فروش نفت به پالایشگاه‌های فراسرزمینی ایران دستاورد مهم دولت سیزدهم

نماینده اسبق ایران در اوپک گفت: سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی با تکیه بر صادرات خدمات فنی و مهندسی ایرانی، یکی از سیاست‌های موفقی بود که در دولت سیزدهم اجرا شد و با این روش برای فروش نفت کشور توانستیم بازارسازی کنیم و بازارهای صادراتی خود را توسعه دهیم.
کشورهای دارنده منابع انرژی به دیپلماسی ویژه و فعالی نیاز دارند تا بتوانند در بازارهای بین‌المللی باقی بمانند. با هدف حذف کشورمان از بازارهای بین‌المللی انرژی و مسدود کردن دسترسی کشور به درآمدهای حاصل از فروش منابع، حوزه انرژی کشور طی سال‌های گذشته تحت تحریم‌های شدید قرار گرفت.
 به زعم کارشناسان، از دست دادن بازارهای صادراتی نفت و گاز بدترین اتفاقی است که می‌تواند برای کشورهای دارنده منابع انرژی رخ دهد؛ زیرا اگر کشورها از مبادی دیگری به واردات نفت و گاز بپردازند، به راحتی نمی‌توانند در آینده این منبع واردات را تغییر دهند و از کشور اول مجدد واردات داشته باشند.  دولت سیزدهم و وزارت نفت وظیفه مهمی در راستای حفظ ایران در بازارهای بین‌المللی انرژی برعهده داشتند. این اقدام باید در شرایطی انجام می‌شد که کشور تحت تحریم‌های شدید قرار داشت و دشمنان عزم خود را برای مسدود کردن راه‌های صادرات نفت و گاز کشور به کار گرفته بودند.  در شرایط تحریم، سیاست‌هایی مانند سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی در ازای ارائه خدمات و نفت به کشور هدف و عرضه نفت به مینی پالایشگاه‌ها در شرق آسیا به کار گرفته شد. این سیاست‌ها در نهایت نتیجه داد و رشد ۳۰۰ درصدی صادرات نفت خام کشور را رقم زد.
 رشد تولید و صادرات نفت خام کشور به سادگی به دست نیامد و طی سه سال گذشته، شخص رئیس جمهور شهید و وزارت نفت از هر فرصتی برای رایزنی به منظور فروش نفت کشور بهره بردند.
 
افزایش صادرات نفت در شرایط تحریم در دولت سیزدهم
 محمدعلی خطیبی، نماینده اسبق ایران را در اوپک و کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، با اشاره به این موضوع که افزایش فروش نفت کشور در شرایط تحریم در دولت سیزدهم قطعاً یک دستاورد بزرگ برای وزارت نفت محسوب می‌شود، اظهار کرد: در دولت دوازدهم صادرات نفت و میعانات گازی کشور نگران‌کننده بود. در آن زمان بیم آن می‌رفت که صادرات کشور صفر شود و بازارهای صادراتی خود را از دست بدهیم.
 وی ادامه داد: بر اثر ابتکاراتی که دولت سیزدهم و وزارت نفت در زمینه بازارسازی به اجرا گذاشتند، توانستیم حضور خود را در بازارهای انرژی تقویت کنیم و به افزایش تولید و صادرات نفت کشور بپردازیم.
 نماینده اسبق ایران در اوپک خاطرنشان کرد: طبق آماری که خبرگزاری‌های خارجی در مورد صادرات نفت و میعانات گازی کشورمان اعلام کرده‌اند، در حال حاضر بیش از یک و نیم میلیون بشکه در روز صادرات نفت داریم. این قطعاً یک موفقیت بزرگ برای دولت سیزدهم محسوب می‌شود.
 
جایگاه ایران در بازار جهانی انرژی حفظ شد
 خطیبی گفت: اقدامات ابتکاری دولت سیزدهم نه‌تنها باعث شد بازارهای انرژی خود را حفظ کنیم، بلکه به گسترش مبادی صادراتی نفت کشور نیز منجر می‌شود. در همین ارتباط، به گفته وزیر نفت، بیش از ۱۷ مبدأ محرمانه صادرات نفت به دست آورده‌ایم.
 وی ادامه داد: دولت سیزدهم با اعمال سیاست‌های صحیح به افزایش مبادی صادراتی کشور در حوزه انرژی پرداخت و توانست جایگاه ما را در بازارهای بین‌المللی حفظ کند. امیدواریم این روند رو به رشد در دولت چهاردهم ادامه پیدا کند.
 این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: رویکرد دولت سیزدهم این نبود که منتظر بماند تحریم‌ها لغو شد؛ به عبارت دیگر، طی سه سال گذشته امور کشور معطل مذاکرات و تعامل با غرب باقی نماند. تلاش شد در شرایط تحریم به کار خود ادامه دهیم. در نتیجه همین سیاست‌گذاری‌های صحیح که در وزارت نفت صورت گرفت، سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی در ازای ارائه خدمات و نفت به کشور هدف در دستور کار قرار گرفت.
 
بازارسازی برای فروش نفت ایران در دولت سیزدهم
 خطیبی گفت: سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی با تکیه بر صادرات خدمات فنی و مهندسی ایرانی و بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده یکی از سیاست‌های موفقی بود که در زمان اوجی وزیر نفت دولت سیزدهم به اجرا گذاشته شد.
 وی تأکید کرد: با این روش توانستیم بازارسازی برای فروش نفت کشور داشته باشیم و به توسعه بازارهای صادراتی خود مبادرت کنیم. عرضه نفت به مینی پالایشگاه‌ها و متنوع کردن مشتریان خرد ولی متعدد نیز از دیگر راهکارهایی بود که در پیش گرفتیم. این پالایشگاه‌های کوچک مقیاس خاصیت تحریم‌پذیری کمتری دارند و در شرایط تحریم کمک‌کننده بودند.
 
افزایش وصول مطالبات ارزی حاصل از فروش نفت
 خطیبی ادامه داد: رشد اقتصادی‌ که طی سال گذشته در دولت سیزدهم به دست آمد، بسیار حائز اهمیت است. دستیابی به چنین اعداد و ارقامی در شرایط تحریم کار ساده‌ای نیست. این دستاوردها نشان دهنده تلاش شبانه‌روزی و سیاست‌گذاری‌های صحیح به منظور گسترش صادرات نفت و اقلام غیرنفتی در وزارت نفت است. امیدواریم این روندها در دولت بعدی نیز ادامه یابد.
 کارشناس انرژی گفت: وقتی دولت سیزدهم روی کار آمد، مقادیر زیادی نفت و میعانات گازی روی دریا داخل شناورها داشتیم که نتوانسته بودیم بفروشیم. وزارت نفت دولت سیزدهم با اعمال سیاست‌های ابتکاری به فروش این منابع پرداخت و درآمدهای ارزی حاصل از آن را به کشور وارد کرد.
 وی گفت: افزایش وصول مطالبات ارزی حاصل از فروش نفت و میعانات گازی نیز از اقدامات مهم دولت سیزدهم بود.

جستجو
آرشیو تاریخی