دولت روحانی مخالف پالایشگاه‌های فراسرزمینی بود

جعفر قادری
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

رکورد صادرات روزانه نفت کشورمان بعد از سال‌ها یعنی از سال ۲۰۱۸ میلادی تاکنون شکسته شد و از آن تاریخ به دلیل وضع تحریم‌های امریکا ما با مشکلات عدیده‌ای در زمینه صادرات نفت مواجه شده بودیم.
اما هم‌اکنون موفق به شکستن رکورد صادرات روزانه نفت شدیم که این امر نتیجه اقدامات مشترک مجلس و دولت بود. اقدام راهبردی مجلس که اعلام کرد که در مسائل و موضوعات هسته‌ای در صورتی که طرف اروپایی گام‌هایی بردارد ما هم گام‌هایی برمی داریم و این گونه نیست که فقط طرف ایرانی تعهداتی را متقبل شود.
وقتی آنها نفتکش‌های ما را مورد حمله قرار دادند ما هم نفتکش‌های آنها را هدف قرار دادیم، به این وسیله بود که آنها متوجه شدند که بازنده این بازی که خودشان شروع کرده‌اند، ایران نیست.
این اقدامات باعث شد که ما بتوانیم از ظرفیت‌های خودمان برای فروش نفت استفاده کنیم و کشتی‌های ما بتوانند در کشورهای مختلفی تردد کنند. این کشورها فشاری را متوجه ما می‌کردند که در هر جا اجازه دادند ما بتوانیم نفت بفروشیم که ما اصلاً این مسائل را قبول نکردیم.
این تعامل و ارتباط مجلس و دولت و اقدام راهبردی و عبور از دیپلماسی التماسی در شکسته شدن رکورد روزانه صادرات نفت تأثیر‌گذار بود.
بخش دیگر کار بازارسازی گسترده دولت با کشورها خارجی بود و دولت در این سال‌های اقدام به بازمعماری تجارت انرژی کشور کرد و با کشورهای متعددی ارتباط برقرار کرد که یکی از این ارتباطات ایجاد ارتباط با کشورهای امریکای لاتین و ونزوئلا و ایجاد پالایشگاه‌های فراسرزمینی در این کشورها بود.
ما توانستیم از طریق این پالایشگاه‌ها نفت خود را به این کشورها ارسال و آن را تبدیل به فرآورده نفتی کنیم که این امر در گسترش فروش نفت ما تأثیر‌گذار بود علاوه بر این ما به سهام دار این پالایشگاه‌ها تبدیل شدیم.
در دولت گذشته یکی از مجموعه‌های توانمند اقتصادی که یک نهاد عمومی غیر دولتی بود به دولت التماس می‌کرد که بتواند در سایر کشورها پالایشگاه‌های فراسرزمینی ایجاد کند و تضامین لازم را هم می‌داد تا نفت ایران را به این کشورها صادر کند و این نفت در این پالایشگاه‌ها به فرآورده تبدیل و به فروش برسد، اما دولت حاضر به انجام این کار نشد.
دولت چهارچوب‌های سختی برای خودش تعریف کرده بود و دست خودش را بسته بود و نمی‌خواست که بدون کشورهای غربی اقدامی را انجام دهد و به همین دلیل قدرت مانور دولت پایین آمد ولی دولت سیزدهم این چهارچوب‌ها را از بین برد و رهایی از این چهارچوب‌ها باعث شد که کشور را نجات دهد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی