صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و هفتاد و هفت - ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و هفتاد و هفت - ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۶

ابلاغ دستورالعمل آغاز عملیات خدمت‌رسانی سفرهای اربعین

وزیر راه و شهرسازی دستورات ویژه را به معاون حمل و نقل خود برای آغاز عملیات خدمات‌رسانی برای برقراری سفرهای باکیفیت در اربعین ابلاغ کرد.
 مهرداد بذرپاش در مکاتبه با سید کمال هادیانفر، معاون حمل و نقل تأکید کرد: با توجه به تشکیل ستاد اربعین وزارت راه و شهرسازی و در پیش بودن این همایش بزرگ عبادی و لزوم به میدان آوردن حداکثری ظرفیت‌های این ستاد، لازم است با جدیت برنامه‌ریزی و تخصیص همه امکانات حمل و نقل در بخش‌های هوایی، ریلی، دریایی برای خدمت‌رسانی با کیفیت و بالا به زائرین فراهم شود.
وی ضمن اعلام آغاز عملیات اجرایی برای تشکیل مرکز فرماندهی مدیریت حمل و نقل گفت: طوری برنامه‌ریزی شود تا کمترین خللی در اجرا پیش نیاید تا ان‌شاءالله امسال اربعین باشکوه‌تر و مشکلات کمتر از سال گذشته برگزار شود.
بذرپاش بر برخی از موارد برای برگزاری سفرهای باکیفیت اربعین تأکید کرد که شامل به میدان آوردن ظرفیت‌های خصوصی در حمل و نقل جاده‌ای، دسترسی آسان‌تر برای تهیه بلیت هواپیما، فراهم کردن حداکثری اتوبوس‌ها برای انتقال زوار، به میدان آوردن حداقل ۲۰ درصد قطار بیشتر نسبت به سال گذشته، شروع عملیات انتقال زوار از طریق دریا به بنادر جنوب غرب و بنادر کشور عراق، استفاده از ظرفیت تاکسی‌های اینترنتی برای خدمات‌رسانی بهتر و مطلوب‌تر، آماده‌سازی فرودگاه‌ها بویژه ترمینال مسافری سلام فرودگاه حضرت امام(ره)، ایستگاه‌های راه آهن و پایانه‌های مسافری برای پذیرایی بهتر از زائران، مناسب‌سازی پارکینگ‌ها برای پذیرش بهتر و بیشتر خودروهای زائران، آماده‌سازی پایانه‌های مرزی و ارائه تسهیلات رفاهی و سرمایشی بهتر و بیشتر برای زوار و برنامه‌ریزی برای تمرکز وسایل حمل و نقل برای بازگشت زائران است.
وی تأکید کرد: همه سازمان‌ها و معاونت‌های مربوطه در قالب ستاد اربعین همکاری‌های لازم را به عمل آورند تا همگی در ثواب این حرکت بزرگ تمدنی و تاریخی سهیم باشیم.
 
آغاز پیش‌فروش بلیت‌های اتوبوس اربعین از ۶ مرداد
درخصوص فروش بلیت اتوبوس که بیشترین تقاضا را در ایام اربعین برای زوار دارد، داریوش باقرجوان مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافری سازمان راهداری از آغاز پیش‌فروش بلیت اتوبوس برای ایام اربعین از امروز خبر داد و گفت: امسال برای اولین بار در جهت برنامه‌ریزی مسافران اربعین اقدام به پیش فروش بلیت در سه پایانه مرزی چزابه، شلمچه و خسروی کرده‌ایم.
وی افزود: امروز از ۸ صبح پیش‌فروش بلیت‌های اتوبوس اربعین برای بازه زمانی مرداد و شهریورماه اجرایی می‌شود و برای مرز مهران هم در حال برنامه‌ریزی هستیم.
او اظهار کرد: با توجه به آنکه بخش عمده‌ای از جابه‌جایی‌ها در مرز مهران و خسروی است، بنابراین در تلاش هستیم که بتوانیم این جابه‌جایی را در اربعین به بهترین نحو ممکن اجرایی کنیم.
وی افزود: مسافران می‌توانند از فردا ۶ مردادماه اقدام به خرید اینترنتی بلیت برای این سه پایانه مرزی کنند.
اظهار کرد: ‌از سال گذشته برنامه‌ها برای ارتقای زیرساخت‌های سفرهای جاده‌ای اربعین آغاز شده و تا اول صفر یعنی 11 مردادماه به پایان می‌رسد.
وی خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته تلاش کردیم با مدیریت سفر، ‌فشارها را بر مرز مهران کاهش دهیم. بر این اساس سال قبل در سفرهای رفت اربعین، 48 درصد از زائران از مرز مهران استفاده کردند. این در حالی بود که در زمان بازگشت تعداد زائرانی که از مرز مهران عبور کردند، به 68 درصد افزایش یافت.
وی با بیان «این یعنی 20 درصد بار سایر مرزهای کشور به مرز مهران اضافه شد»، تصریح کرد:‌ چنانچه در پایانه‌ خودرو به تعداد کافی باشد و زمان سوار شدن را 5 دقیقه در نظر بگیریم، باز هم فشار مضاعفی به مرز مهران به‌عنوان پرتقاضاترین مرز برای عبور زائران وارد می‌شود.
 مدیرکل دفتر حمل‌ و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای یادآور شد: برای تردد زائران اربعین از روز دهم اربعین مرز تمرچین در آذربایجان غربی، باشماق در کردستان و خسروی در کرمانشاه زیر بار خواهد رفت. شرایط را به‌گونه‌ای پیش‌ می‌بریم تا در ایام اربعین لیست انتظار داشته باشیم. زمانی‌که ظرفیت حمل ‌و نقل تکمیل شود، ‌از سرویس‌های فوق‌العاده برای تردد زائران استفاده خواهیم کرد.
باقرجوان با بیان اینکه در حال حاضر حدود 7 هزار اتوبوس فعال در کشور داریم که پاسخگوی نیاز تردد زائران و تردد در سایر مناطق کشور نیست، گفت: از دستگاه‌های اجرایی، معادن،‌ پتروشیمی‌ها خواهش می‌کنیم در ایام اربعین ناوگان خود را آزاد کرده و آنها در اختیار جابه‌جایی زائران قرار دهند. هرگونه عدم همکاری از سوی سازمان‌ها و دستگاه‌هایی که اتوبوس با پلاک عمومی در اختیار دارند، باعث بروز مشکل برای خدمات‌رسانی به مردم خواهد شد.
وی تأکید کرد: ناوگان عمومی در حال حاضر در اختیار صنایع، معادن، پتروشیمی‌ها، دستگاه‌های اجرایی و... است، از آنها می‌خواهیم در مواقع خاص مانند ایام اربعین، خودروها را در اختیار ما قرار دهند.
وی با بیان اینکه ناوگان عمومی در اختیار صنایع، معادن و... حدود 5 هزار دستگاه است، اضافه کرد: اگر بتوانیم از این تعداد 2 هزار دستگاه را به ناوگان اتوبوس اضافه کنیم، می‌توانیم امیدوار باشیم خدمات‌رسانی مناسبی در سفر حدود 900 کیلومتری اربعین تا مرزها را به زائران ارائه خواهیم کرد.
 مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از افزایش سایه‌بان، سرویس بهداشتی، رفع نقاط حادثه‌خیز و... در پایانه‌های مرزی خبر داد و درخصوص قیمت بلیت اتوبوس برای ایام اربعین گفت:‌ میزان افزایش قیمت بلیت اتوبوس را ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد و نرخ‌ها در پایانه‌ها نصب خواهد شد.
باقرجوان در پاسخ به این پرسش که قیمت بلیت اتوبوس به مقصد پایانه‌های مرزی 6 گانه چه میزانی است، ‌گفت: از قیمت اطلاعی ندارم و شنبه (امروز) نرخ‌های جدید را اعلام می‌کنیم.
راه‌اندازی خط دریایی خرمشهر-بصره در اربعین
همچنین علی عسکری مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر اظهار کرد: ملت‌های دوست، همسایه و شریف ایران و عراق پیوند ناگسستنی دارند که حماسه عظیم اربعین حسینی، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مهر تأیید بر این ارتباط و اشتراک حیاتی و صمیمانه دو کشور است.
وی افزود: تمام فرآیندهای لازم برای راه‌اندازی خط دریایی خرمشهر-بصره در اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر فراهم است و ما به صورت رسمی آمادگی خود را به طرف عراقی اعلام کرده‌ایم.
وی یادآور شد: بر اساس بیانات مهم و حیاتی مقام معظم رهبری در رابطه با اقتصاد دریامحور و همچنین سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران، بندر خرمشهر برای توسعه گردشگری دریایی داخلی و بین‌المللی از جمله میان ایران و عراق مصمم است. وی با تأکید بر اینکه به منظور بررسی نقاط ضعف و کمبودها باید یک سفر آزمایشی از بندر خرمشهر به بصره انجام شود، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی و شروع یک سفر دشوار نیست، اما نگهداری از این ظرفیت و استمرار آن، بسیار مهم و نیازمند تلاش و همت اساسی است. مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر  گفت: سفر دریایی را باید برای عموم مردم جذاب و زیبا جلوه داد، از این جهت باید یک بسته تسهیلاتی با هماهنگی میان کشورهای ایران و عراق تهیه شود تا زمینه‌ساز استقبال مردم دو کشور از سفر دریایی باشد.
عسکری با تأکید بر آمادگی تمامی ظرفیت‌ها برای برقراری سفر دریایی از خرمشهر به بصره، ابراز امیدواری کرد نخستین سفر دریایی میان این دو کشور، در ایام اربعین حسینی و با حضور زائران سیدالشهدا(ع) راه‌اندازی شود.

جستجو
آرشیو تاریخی