راه آهن شلمچه _ بصره تا سه سال آینده به اتمام می‌رسد

وزیر راه و شهرسازی از آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن شلمچه_ بصره خبر داد و گفت: اجرای این پروژه و نصب پل‌ها در حال انجام است که طبق هدفگذاری صورت گرفته تا سه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
مهرداد بذرپاش با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌هایی است که اثر مستقیم در زندگی مردم دارد گفت: یکی از پروژه‌های بزرگ در این بخش کلان پروژه ایران راه است که از این طریق هدفگذاری شده است که میزان ترانزیت به ۱۶ میلیون تا پایان سال برسد‌.
وی افزود: ۷.۳ میلیون تن طی ۴ ماه نخست امسال میزان حجم ترانزیت بوده است که رشد ۵۶ درصدی داشته و با هدفگذاری‌های صورت گرفته تا پایان سال حتی از ۱۶ میلیون تن عبور کرده و به ۲۱ میلیون تن خواهد رسید‌.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: اقدامات صورت گرفته در حوزه دیپلماسی اقتصادی از جمله توافقات شانگهای و بریکس اثرات مؤثری در افزایش میزان ترانزیت داشته است. همچنین توسعه خطوط ریلی، توافقات تعرفه‌های ترجیحی با کشورهای همسایه در افزایش میزان ترانزیت مؤثر بوده است.
بذرپاش بیان کرد: در توسعه کریدورهای شرقی و غربی اقدامات زیادی صورت گرفت که یکی از اقدامات مؤثر که در آخرین سفر رئیس جمهور شهید انجام شد کریدور زنگزور بود.
وی گفت: یکی از اقدامات مهم دولت در این بخش این بود که پروژه اختلافی زنگزور را به کریدور ارس تبدیل کردیم و امروز علمیات اجرایی این پروژه بین جمهوری آذربایجان و ایران در حال انجام است و در آخرین بازدید شهید جمهور از این پروژه میزان پیشرفت فیزیکی آن را باور نکردنی توصیف کرد.
وی با اشاره به قرار گرفتن رشد ترانزیت امسال در مرز ۷۰ درصدی گفت: سال ۱۴۰۲ در بخش جاده‌ای ۱۴.۷ میلیون تن کالا ترانزیت شد که نسبت به ۱۴۰۱ حدود ۵۸ درصد و در چهار ماهه اول امسال نیز ۵۶ درصد رشد داشته است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کلان پروژه‌های اجرا شده در دولت سیزدهم گفت: راه‌آهن رشت به آستارا، با هدف انتقال بار روسیه اجرایی شد. همچنین قطعه دوم این پروژه تأمین اعتبار شده و از پیشرفت خوبی برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه راه‌آهن رشت به کاسپین نیز با حضور سرپرست ریاست جمهوری افتتاح و راه دریا به دریا هموار شد. همچنین کریدور ریلی شرق کشور که از چابهار به سرخس در دست اجرا قرار دارد در ۲۰ جبهه در حال کار است که از محل استجازه رهبری تأمین اعتبار شد گفت: بخش شمالی این کریدور با حضور ۱۷ شرکت خصوصی در حال انجام است که تکمیل آن برای پایان ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی شده است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیش از انقلاب پروژه شلمچه- بصره در دستور کار قرار گرفت و در اربعین سال گذشته عملیات اجرایی آن آغاز و عملیات مین روبی اجرایی شد گفت: هدف‌گذاری صورت گرفته تا سه سال آینده پروژه شلمچه _ بصره به بهره‌برداری خواهد رسید.
بذرپاش با اشاره به عملکرد بخش جاده‌ای گفت: دولت سیزدهم در حوزه آزادراهی افزایش ۳۵ درصدی توسعه آزادراهی را به ثبت رساند و ۳۲۷ کیلومتر آزادراه جدید در این مدت افتتاح شد.در بخش بزرگراهی به عدد بیش از ۴۸ هزار کیلومتر رسیده‌ایم و بیش از ۲۵۰۰ کیلومتر در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسید. در بخش راه‌های روستایی نیز بیش از ۷۴۰۰ کیلومتر راه‌های روستایی احداث شد که رشد ۳۴ درصدی نسبت به عملکرد دولت قبل دارد.

بهره برداری از 140هزار مسکن مهر
وزیرراه و شهرسازی در ادامه به بخش مسکن اشاره کرد و گفت: ۵۰ هزار هکتار به محدوده شهری اضافه شده و در محدوده‌های روستایی هم ۵۰ هزار هکتار اضافه شده که در مجموع ۱۰۰ هزار هکتار اضافه شده است.
وی افزود: در سه سال دولت سیزدهم سالانه ۹۴ هزار پروانه ساختمانی در حوزه بافت‌های فرسوده صادر شده است. همچنین در حوزه مسکن روستایی طی این مدت سالانه ۱۶۵ هزار ساخته شده است‌.
وی با اشاره به اینکه ۲میلیون و ۶۰۰ پروژه نهضت ملی مسکن در حال ساخت است گفت: ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر به دولت سیزدهم رسیده بود که از این تعداد ۱۴۰هزار واحد را به بهره‌برداری رسانده‌ایم و مابقی هم تا پایان سال ساخته خواهد شد‌. بذرپاش افزود:  ۳۵هزار میلیارد تومان منابع تأمین کرده‌ایم تا ۱۴۰ هزار واحد مسکن مهر را به بهره‌برداری برسانیم.
وزیر راه و شهرسازی تصویب احداث ۲۷ نقطه ساحلی در سواحل جنوب کشور را یکی از موارد مهمی عنوان کرد که در دولت سیزدهم مقدمات آن فراهم شد و گفت: مکان‌یابی احداث ۲۷ نقطه ساحلی در سواحل جنوب کشور انجام شد که احداث دو شهر خلیج‌فارس و مکران مرکزی شروع شده است و پیش‌تر نیز احداث شهر جدید تیس در حال انجام بود.
وی امکان استفاده ۲۷ استان کشور از ظرفیت‌های آب‌های آزاد را بخشی از اجرای این طرح کلان برشمرد و گفت: با اجرای این شهرها ۱۰۰ هزار هکتار به مساحت کل کشور اضافه شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی