لزوم توجه به مرمت فرش دستباف

تا سال‌های قبل بیش از ۲ میلیون نفر بافنده در کشور وجود داشت ولی اکنون زیر یک میلیون بافنده در کشور داریم. در دهه 70 ظرفیت تولید ما ۶ میلیون مترمربع بود که در حال حاضر به کمتر از ۲ میلیون مترمربع تولید رسیده و طبعاً به همان نسبت تعداد بافندگان کاهش یافته است.
عبدالله بهرامی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف با اشاره به کاهش تعداد قالیبافان بیمه شده در سال‌های اخیر بر لزوم توجه به بازسازی و مرمت فرش دستباف به جهت ارزآوری و اشتغالزایی بالای آن تأکید کرد وگفت: تعداد قالیبافان بیمه شده کشور از ۵۰۰ هزار نفر بافنده در سال ۱۳۹۳ به ۱۸۵ هزار نفر رسیده و بیمه نزدیک‌ به ۳۱۵ هزار نفر در طول این سال‌ها قطع شده است.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف ادامه داد: فرش دستباف کالایی است که به دلیل داشتن مزیت نسبی در هر نقطه کشور امکان تولید دارد و طبق آمارها بیش از ۹۵ درصد آن ارزآور است.
بهرامی بیان داشت: در حوزه صنعت فرش دستباف رشته‌های متنوع و بسیاری درخصوص ترمیم و مرمت فرش، طراحی و بافت وجود دارد. درآمدی که کشور ترکیه از ترمیم و بازسازی فرش به دست می‌آورد شاید از کل صادرات فرش ما بیشتر باشد، به همین دلیل تأکید ما بر فراهم کردن امکان بازسازی و مرمت فرش‌های دستبافی است که سال‌های گذشته فروخته‌ایم و آنها نیاز به شست‌وشو، مرمت و ترمیم رنگ و رفوگری دارند ولی بیشتر کشورها دانش یا مهارت این کار را ندارند و می‌توانند این کار را به بافندگان توانمند ما بسپارند که در قبال آن ارزآوری خوبی نصیب کشور می‌شود.
جستجو
آرشیو تاریخی