پرداخت 29 میلیارد دلار به بخش غیر‌دولتی

صندوق توسعه ملی از ابتدای تشکیل تاکنون 29.1 میلیارد دلار منابع ارزی به بخش غیر‌دولتی پرداخت کرده است. پس از تجربه حساب ذخیره ارزی که به موجب قانون برنامه سوم توسعه (1379) ایجاد شد و فعالیت آن در قانون برنامه چهارم توسعه (1383) تصویب شد؛ ایده‌ تشکیل صندوق توسعه ملی در برنامه‌ پنجم توسعه با تفاوت در دیدگاه‌ها به درآمدهای حاصل از نفت و گاز مطرح شد.
مجموع مصارف ارزی صندوق توسعه ملی در 13 سال گذشته 147.3 میلیارد دلار بوده که از این رقم مصارف دولتی و حاکمیتی 89.3 میلیارد دلار، ‌مصارف غیر دولتی 29.1 میلیارد دلار، ‌سپرده‌گذاری بر اساس مجوزها 6.9 میلیارد دلار و تبدیل ارز به ریال 9.4 میلیارد دلار بوده است.میزان سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی 100 میلیون دلار بوده است.
در حال حاضر موجودی ارزی صندوق توسعه ملی 28.6 میلیارد دلار است. کل ورودی منابع به صندوق توسعه ملی در 13 سال فعالیت 162.3 میلیارد دلار شامل 155.1 میلیارد دلار عواید حاصل از صادرات نفت، نیز 2.1 میلیارد دلار از محل 50 درصد مانده حساب ذخیره ارزی و 5.1 میلیارد دلار سود حاصل از موجودی حساب صندوق نزد بانک مرکزی به صندوق وارد شده است.
موجودی ارزی صندوق توسعه ملی 28.6 میلیارد دلار شامل 15 میلیارد دلار مازاد منابع نسبت به مصارف، 3.3 میلیارد دلار سود تسهیلات و سپرده‌گذاری‌ها، 10.3 میلیارد دلار کل بازدریافتی از تسهیلات اعطایی بوده است.
عملکرد اعطای تسهیلات و سپرده‌گذاری ارزی و ریالی صندوق توسعه ملی نشان می‌دهد، 30.5 میلیارد دلار تسهیلات بابت 321 طرح از محل قراردادهای عاملیت ارزی بانک‌ها است، معادل ریالی 10 هزار و 500 میلیارد تومان در راستای قرارداد اشتغال روستایی و 21 همت در قالب قرارداد عاملیت ریالی پرداخت شده است.
از دیگر موارد هزینه کرد منابع صندوق توسعه ملی، 6.3 میلیارد دلار در قالب قراردادهای سپرده‌گذاری ارزی نفتی و غیر نفتی در قالب 46 طرح بوده است. همچنین 12 هزار میلیارد تومان برای حمایت از بازار سرمایه کشور منابع به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شده است.
از موارد سپرده‌گذاری ریالی 87 هزار و 500 میلیارد تومان در قالب قراردادهای سپرده‌گذاری ریالی شامل 64 هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات بابت 118 طرح پرداخت شده است. میزان 87 هزار و 600 میلیارد تومان مطالبات وصول شده اصل و فرع تسهیلات پرداختی ثبت شده است و مطالبات معوق صندوق توسعه ملی نیز 17 میلیارد و 600 میلیون دلار شده است. میزان برگشت از تسهیلات پرداختی به صندوق توسعه ملی 2.7 میلیارد دلار بوده است.
از محل شرکت‌های تابعه صندوق توسعه ملی در شرکت سام مالی 30 هزار میلیارد ریال سود از سرمایه‌گذاری به دست آمده است، ‌در شرکت سام انرژی طرح‌های توافق شده و مصوب به میزان 370 میلیون دلار بوده است.
در شرکت سام انرژی زیر مجموعه صندوق توسعه ملی، طرح‌های در دست اجرا به ارزش 1.8 میلیارد دلار و در شرکت سام صنعتی طرح‌های مصوب و توافق شده 5.28 میلیارد دلار و طرح‌های در دست اجرا 600 میلیون دلار بوده است.
به گزارش فارس، چون منابع صندوق توسعه ملی متعلق به نسل‌های کنونی و آینده است، بنابراین مدیریت دارایی صندوق باید بسیار قوی باشد که منابع به نحو بهینه نگهداری و سرمایه‌گذاری شود که علاوه بر حفظ ارزش دارایی عمومی به عنوان امانت، ‌بیشترین بازدهی را نیز همراه داشته باشد.
در این زمینه طبق اعلام صندوق توسعه ملی، ترکیب غیر بهینه سبد ارزی و نحوه نگهداری آن باعث زیان 8.2 میلیارد دلاری در منابع صندوق توسعه ملی شده است. سایر پرداخت‌های صندوق نیز 1.6 میلیارد دلار بوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی