۲۵۰ درصد رشد روابط تجاری محقق شد

۱۲ میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی

روز گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، میزبان آقای صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه بود که به ارائه گزارشی از حوزه کاری و مأموریتی خود و فعالیت‌های انجام شده در این حوزه پرداخت.
ابراهیم رضایی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این مطلب و اشاره به گزارش معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در جلسه روز گذشته این کمیسیون گفت: طبق صحبت‌های آقای صفری، FATF مانع کار اقتصادی کشور نیست.
رضایی ادامه داد: طبق گزارش ارائه شده در حوزه ترازیت و حمل‌ونقل، محورهای کریدور شمال - جنوب از طریق سرخس و اینچه‌برون اعم از ریلی و جاده‌ای فعال شده که حجم ترانزیت آن در سال ۱۴۰۱ به ۹.۲ میلیون تن و در سال ۱۴۰۲ به ۱۷.۵ میلیون تن رسیده است.

 اجرایی شدن قرارداد خط آهن آستارا - رشت با روس‌ها
وی افزود: پل آستاراچای بعد از ۵۰ سال ساخته شده است، پیش از آن محدودیت عبور ۲۰۰ دستگاه کامیون وجود داشته که اکنون به ظرفیت عبور هزار دستگاه کامیون رسیده است؛ همچنین قرارداد خط آهن آستارا - رشت با روس‌ها با وام ۱.۶ میلیارد یورویی منعقد شده که از تیرماه امسال اجرایی شده است. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه طبق گزارش ارائه شده، مسیر ترانزیت آق‌بند به ایران و به نخجوان در حال ساخت است، کریدور شرق به اروپا یعنی از چین به قزاقستان، ترکمنستان، ایران و اروپا شکل گرفته و قرارداد با راه‌آهن و یکسان کردن تعرفه امضا شده است.
وی افزود: قرارداد همکاری در منطقه چابهار با سرمایه‌گذاری ۱۳۰ میلیون دلاری هندی‌ها و فاینانس ۲۵۰ میلیون دلاری به جمع‌بندی رسیده است. همچنین ۱۰ روز قبل اولین قطار چین به ایران راه افتاد و امروز اولین قطار از ایران به سمت چین راه می‌افتد.
رضایی با اشاره به گزارش معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی گفت: طبق این گزارش در حال حاضر خدمات فنی و مهندسی به کشورهای عراق، ترکمنستان، ارمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، ونزوئلا و برخی کشورهای آفریقایی صادر می‌کنیم که درآمد حاصل از صدور این خدمات در بخش انرژی، جاده و ساختمان مجموعاً به ۱۲ میلیارد دلار می‌ر سد. فقط در ونزوئلا ۵۰۰ میلیون دلار صدور خدمات فنی و مهندسی داریم که بخش‌های پالایشگاهی، احداث ترمینال، شبکه‌های انتقال گاز، کارخانه آلومینیوم و تراکتور و خودرو را دربر می‌گیرد. به گفته وی، در کشورهای آفریقایی همچون نیجر، تانزانیا و زیمبابوه و سریلانکا ساخت مسکن، جاده و احداث سد در دست اجرا است که ارزش قرار داد‌ها به پنج میلیارد دلار می‌رسد.

 تحقق سوآپ گازوبرق
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به گزارش مربوط به سوآپ گاز و برق گفت: برای اولین بار سوآپ گاز ترکمنستان، آذربایجان و عراق عملیاتی شده و شرایط انعقاد قرارداد سوآپ گاز با روسیه فراهم شده است تا ایران تبدیل به هاب گازی منطقه شود. وی افزود: سوآپ برق به پاکستان، ترکیه، عراق، ارمنستان، ترکمنستان و اتصال به شبکه برق روسیه از طریق آذربایجان در دست کار است.

۲.۵ نیم میلیارد یورو درآمدزایی دانش‌بنیان
رضایی با اشاره به گزارش مربوط به دانش‌بنیان گفت: شاهد درآمدزایی از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۰ به حدود ۳۰۰ میلیون یورو بودیم که این میزان در سال ۱۴۰۱ به ۶۵۰ میلیون یورو و در سال ۱۴۰۲ به ۲.۵ نیم میلیارد یورو رسیده است. این نماینده مجلس توضیح داد: خانه‌های فناوری ایران در ارمنستان، کنیا، ازبکستان، ونزوئلا، قزاقستان، اوگاندا، آفریقای جنوبی، زیمبابوه و تاجیکستان راه‌اندازی شده که هدف آن صادرات محصولات دانش‌بنیان کشورمان به این کشورها و انتقال تکنولوژی است. رضایی ادامه داد: در بحث واردات نیز تلاش شده نیازهای داخلی ما به واردات کالاهای اساسی از طریق کشورهای همسایه و با اولویت همسایگان صورت گیرد که باعث صرفه‌جویی ارزی شده که نمونه آن صرفه‌جویی ارزی ۹۰۰ میلیون دلاری درباره غلات است. همچنین همکاری و روابط تجاری ما با کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع در دولت شهید رئیسی بیش از ۲۵۰ درصد رشد داشته است.

جستجو
آرشیو تاریخی