صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و شصت و شش - ۲۱ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و شصت و شش - ۲۱ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۵

اخبار

افزایش صادرات گندله و مقاطع طویل فولادی

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در آخرین گزارش خود، اعلام کرد: با وجود افزایش ۱۱ درصدی صادرات گندله و ثبات تقریبی در صادرات کنسانتره سنگ آهن، ارزش صادرات زنجیره فولاد کشور در بهار امسال ۱۹ درصد معادل تقریبی ۴۰۰ میلیون دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشت.
در این گزارش کاهش ۳۲ درصدی ارزش صادرات فولاد میانی، معادل ۳۵۸ میلیون دلار کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به چشم می‌خورد. صادرات محصولات زنجیره فولاد نیز در بهار امسال به حدود ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسید که کاهش ۲.۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ را نشان می‌دهد. براساس این گزارش، افزایش ۳۲.۲ درصدی صادرات مقاطع طویل فولادی نیز در بهار امسال در شرایطی محقق شد که صادرات تنها توسط تجار و با کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف صورت گرفت. همچنین صادرات اسلب در بهار امسال نسبت به سال گذشته کاهش ۵۰ درصدی داشته و صادرات انواع ورق فولادی تنها به میزان ۷۷ هزار تن انجام شده است که بیش از ۴۱ درصد افت نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

 

بسته سرمایه‌گذاری معادن تدوین شد

کمیته تدوین ضوابط و معیارها در ایمیدرو تشکیل شد و اکنون استانداردها و دستورالعمل‌ها در معادن وجود دارد، ولی به‌روز نشده است.
احمد فتاحی، مدیر اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: با توجه به دستورالعمل‌های روز دنیا، استانداردها بومی می‌شود و در این دولت تقسیم کار در حوزه اکتشاف صورت گرفته است.
وی با اشاره به معادن در اختیار دولت افزود: پهنه‌ها و معادنی که در اختیار دولت است، پس از اخذ گواهی کشف، فراخوان برای استخراج زده می‌شود و متقاضیان می‌توانند از این فرصت استفاده کنند. فتاحی خاطرنشان کرد: گواهی کشف زمانبر بوده که در این زمینه برنامه‌ریزی و سیاستگذاری شده، البته در برنامه هفتم توسعه به موضوع معدن پرداخته شده است. وی با اشاره به اینکه بسته سرمایه‌گذاری معادن تدوین شده است، گفت: این بسته با ارائه برنامه‌های مختلف و متنوع فراخوان می‌شود و بخش خصوصی می‌تواند در این عرصه ورود کند.
 
استانداردسازی بین‌المللی معادن
بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت: استانداردسازی جهانی در حوزه معادن، سرمایه‌گذاران خارجی را جذب می‌کند و منجر به ارتباط و تعاملات خارجی و تجاری می‌شود. همچنین در صورتی که استانداردهای داخلی، بین‌المللی نشود، نمی‌توانیم سرمایه‌گذاران خارجی و سرمایه‌های سرگردان را به سمت معادن جلب کنیم. شکوری افزود: اکنون اقدامات خوبی در حوزه معادن و صنایع و ترجمه استانداردهای بین‌المللی صورت گرفته است و اگر با اصول علمی روز دنیا پیش برویم، سرمایه‌گذار خارجی علاقه‌مند خواهد شد. رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران ادامه داد: زمانی که صنایع و معادن خود را با استانداردهای جهانی عرضه کنیم، صاحبان سرمایه می‌توانند به سرمایه‌گذاری اعتماد کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی