تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۵ به اوج می‌رسد

شرکت بی‌پی انگلیس پیش‌بینی کرده است که تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۵ به اوج خود می‌رسد و روند افزایشی انتشار گازهای گلخانه‌ای پایان می‌یابد.
بی‌پی پیش‌بینی کرده که تقاضای جهانی برای نفت خام در سال آینده میلادی به اوج خود خواهد رسید، به‌طوری‌ که این موضوع به روند افزایش انتشار کربن تا اواسط دهه ۲۰۲۰، آن هم در بحبوحه افزایش انرژی‌های بادی و خورشیدی، پایان خواهد داد.
 گزارش چشم‌انداز بی‌پی در دو سناریوی مطرح‌شده نشان می‌دهد مصرف نفت روزانه حدود ۲ میلیون بشکه افزایش می‌یابد و به اوج روزانه حدود ۱۰۲ میلیون بشکه در سال ۲۰۲۵ می‌رسد.
 نخستین سناریو، پیش‌بینی مسیر پدیده‌گذار انرژی کنونی جهان را نشان می‌دهد و سناریوی دیگر نشان‌دهنده مسیر دستیابی به اهداف جهانی و به‌صفررساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰ است.

 روند توسعه انرژی‌های بادی و خورشیدی شتاب می‌گیرد
 بی‌پی در هر دو سناریو پیش‌بینی می‌کند انتشار کربن در اواسط دهه، همچنین در بحبوحه شتاب‌گرفتن روند توسعه انرژی‌های بادی و خورشیدی با ادامه کاهش هزینه‌های فناوری به اوج می‌رسد.
 بااین‌حال، این گزارش مسیرهایی متفاوت را برای تقاضای گاز در آینده که در سال‌های اخیر به‌عنوان حوزه کلیدی رشد برای شرکت‌های انرژی از جمله بی‌پی ظاهر شده است، تعیین می‌کند.
 طبق سناریوی به‌صفررساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای، مصرف گاز در اواسط دهه جاری پیش از نصف‌شدن تا سال ۲۰۵۰ در مقایسه با سال ۲۰۲۲ به اوج خود می‌رسد، اما روند کنونی حکایت از آن دارد که تقاضای جهانی برای گاز در طول دوره پیش‌بینی به رشد ادامه خواهد داد و تا سال ۲۰۵۰ حدود یک‌پنجم افزایش خواهد یافت.
 
روند پرشتاب توسعه ال‌ان‌جی
 تقاضا برای گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) در این دو سناریو به‌ترتیب ۴۰ و۳۰درصد بالاتر از سطح ۲۰۲۲ خواهد بود.
 این گزارش همچنین نشان می‌دهد مصرف نفت بیش از حد انتظار در دهه ۲۰۳۰ در مقایسه با برآوردهای پیشین خواهد بود.
 بی‌پی اعلام کرد برآوردهایش برای مسیر کنونی انرژی جهانی که شامل سیاست‌های به‌کارگرفته‌شده برای تغییرات اقلیمی است، نشان می‌دهد جهان اهداف کربنی را زیر پا می‌گذارد و دمای جهانی را از افزایش بیش از ۲ درجه سانتیگراد حفظ می‌کند.
 با توجه به خط سیر کنونی، انتظار می‌رود تقاضای نفت در سال ۲۰۳۵ به ۹۷ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز برسد که ۵درصد بیشتر از برآوردهای بی‌پی در سال گذشته میلادی است.
 سناریوی کربن صفر خالص پیش‌بینی می‌کند تقاضا در سال ۲۰۳۵ در سطح ۸۰ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه باقی می‌ماند که ۱۰درصد نسبت به چشم‌انداز پارسال بیشتر است.
 بی‌پی اعلام کرد نفت طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده همچنان نقش مهم خود در سبد انرژی جهان را حفظ می‌کند.
 
روند کند تغییر جهانی از سوخت‌های فسیلی به‌سمت انرژی پاک
 یافته‌های این چشم‌انداز احتمالاً این نگرانی را ایجاد می‌کند که روند تغییر جهانی از سوخت‌های فسیلی به‌سمت انرژی پاک کند می‌شود که تا حدی به افزایش تقاضا برای انرژی در اقتصادهای در حال توسعه مربوط است.
 اسپنسر دیل، اقتصاددان ارشد بی‌پی، گفت: جهان در «مرحله افزایش انرژی» قرار دارد که طی آن مصرف انرژی‌های کم‌کربن مانند انرژی‌های تجدیدپذیر و سوخت‌های فسیلی در حال افزایش است.
 وی افزود: برای حفظ روند جلوگیری از افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای، شتاب افزایش عرضه منابع کم‌کربن باید همگام با سرعت افزایش تقاضای جهانی انرژی باشد.
 بی‌پی پیش‌بینی می‌کند که ظرفیت انرژی‌های بادی و خورشیدی تا سال ۲۰۵۰ بر اثر سیاست‌های کنونی اقلیمی جهان در مقایسه با سطوح سال ۲۰۲۲، ۸ برابر و در سناریوی صفر خالص ۱۴ برابر می‌شود.

 توسعه پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در چین متمرکز می‌شود
 انتظار می‌رود توسعه پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در چین و اقتصادهای توسعه‌یافته در یک دهه آینده متمرکز و حدود ۳۰ تا ۴۵ درصد افزایش ظرفیت جدید در دو سناریو بی‌پی را شامل شود.
 این شرکت انگلیسی اعلام کرد: توسعه پرشتاب تولید انرژی‌های بادی و خورشیدی باعث کاهش بیشتر هزینه‌های فناوری و انرژی می‌شود که خود از روند افزایشی پروژه‌های تجدیدپذیر حمایت می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی