تغییر در برنامه کاهش عرضه اوپک‌پلاس دور از انتظار است

منابع اوپک‌پلاس تغییر در برنامه کاهش عرضه در نشست کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس (JMMC) را بعید دانستند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، سه منبع به این خبرگزاری گفتند: بعید است در نشست یکم اوت (۱۱ مرداد) کمیته وزارتی نظارت بر توافق ائتلاف اوپک‌پلاس (تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت - اوپک و غیراوپک) تغییر در برنامه تسهیل تدریجی کاهش عرضه داوطلبانه شماری از اعضای این ائتلاف توصیه شود.
نشست کمیته وزارتی اوپک‌‎پلاس (JMMC) برای بررسی تحولات بازارهای جهانی نفت خام، یکم اوت (۱۱ مرداد) برگزار خواهد شد.
یکی از سه منبع اوپک‌پلاس گفت: محور اصلی این نشست بررسی نبض بازار با هدف کمک به سلامت عرضه و تقاضا خواهد بود.
قیمت نفت در سال ۲۰۲۴ با افزایش روبه‌رو بوده است. نفت خام شاخص برنت دریای شمال در معاملات روز پنجشنبه (۲۸ مرداد) به‌دنبال تداوم تنش‌ها در خاورمیانه و پایین‌آمدن سطح ذخیره‌سازی‌های نفت خام امریکا حدود ۸۵ دلار به ازای هر بشکه معامله شد.
اعضای اوپک‌پلاس در سی‌وهفتمین نشست وزارتی این ائتلاف موافقت کردند بخش عمده کاهش عرضه نفت خود را تا سال ۲۰۲۵ تمدید کنند، اما راه برای تسهیل کاهش عرضه داوطلبانه اضافه هشت کشور از اکتبر امسال باز شد.
این کشورها تصمیم گرفتند افزون بر تصمیم سی‌وهفتمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس (حفظ کاهش عرضه جمعی روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای)، کاهش عرضه داوطلبانه روزانه یک‌میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه‌ای را که در آوریل ۲۰۲۳ اعلام شده بود، تا پایان دسامبر ۲۰۲۵ تمدید کنند.
افزون‌براین، این دسته از اعضا، کاهش عرضه داوطلبانه اضافه روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای خود را که در نوامبر ۲۰۲۳ اعلام شده بود تا پایان سپتامبر ۲۰۲۴ تمدید خواهند کرد و سپس این رقم برای حمایت از ثبات بازار نفت به‌تدریج و به‌طور ماهانه تا سپتامبر ۲۰۲۵ تسهیل می‌شود. روند این تسهیل کاهش عرضه ماهانه می‌تواند با توجه به وضع بازار نفت، متوقف یا معکوس شود.
الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه، در پاسخ به پرسشی درباره اوضاع بازار نفت در نیمه دوم سال‌جاری میلادی از پاییز، زمانی که اوپک‌پلاس کاهش عرضه خود را تسهیل می‌کند، گفت: به لطف اقدام‌های این ائتلاف، بازار نفت همیشه متعادل خواهد بود.
در همین حال، عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان، در ژوئن گفته بود: اگر اوپک‌پلاس به این نتیجه برسد که بازار به اندازه کافی مهیای تسهیل کاهش عرضه تدریجی نیست، می‌تواند افزایش تولید خود را متوقف یا معکوس کند.
نشست کمیته وزارتی اوپک‌‎پلاس (JMMC) به‌طور معمول هر دو ماه یک بار برگزار می‌شود و می‌تواند توصیه‌هایی برای تغییر سیاست ارائه کند تا در نشست وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس، با حضور همه اعضا، برای تصویب به بحث و بررسی گذاشته شود.

جستجو
آرشیو تاریخی