نقشه راه وزارت راه و شهرسازی در دولت چهاردهم

مهدیار فرنیا
رئیس انجمن صنفی مهندسان مشاور طراح
و ناظر ساختمان استان تهران

انتخابات ریاست‌جمهوری با تمام فراز و فرودهایش به پایان رسید و دکتر مسعود پزشکیان با کسب بیش از 16 میلیون رأی توانست اکثریت آرای مردم ایران را به دست آورد. اکنون اصناف و حرف مختلف در انتظار تشکیل کابینه جدید و معرفی نفرات پیشنهادی رئیس‌جمهور منتخب برای جایگاه وزارتخانه‌های وابسته و مرتبط با صنعت و حرفه خویش هستند.
با توجه به اینکه عملکرد و برنامه‌های وزارتخانه‌ها تا حدود بسیار زیادی به تفکر و استراتژی‌های وزیران و مدیران آن وزارتخانه‌ها بستگی دارد. لذا معرفی این اشخاص توسط رئیس‌جمهور منتخب، مؤید دیدگاه‌های شخص و خط مشی مدیریتی ایشان در اداره مملکت خواهد بود.
دغدغه اصلی جامعه بزرگ مهندسی ساختمان در این حوزه، وزارت راه و شهرسازی است، جایی که عمده سیاستگذاری‌های کلان در بخش مسکن و ساخت و سازها در آنجا صورت می‌گیرد و این امر به‌ صورت مستقیم در تأمین معیشت مهندسان و اصناف وابسته به صنعت ساختمان دخیل است.
در کشوری که مسکن جزو مهم‌ترین چالش‌های زندگی مردم بخصوص نسل جوان بوده و با تورم بالای سالیانه موجب افزایش اجاره نشینی یا حاشیه‌نشینی شده است اتخاذ استراتژی‌های راهبردی و برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و میان مدت، جزو اولین اقدامات اساسی وزارت راه و شهرسازی است.
تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره از دولت‌های قبل، تعریف ابرپروژه‌های ساختمانی با کاربردهای محله محور، ارتباط با ارگان‌ها، سازمان‌ها و ادارات مرتبط با صنعت ساختمان، تزریق منابع مالی از طرق مختلف و تعامل مناسب با بانک‌ها و بنگاه‌های مالی اعتباری از جمله اقداماتی است که می‌بایست به‌صورت دقیق و مداوم صورت گیرد و به نظر می‌رسد برای تحقق این امر به وزیری کاربلد با توانمندی‌های سیاسی بالا نیاز باشد که بتواند با به‌کارگیری نخبگان در بدنه وزارتخانه و ارتباط مؤثر با نهاد‌های بالادستی راهکار مناسبی برای این اهداف مهیا نماید.
به ریاست محترم جمهوری توصیه می‌کنیم در انتخاب شخص پیشنهادی برای وزارت راه و شهرسازی، دو شاخصه تخصص و سیاستمداری را به‌صورت توأم  در نظر داشته باشند تا ان‌شاءالله شاهد شکوفایی و ارتقای جایگاه این وزارتخانه و رشد خدمت‌رسانی به عموم جامعه باشیم.
نکته بارز این مسأله، تجمیع خدمات در دو حوزه متفاوت راه و مسکن در قالب وزارتخانه واحد است که با توجه به ماهیت متضاد آنها به مدیریتی متفاوت و جامع‌نگر نیازمند هستند.
مدیریت راه، مستلزم فردی با کاراکتر اجرایی و غالب عملگرایی و مدیریت در حوزه مسکن نیازمند شخصی استراتژیست و برنامه‌ریز است و چه خوب است در صورت انتخاب وزیری با یکی از شرایط فوق‌الذکر در معاونت‌ها از متخصصان توانمند حوزه‌های مربوطه استفاده شود.
تجربه سالیان گذشته و وقوع بعضاً حوادث ناگوار ریلی، هوایی و جاده‌ای نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از انرژی و توان وزارتخانه صرف کنترل و مهار این حوادث می‌شود و عملاً تهیه استراتژی و برنامه‌های راهبردی در بخش مسکن مغفول می‌ماند.
در پایان امید است هر آن کس که ریاست محترم جمهور برای وزارت راه و شهرسازی برگزید بتواند راهگشای مشکلات بخش مسکن بویژه جامعه بزرگ مهندسی باشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی