همزمان با بهره‌برداری از فاز اول کریدور ریلی چین-ایران- اروپا

دولت سیزدهم مسیر ریلی حمل کالا به شرق آسیا را گشود

قطار کانتینری ایران-چین و چین-ایران راه‌اندازی شد تا هدف دولت سیزدهم برای تبدیل ایران به محور ترانزیت و انتقال کالا در منطقه تقویت شود

قطار کانتینری دو سر بار ایران-چین همزمان با بهره‌برداری از فاز اول کریدور ریلی چین-اروپا روز گذشته از مقصد ایران به حرکت در آمد. راه‌اندازی دوباره حمل‌و نقل ریلی بار بین ایران و چین پس از وقفه‌ای چند ساله در ادامه تلاش‌های دولت سیزدهم و رئیس جمهور شهید برای تقویت موقعیت ترانزیتی ایران در انتقال کالاهای چین (شرق آسیا) به اروپا، کشورهای حاشیه خلیج فارس، ‌عراق و کشورهای غرب آسیا است. بنابراین راه‌اندازی قطار ایران- چین به دنبال تقویت روابط دیپلماسی با کشورهای منطقه و همسایگان و راه‌اندازی کریدورهای ترانزیتی جدید از سر گرفته شد. این قطار می‌تواند زمینه‌ها را برای افزایش تجارت ایران و چین فراهم کند و در عین حال سرعت سیر کالا را از شرق به غرب آسیا و اروپا افزایش دهد.
حمل ریلی بار از چین به مقصد ایران از کریدور قزاقستان-ترکمنستان-ایران سال 1394 راهی ایران شد ولی فعالیت این مسیر ترانزیتی توسعه نیافت و حمل ریلی بار از چین به مقصد ایران به حدود 3 قطار در سال محدود شد، اما برای دستیابی به رشد ترانزیت، انتقال کالا از چین به مقصد اروپا، در برنامه دولت سیزدهم قرار گرفت. بعد از توافق ایران با کشورهای قزاقستان و ترکمنستان برای احیای کریدور ترانزیتی مشترک، قطار باری از مقصد چین به اروپا سال ۱۴۰۱ از این مسیر عبور کرد.
کوتاه‌ترین و اقتصادی‌ترین مسیر حمل و نقل کالا میان چین و اروپا برای تحویل کالاها در حال حاضر مسیر ریلی از طریق ایران است. حمل بار با کشتی‌های تجاری بین ایران و چین بیش از 45 روز طول می‌کشد، اما از طریق راه‌آهن مدت زمان سیر قطار به حداکثر نصف کاهش می‌یابد، به همین دلیل بسیاری از صاحبان کالا تمایل دارند کالاهای خود را با قطارهای برنامه‌ای از چین به ایران حمل کنند.
مزیت ایران این است که از چند مرز امکان انتقال کالا را از چین دارد. در حال حاضر چین می‌تواند از مرزهای ریلی شرق ایران صادرات به اروپا داشته باشد. یک مسیر از طریق قزاقستان -ازبکستان-ترکمنستان- سرخس و به صورت حمل یکسره ریلی تا مرز رازی و از آنجا به سمت ترکیه است. مسیر دوم ریلی کریدور قزاقستان-ترکمنستان-اینچه‌برون- رازی است. این دو مسیر کاملاً ریلی و حمل یکسره کالا است که چین می‌تواند برای صادرات کالاهای خود به اروپا از آن استفاده کند.
بر اساس این گزارش، روز گذشته قطار کانتینری دو سر بار ایران-چین در محل بندر خشک ریلی آپرین به حرکت درآمد. سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن، معاون سفیر چین، سفیر قزاقستان و کاردار ترکمنستان در مراسم راه‌اندازی قطار ایران - چین حضور داشتند.
مدیرعامل راه‌آهن در حاشیه این مراسم گفت: قطار کانتینری دو سر بار ایران-چین با عبور از کشورهای ترکمنستان و قزاقستان به سمت چین و از چین به سمت ایران حرکت خواهد کرد.
وی افزود: قطار باری مواد معدنی دیروز از بندر خشک تهران به سمت چین حرکت خواهد کرد و حدود ۱۰ روز قبل نیز قطار حامل قطعات خودرو از چین حرکت کرده است. این قطار می‌تواند زیرساختی مهم برای افزایش تبادلات ایران و چین باشد و ایران را به دروازه‌ای امن برای حرکت چین به سمت اروپا و بالعکس تبدیل کند.
صالحی اظهار کرد: کشورهای دوست و برادر ترکمنستان و قزاقستان برای راه‌اندازی این قطار همکاری‌های خوبی داشتند که این اقدامات در پی تلاش‌های رئیس جمهور شهید برای گسترش همکاری با کشورهای دیگر و توسعه دیپلماسی صورت گرفته است.
وی افزود: همچنین راه‌اندازی فاز اول کریدور ریلی چین-ایران-اروپا صورت خواهد گرفت.
صالحی ادامه داد: در دولت سیزدهم تلاش بر توسعه دیپلماسی حمل‌ونقل ریلی بوده است و امیدواریم بتوانیم این کریدور را در آینده نزدیک به طور کامل راه‌اندازی کنیم.
مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: کریدور ریلی چین-ایران-اروپا هم از امنیت بالا برخوردار است و هم زمان کمتری نسبت به حمل‌ونقل دریایی خواهد داشت. علاوه بر این استفاده از کریدور ریلی چین-ایران-اروپا هزینه کمتری نیز برای صاحبان بار خواهد داشت.
مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران دروازه‌ای سریع و امن برای حمل محصولات چین به سمت اتحادیه اروپا است.
صالحی گفت: ۱۰ روز پیش نیز قطار کانتینری حامل قطعات خودرو از چین به سمت ایران حرکت کرده و طی دو روز آینده در مرز اینچه‌برون دو قطار مبادله می‌شوند.
معاون وزیر راه شهرسازی خاطرنشان کرد: دیروز فاز نخست ریلی چین- ایران- اروپا را به بهره‌برداری رساندیم و امیدواریم این کریدور که حاصل زحمات چندین ساله شهید جمهور و دیپلماسی حمل و نقل ریلی ایشان بود و با همکاری وزارت امور خارجه، ریاست جمهوری و وزارت راه و شهرسازی به ثمر نشست، به طور کامل راه‌اندازی شود.
صالحی اظهار داشت: این کریدور زمان حمل بار را نسبت به حمل و نقل دریایی بشدت کاهش خواهد داد و امنیت و ایمنی خوبی به دنبال دارد و این مسیر تمام ریلی که از چین، قزاقستان و ترکمنستان می‌گذرد مورد توجه تجار و صاحبان بار قرار خواهد گرفت.
وی در ادامه به چند مورد از تجربیات موفق صادرات، واردات و ترانزیت ریلی در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: دو کشور ایران و قزاقستان همکاری خوبی در کریدور شمال -جنوب و حمل بار روسیه داشته و دارند به طوری که سال گذشته محصول استراتژیک کود پتاس از مقصد مبدأ روسیه به طول چهار هزار و ۸۰۰ کیلومتر تا بندرعباس به صورت تمام ریلی ترانزیت شد و مسیر ۱۸ تا ۱۹ روزه جایگزین مسیر ۵۲ تا ۵۳ روزه حمل بار از طریق دریای سیاه، دریای سرخ و اقیانوس هند به مقصد هندوستان شد.
مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: امروز تجربه کریدور شرقی- غربی را آغاز کردیم که بارهایی از مبدأ چین و ایران با عبور از ترکمنستان و قزاقستان به صورت دوسربار حرکت خواهد کرد.
وی اضافه کرد: امسال همچنین محصول استراتژیک زغال سنگ از مسیر روسیه برای نخستین بار به هندوستان ترانزیت شد و در خرداد و تیر امسال ۹ هزار و ۵۰۰ تن از این محصول طی هفت قطار (هفته‌ای یک قطار) مسیر را طی کرد که سرعت سیر بالایی داشت و در کمتر از سه روز مسیر ریلی یکهزار و ۶۱۰ کیلومتری سرخس بندرعباس طی شد که یک تجربه و رکورد خوب بود.
صالحی تصریح کرد: برای تحقق این مهم با نگاه بلند شهید رئیسی برای توسعه حمل و نقل ریلی و با تعاملات سه کشور چین، قزاقستان و ترکمنستان، بنیان‌های خوبی نهاده شد و آنچه مهم است استمرار این مسیر است تا شاهد اعتمادسازی بیشتری بین تجار ایرانی و چینی باشیم.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد: سیر قطارها از هفته‌ای یک قطار به روزی یک قطار افزایش یافته و حجم تبادلات نیز ارتقا یابد. با راه‌اندازی قطارهای برنامه‌ای باری در مسیر چین -ایران بارهای شرق آسیا با استفاده از مسیر ایران به خلیج و به مقصد اروپا نیز ترانزیت می‌شود.

ترانزیت زغال‌سنگ روسیه به هند
علاوه بر چین انتقال کالای روسیه و هند از ایران بخش دیگری از برنامه جذب بار و رشد ترانزیت است که محقق شده است. مدیرعامل راه‌آهن از ترانزیت زغال‌سنگ روسیه به هند از طریق راه‌آهن ایران برای اولین بار خبر داده است.
به گفته صالحی، برای اولین بار در تاریخ راه‌آهن طی ۴٠ روز قبل ٧ رام قطار حاوی ٩۵٠٠ تن زغال‌سنگ (صادرات مستمر روسیه به هند) از مسیر ریلی ایران ترانزیت شد.
وی افزود: با توجه به مقاله رئیس‌جمهور منتخب و تأکید ایشان بر همکاری با همسایگان و همچنین چین و روسیه، امیدواریم شاهد استمرار رشد ترانزیت کشور باشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی