صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره بیست و نه - ۲۲ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره بیست و نه - ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

کیوسک مجازی

آغاز تجارت با آفریقا با ارسال پیام وزیر امورخارجه
پیام حسین امیر عبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان در حساب توئیتری خود از قاره آفریقا:
به همراه رئیس‌جمهور، امروز در کنیا و اوگاندا (شرق‌آفریقا) هستیم.
وجود جمعیت‌جوان، مردمان‌خوب و خونگرم، این قاره را به سرزمین‌‌ فرصت‌های رو به پیشرفت تبدیل کرده است. آفریقا برای حفظ استقلال‌ سیاسی تعصب دارد. وجود بازار متنوع صادرات و واردات، زمینه مهم همکاری‌  ایرانوشرق آفریقا به‌ شمار می‌رود.

 

روحانی کاملاً به آفریقا  بی‌ توجه بود
ابوذر گوهری مقدم، دبیر کمیسیون سیاسی و امنیت ملی دولت توئیت کرد:
دولت گذشته کاملاً به آفـــــــــریقا بی‌توجه بود. روحانی هیچ سفری به این قاره نداشت و در طول ریاست جمهوری‌اش صرفاً سه رئیس جمهور آفریقایی به ایران سفر کردند و سهم تجارت کشور با این قاره هیچ‌گاه فراتر از یک درصد نرفت و عملا ستاد آفریقا در وزارت خارجه تعطیل و فرصت‌های زیادی از دست رفت. کشورهای آفریقایی و ایران به دلیل قابلیت‌های مکمل اقتصادی می‌توانند شرکای تجاری خوبی برای یکدیگر باشند. ظرفیت‌های فراوانی جهت تعمیق همکاری‌های پایدار اقتصادی و تجاری با آفریقا در بخش‌های مختلف کشاورزی، انرژی، مواد معدنی، فناوری، دارو و تجهیزات درمانی، عمران و زیرساخت و... وجود دارد.

 

می گویند آفریقا چه اهمیتی دارد؟/ آفریفا قاره آینده است
محسن مقصودی تهیه کننده برنامه «ثریا» که از نزدیک به بررسی ظرفیت‌های قاره فرصت‌ها در این برنامه سال‌ها پیش پرداخته بود، نوشت: می‌گویند این آفریقا اصلاً چه اهمیتی دارد؟
با همین حرف‌ها سال‌ها کشور را از سرزمین فرصت‌ها دور کردند. خبر ندارند در ۲۰ سال اخیر چه رقابتی در دنیا برای حضور و نفوذ در آفریقا شکل گرفته است. آفریقا قاره آینده است و رقابت امریکا، چین، اتحادیه اروپا (از جمله فرانسه) و هند و ترکیه و برزیل و سایر قدرت‌ها برای حضور اقتصادی، صادرات و همکاری در آفریقا خیره‌کننده است.
چین در ۲۰ سال اخیر حجم تجارتش با آفریقا بیش از ۲۰ برابر شده (270 میلیارد دلار و چهار برابر امریکا) و رقابتی تنگاتنگ با سهم 28 کشور اروپایی در بازار آفریقا دارد.
درباره جهش صادراتی هند و ترکیه و برزیل بعداً خواهم گفت. گویا در سال‌های گذشته ما با القای غربگرایان در خواب بوده‌ایم و آفریقا با همه بزرگی‌اش، زیر پونز نقشه دیپلمات‌ها و ژنرال‌ها، دیده نشده. آفریقا فقیر نیست، یکی از ثروتمندترین قاره‌هاست. این را غربی‌ها خوب می‌دانند که سال‌ها با دزدی و غارت ثروت آفریقا پیشرفت کرده‌اند. برعکس استعمارگران، منافع ما اما در بازی برد- برد با کشورهای مستقل و مظلوم آفریقاست. سفر رئیس جمهور ایران بعد از 11 سال به آفریقا اگر چه دیر است اما می‌تواند نقطه عطفی باشد برای حضور راهبردی اقتصادی ایران و تعامل دو جانبه با 54 کشور آفریقایی.

 

قاره سیاه مقصدِ
طلای سیاه ایرانی

یک فعال رسانه‌ای در حساب توئیتری خود نوشت: آفریقا سالانه ۱۳ قلم محصول نفتی به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار وارد می‌کند، محصولاتی که ایران تولیدکننده آنهاست.
۱.۵ میلیون بشکه از ظرفیت پالایشی آفریقا غیرفعال است که می‌توان با صدور خدمات فنی- مهندسی، تبدیل به مقصد صادرات نفت ایران شود.
تجارت ۴ میلیارد دلاری با آفریقا دور از دسترس نیست.

 

برادرم سلاح ورزی، داور باید سوت پایان انتخابات اتاق ایران را بزند!
عباس وطن‌پرور عضو اتاق بازرگانی ایران درباره سخنان اخیر حسین سلاح ورزی در اتاق بازرگانی، خطاب به وی در توئیتر گفت: اتفاقاً نکته زیبای داستان آنجا بود که برادرم حسین سلاح ورزی در سخنانش گفت همه ما الان سوت پایان را بزنیم.
حسین جان:
اولاً همه ما بازیکن هستیم و داور باید سوت بزند. ثانیاً کسی که گفته میشه کارت قرمز گرفته زمین را ترک میکنه. ثالثاً بازیکن اخراجی سوت پایان حضور خودش رو میزنه. بازی ادامه داره.

 

سفر رئیسی به چین موجب افزایش صادرات کشاورزی شد
علیرضا پیمان پاک قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به ثمر بخشی دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم در توئیتر نوشت: سال گذشته در دیدار با مقامات بازرگانی چین، برخی موانع تجارت محصولات کشاورزی مطرح و در سفر ریاست محترم جمهوری به پکن مرتفع شد. افزایش بیش از ۸ برابری صادرات زعفران و دو برابری آبزیان به چین در بهار امسال نسبت به سال گذشته، یکی از آثار عملی دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم است. بدون شک، ثمربخشی تلاش‌های شبانه روزی و توافقات بین‌المللی رئیس جمهور محترم نیازمند عزم جدی و پیگیری توسط دستگاه‌های اجرایی و مدیران میانی است.

 

رونق گردشگری یعنی ارز‌آوری برای اقتصاد تحریمی ایران
حمید لشکری فعال رسانه‌ای در حساب توئیتری خود نوشت: بهار امسال ۵۰ درصد گردشگر بیشتری نسبت به بهار سال گذشته به کشورمان آمدند؛ اتفاقی که با فهم زبان دنیا، لغو روادید با کشورهای مختلف و حضور فعال در نمایشگاه‌های خارجی رخ داده است. گردشگری یعنی اشتغال، رونق کسب و کارها و ایجاد ثبات اقتصادی با تزریق میلیاردها دلار به اقتصاد تحریمی ما.

 

جستجو
آرشیو تاریخی