اخبار

علت نیمه تمام ماندن پروژه‌های عمرانی

سعید جعفری معاون نوسازی و اجرای طرح‌های صنعتی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: در حال حاضر ۴۰ هزار میلیارد تومان طرح روی کاغذ داریم که هنوز به آنها ورود نکرده‌ایم.
جعفری، تعدد پروژه و عدم پشتیبانی را عامل نیمه تمام ماندن پروژه‌های دولتی دانست و اظهار کرد: هر پروژه‌ای با مطالعه شروع می‌شود و باید در یک دوره ۲۴ تا ۳۶ ماهه تمام شود اما وقتی پروژه‌ای دچار وقفه شود هزینه‌ها چند برابر خواهد شد و ساختار مطالعات اقتصادی پروژه کاملاً به‌هم می‌خورد.
معاون ایدرو با تأکید بر لزوم رعایت بودجه‌بندی مناسب از ابتدا تا انتهای پروژه گفت: سازمان گسترش اولین شرکت مادرتخصصی و سازمان توسعه‌ای در کشور است که سال ۱۳۴۶ برای نوسازی صنایع و ایجاد صنعت جدید و مورد نیاز کشور تأسیس شد. تمامی پروژه‌هایی که در سازمان گسترش تعریف می‌شوند دارای مطالعات فنی و اقتصادی و بازاری هستند و پروژه‌هایی هم که در دستورکار قرار دارند مصوبه هیأت وزیران را گرفته‌اند.
جعفری با اشاره به اینکه «قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی» به همه موارد و جزئیات انتقال سرمایه به بخش خصوصی توجه دارد، تصریح کرد: مشکل این است که فقط بخش‌هایی از این قانون اجرا شده و بخش‌هایی به صورت کامل اجرایی نشده است.
معاون نوسازی و اجرای طرح‌های صنعتی سازمان گسترش و نوسازی ایران عنوان کرد: از یک طرف مجریان پروژه‌ها را داریم و از یک طرف هم دولت را به عنوان تأمین کننده سرمایه داریم اما در این میان فشارهای اجتماعی و هدفگذاری‌های اجتماعی روی دولت، برنامه‌ریزی‌ها را به‌هم می‌زند و در نهایت هم بودجه‌های عمرانی که قرار است در این طرح‌ها بنشیند تخصیص پیدا نمی‌کند و گاهی اوقات هزینه این پروژه‌ها با جنگ و دعوا و از بودجه‌های متفرقه تأمین می‌شود.

 

قدرت بریکس
در ذخایر جهانی فلزات کمیاب

کشورهای بریکس پس از الحاق اعضای جدید، ۷۲ درصد از ذخایر جهانی فلزات کمیاب را تأمین می‌کنند. اوگنی پتروف، رئیس آژانس مدیریت منابع معدنی فدرال روسیه گفت: یکی از زمینه‌های ممکن همکاری در این زمینه، گسترش تجارت متقابل کالاهای معدنی و فلزات به منظور تضمین تداوم عرضه و ثبات قیمت‌هاست.
پتروف افزود: خطرات کلیدی برای توسعه پایدار اقتصاد جهانی در تمام شدن سوخت‌های فسیلی و عدم تعادل ذخایر مواد معدنی حیاتی و فناوری‌های مورد نیاز برای انتقال موفق انرژی است.
براین اساس، بخش معدنی و مواد خام کشورهای بریکس در زمینه استخراج و تولید مواد معدنی حیاتی مکمل یکدیگر هستند. وی خاطرنشان کرد: همکاری در این حوزه، گسترش تجارت متقابل کالاهای معدنی و فلزات، تداوم عرضه و ثبات قیمت‌ها را تضمین خواهد کرد.
این گزارش می‌افزاید: با توجه به هدفگذاری برنامه هفتم برای افزایش صادرات غیرنفتی و تمرکز بر صادرات مواد معدنی، حضور ایران در بریکس می‌تواند توسعه صادرات محصولات معدنی ایران به کشورهای عضو بریکس را فراهم سازد که این موضوع در افزایش درآمدهای ارزی کشورمان نقش قابل توجهی خواهد داشت.

جستجو
آرشیو تاریخی