نو از جمله هوش مصنوعی در روابط تجاری، تأکید کرد.

تداوم حضور در سازمان‌های مؤثر دنیا
مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک ایران و چین بر ضرورت تبیین جایگاه روابط بین‌الملل در اتاق ایران و پیگیری عضویت اتاق در سازمان‌های مؤثر دنیا تأکید کرد و گفت: اتاق ایران برنامه‌های تجاری دوجانبه، چندجانبه و بین‌المللی خود را تعریف کرده و به اتاق‌های مشترک مأموریت پیگیری و اجرای این برنامه‌ها را بدهد.

الزام تدوین نقشه راه
امیرعابدی، رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان هم معتقد بود: باید هر چه زودتر نقشه راه و استراتژی همکاری اتاق و اتاق‌های مشترک تدوین شود. او بر احیای دفاتر خدمات مشاوره و بازاریابی در اتاق‌های مشترک تأکید کرد. ابراهیم جمیلی، رئیس اتاق مشترک ایران و هند هم گفت: باید پتانسیل‌های مختلف اتاق‌های مشترک به کار گرفته شود و مأموریت‌های این اتاق‌ها در کشورهای هدف مشخص شود.

پیوستن به قراردادهای بین‌المللی
جمال رازقی، رئیس اتاق مشترک ایران و عمان با بیان اینکه صدای اتاق باید در زمینه رفع تحریم‌ها و پیوستن به قراردادهای بین‌المللی مانند FATF از صدای کاسبان تحریم بلندتر باشد، ادامه داد: اتاق باید برای دفاع از بخش خصوصی و رفع تحریم بخش خصوصی از وکلای توانمند بین‌الملل استفاده کند.

تشکیل کارگروه‌های منطقه‌ای
محمد طاهری، رئیس اتاق مشترک ایران و اسپانیا معتقد است: اتاق‌های مشترک بهترین کارشناسان تجارت بین‌الملل هستند و باید از این ظرفیت استفاده شود. او خواستار تشکیل کارگروه‌های منطقه‌ای با حضور اتاق‌های مشترک مرتبط با همان منطقه از جمله بریکس، اتحادیه اروپا، شانگهای و غیره شد.

تعریف شاخص‌های شفاف
عبدالرضا رضایی، رئیس اتاق مشترک ایران و سوئد هم خواستار تعریف شاخص‌های شفاف برای سنجش عملکرد اتاق‌های مشترک و تخصیص بودجه مناسب به آنها شد. علیرضا شمس فرد، رئیس اتاق ایران و لهستان گفت: باید ترتیبی داده شود تا اتاق‌های مشترک در جریان دیدارها و نشست‌ها با طرف‌های مرتبط قرار بگیرند.

حذف موازی کاری
احمد پورفلاح، رئیس اتاق ایران و ایتالیا هم با تأکید بر اینکه باید از ارتباط مستقیم اتاق‌های سراسر کشور و تشکل‌ها با سفارتخانه‌ها و کشورهای هدف بدون هماهنگی با اتاق‌های مشترک مرتبط جلوگیری شود، خواستار اختصاص دفاتری به اتاق‌های مشترک در اتاق ایران و هماهنگی بیشتر معاونت بین‌الملل با هیأت رئیسه اتاق‌های مشترک در زمینه تدوین و اصلاح آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و جدول امتیازات ارزیابی عملکرد، شد.
جهانبخش سنجابی، دبیر اتاق مشترک ایران و عراق هم معتقد است: موازی کاری‌های زیادی در رابطه با وظایف اتاق‌های مشترک از سوی تشکل‌ها و اتاق‌های سراسر کشور وجود دارد که نیازمند بررسی و برنامه‌ریزی است.
برگزاری کمیسیون‌های اقتصادی مشترک
هاجر نظامی، دبیر اتاق مشترک ایران و برزیل، گفت: معاونت بین‌الملل اتاق ایران باید تلاش کند تا در کمیسیون‌های اقتصادی مشترک، کرسی داشته باشد. محمود سیادت، رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان خواستار تشکیل کارگروهی در حوزه فعالیت اتاق‌های مشترک با توجه به تشکیل دولت جدید و برنامه‌ریزی برای فعالیت آنها شد.

 تغییر حمایت‌های مالی و غیرمالی
لیلا رستمی، رئیس اتاق مشترک ایران و بلژیک هم معتقد است: اتاق ایران نقش مهمی در افزایش روابط اتاق‌های مشترک با سفارتخانه‌های کشورهای هدف می‌تواند داشته باشد و باید در این حوزه، بیشتر نقش‌آفرینی کند. موسی آقایی، رئیس اتاق مشترک ایران و ازبکستان نیز خواستار افزایش اختیارات اتاق‌های مشترک با توجه به وظایف آنها، شد.
سیدمصطفی موسوی، رئیس اتاق مشترک ایران و ویتنام هم گفت: سیاست‌های اتاق در نحوه حمایت‌های مالی و غیرمالی از اتاق‌های مشترک باید تغییر کند و به اتاق‌های نوپا کمک بیشتری داشته باشد.

ضرورت همگرایی برای تأمین منافع ملی
یوسف نجفی، مشاورعالی رئیس اتاق ایران هم با بیان اینکه اتاق‌های مشترک ویترین اتاق ایران در زمینه توسعه تجارت هستند، افزود: اتاق‌های مشترک و دیگر اضلاع اتاق در ذیل مأموریت‌های قانونی اتاق ایران تعریف می‌شوند و نباید جدا از هم دیده شوند.
او با تأکید بر اینکه ایفای نقش دیپلماسی اقتصادی اتاق ایران بر عهده اتاق‌های مشترک است ادامه داد: هر روزنه‌ای در نظام بین‌الملل برای ما وجود داشته باشد باید آنجا حضور داشته باشیم. باید برنامه‌ریزی کرده و هدفگذاری داشته باشیم. ما می‌خواهیم ارتباط مؤثر و کارآمد بین اتاق و اتاق‌های مشترک برقرار شود تا بتوانیم با همراهی هم برنامه‌ریزی و هدفگذاری کنیم. نجفی با بیان اینکه اتاق‌های مشترک در آموزش و ترویج آموزه‌های تجاری ضعف‌هایی دارند، گفت: اتاق‌های مشترک باید مأموریت محور باشند. دراین راستا قرار براین است که این جلسات، مستمر و به صورت فصلی برگزار شود.

جستجو
آرشیو تاریخی