کیوسک مجازی

دیپلماسی اقتصادی رئیس‌جمهور ادامه دارد...

 و حالا آفریقا پس از ۱۱ سال!
محمدمهدی رحیمی فعال رسانه‌ای توئیت کرد: و حالا آفریقا پس از ۱۱ سال!
آفریقا از نظر تعداد کشور اولین و از نظر جمعیت دومین قاره است اما متأسفانه رئیس‌جمهور سابق به هیچ‌یک از این ۵۴ کشور سفر نکرد؛ نه فقط سفر رسمی که حتی برای یک اجلاس یا توقف در مسیر سفر به غرب!  به تعداد سفرهای رؤسای‌جمهور چین، ترکیه و هند در آن ایام نگاه کنید. سفر رئیس‌جمهور به چین پس از ۲۰ سال، سوریه ۱۳ سال، اندونزی ۱۷ سال، امریکای لاتین ۱۲ سال و...
سفر وزیرخارجه سعودی به تهران پس از ۱۷سال، رئیس‌جمهور ازبکستان پس از ۲۰ سال، رئیس‌جمهور بلاروس پس از ۱۷ سال و...
شما زبان دنیا را بلد بودید با کدام دنیا صحبت می‌کردید؟
 
سهم ایران از صادرات به قاره سیاه چقدر است؟
یک فعال رسانه‌ای در حساب توئیتر خود نوشته در حال حاضر ایران به‌رغم اینکه در 2 سال اخیر حجم صادراتش به آفریقا 2 برابر شده است، اما در رتبه 61 جهان در بین شرکای تجاری قاره آفریقا قرار دارد!
این در حالی است که حجم صادرات ترکیه به آفریقا 19 برابر ایران بوده و این کشور ششمین شریک تجاری آفریقایی‌هاست!
میزان واردات ۴۰ کشور آفریقایی حدود ۶۵۰ میلیارد دلار است. سهم ایران از این ۶۵۰ میلیارد دلار فقط ۱.۲ میلیارد دلار است. تازه این عدد نسبت به سال ۹۹ (دولت روحانی) دو برابر شده است.
ترکیه پارسال ۲۲ میلیارد دلار کالا به ۴۰ کشور آفریقایی صادر کرده است، یعنی ۱۹ برابر ایران!
مهاجرت پلیکان‌های ایرانی به کنیا
یک کاربر در توئیتر به سفر رئیس‌جمهور به قاره آفریقا اشاره کرد و نوشت: احیای دیپلماسی_اقتصادی در دولت سیزدهم؛ پای پهپادهای ایرانی به آفریقا باز شد.
پهپادهای تولیدی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی که کاربردهای دوگانه برای «سم پاشی» و «بازرسی مزرعه» دارند، امروز در کنیا با هدف بازاریابی رونمایی شد.

تفاوت نگاه رئیسی و روحانی به دنیا
حمید لشگری فعال رسانه‌ای به نگاه رئیس‌جمهور فعلی و سابق ایران به دنیا اشاره کرد و نوشت: جوری که روحانی دنیا رو می‌دید و جوری که رئیسی می‌بینه. #زبان_دنیا.
با اومدن دولتی آشنا به نرم‌افزار انقلاب اونم بعد از سال‌ها لکنت تو به‌کارگیری زبان دنیا، حالا دست اقتصادی ج.ا هم مثل دست نظامیش فرسنگ‌ها دورتر به دنبال ایجاد امنیت اقتصادی برای مردمشه: امروز کنیا و صادرات خودرو و پهپاد به بازار ۵۳ میلیونیش و واردات گوشت برای کاهش حدود ۲۵ درصدی قیمت.

 

عراقی‌ها ولخرج‌ترین  ِ گردشگران در ایران
یک تحلیلگر مسائل ایران و عراق طی توئیتی گفت:شورای جهانی گردشگری گزارش داد ۵۵ درصد گردشگران خارجی سال ۲۰۲۲ در ایران، عراقی بودند. عراقی‌ها این رکورد را شکستند. ۶/۲ میلیارد دلار هم درآمد ایران از توریست‌های خارجی بود. براساس آمارها، هر توریست عرب و عراقی به طور متوسط بیش از گردشگر خارجی دیگر کشورها در ایران پول هزینه می‌کنند.

 

محصولات فضایی ایران خریدار دارد
حسین دلیریان، سخنگوی سازمان فضایی ایران در صفحه شخصی‌اش در توئیتر نوشت:در حاشیه اجلاس وزرای ارتباطات اکو که به میزبانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران برگزار شد، با حضور رئیس سازمان فضایی ایران مذاکرات خوبی در زمینه همکاری‌های فضایی انجام شد. اکو ظرفیت خوبی برای همکاری است و سازمان فضایی با توجه به تجربیات گرانبها در صنعت فضایی، می‌تواند صادرکننده محصولات فضایی باشد.

 

رشد تولید نفت ایران همزمان با افزایش رشد اقتصادی چین
در حساب یک کاربر توئیتر آمده است:تولید 13 عضو اوپک در ماه ژوئن افزایش یافته است. عربستان تولید خود را کاهش داده است اما ایران و عراق افزایش تولید داشتند. رشد اقتصادی چین 5 درصد افزایش یافته است و تبعاً برای این رشد، واردات نفت به چین نیز در ژوئن، بر مبنای سالانه 45.3  درصد جهش یافت و به دومین رکورد ماهانه بالا رسید.

 

تهاتر گاز
با نفت خام
سید حمید حسینی رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران در توئیتر نوشت:پیشنهاد مطرح‌شده توسط نخست‌وزیر عراق برای تهاتر گاز با نفت خام یا نفت کوره با واکنش رسانه‌ها مواجه شده است و آن را غیرممکن و پرهزینه می‌دانند، در حالی که با توجه به شرایط بازار جهانی، امکان‌پذیره و هزینه حبس پول در عراق بیش از هزینه فروش نفت می‌باشد. امیدوارم عراق جدی باشه.

 

وجوه ابطال انتخابات اتاق ایران
عباس وطن‌پرور عضو اتاق بازرگانی که این روزها بدون هیچ جهت‌گیری به اتفاقات انتخابات اتاق بازرگانی می‌پردازد، در توئیتر نوشت:ابطال نتیجه انتخابات اتاق بازرگانی ایران، به نظر من دارای وجوه دیگری هم هست زیرا برخی از همان هیأت نمایندگانی که با وجود آن همه ایراد و تخلف گزارشات تفریغ بودجه اتاق را تأیید و به تذکرات دلسوزان توجه نمی‌کردند، با یک اجماع 265 نفری چنین جفایی را مرتکب شدند. باید پیگیر تخلفات و متخلف بود.

جستجو
آرشیو تاریخی