صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • اصناف و تشکلها
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره سی و چهار - ۲۸ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره سی و چهار - ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

کیوسک مجازی

راهبرد دولت انقلابی ادامه نهضت تکمیل پروژه‌ها

پتروشیمی گچساران راه‌اندازی شد
سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت همزمان با سفر رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد در توئیتر خود گفت: پتروشیمی گچساران که راه‌اندازی شد، ایرانی‌ترین پتروشیمی کشور است. این مجتمع ۱۷ سال بلاتکلیف بود. در سفر اول رئیس جمهور صرفاً ۴۰ درصد پیشرفت داشت که در این دو سال به اتمام رسید.
پروژه تاکنون ۳۰۰۰ نفر اشتغالزایی داشته که بیش از ۷۰ درصد آن را جوانان بومی تشکیل می‌دهند.
 
اخطار رئیسی به سازمان اقتصادی کوثر
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت همچنین در توئیت دیگری نوشت: اخطار آیت‌الله رئیسی به سازمان اقتصادی کوثر. حداکثر ظرف مدت دو ماه سازمان اقتصادی کوثر کارخانه آرد یاسوج را احیا کند. اگر نتوانند، این کارخانه را به مجموعه دیگر واگذار خواهیم کرد.

 دوری دولت از محبوبیت مصنوعی
احسان صالحی دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت در توئیتر خود نوشت: توصیه اکید رهبرانقلاب به دولت در اول فروردین ۱۴۰۱ این بود که در صورت افزایش درآمدهای نفتی، درآمدها صرف توسعه زیرساخت‌ها و کارهای اساسی شود نه واردات مصرفی که ظاهر خوبی دارد اما باطن بسیار بد آن، هدر دادن منابع کشور است.
نهضت تکمیل پروژه‌ها در واقع عمل به این توصیه راهبردی است. در سفر استانی کهگیلویه و بویراحمد، چند کار زیرساختی که معطل یا با کندی در حال پیشرفت بود، به ثمر رسید. بهره‌برداری از سد و نیروگاه چم‌شیر پس از ۲۹ سال، افتتاح راه ۱۳۶.ک پاتاوه- دهدشت پس از ۲۸ سال، راه‌اندازی پتروشیمی گچساران پس از ۱۸ سال که ۵۰درصد پیشرفت آن در این دولت بوده. پول‌پاشی و هدر دادن منابع ارزی در واردات که تجارب تلخی از آن در گذشته وجود دارد (مثلاً در فاصله چند ماه تا انتخابات ۹۶ دولت وقت ۱۸ میلیارد دلار منابع ارزی کشور را فقط برای تثبیت قیمت دلار و استفاده سیاسی هدر داد) اگرچه در کوتاه‌مدت شیرین و محبوبیت‌ساز است اما در بلندمدت ضد امید است.
دولت بر خلاف برخی اسلاف خود به دنبال ایجاد امید پایدار است یعنی هم راه‌های افزایش درآمد را پیدا کرده و کشور را معطل اراده خارجی نکرده است هم اینکه از طریق تمرکز بر تکمیل زیرساخت‌ها به دنبال احیای امید است نه خلق مصنوعی محبوبیت به بهای هدر دادن منابع کشور.

 

مخالفان تثبیت ارز موافقان گرانی هستند/ فرزین جای درست ایستاده است

یاسر جبرائیلی کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی در واکنش به خبر حضور رئیس بانک مرکزی در کمیسیون اقتصادی مجلس برای ارائه توضیحات پیرامون سیاست تثبیت ارزی، توئیت کرد: تجربه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هر جاهلی را آگاه و هر غافلی را هوشیار کرده است. کسی که با وجود این تجربه تلخ، همچنان دم از ضرورت رهاسازی نرخ ارز می‌زند، با سیاست تثبیت مخالفت می‌کند، مطالبه حذف ارز 28500 تومانی را دارد، دیگر جاهل و غافل نیست؛ منافع ذینفعان گرانی معیشت ملت را نمایندگی می‌کند‌.
کمیسیون اقتصادی مجلس در حال فشار به بانک مرکزی برای عقب‌نشینی از سیاست تثبیت است. اینها می‌خواهند همان‌گونه که ۴۲۰۰ حذف شد و نرخ آزاد تا ۶۰ درصد جهش یافت ۲۸۵۰۰ را نیز حذف کنند و تکرار ماجرا... و تورم، کمر ملت را بشکند. فرزین امروز در جای درست ایستاده و نیاز به حمایت دارد. امروز نقش نرخ ارز به عنوان عامل اصلی تورم برای مردم روشن شده است. مخالفان سیاست تثبیت نرخ ارز، مدافعان گرانی معیشت و کوچک‌سازی سفره مردم‌اند. در انتخابات مجلس امسال، مردم نباید اجازه دهند این افراد تکرار شوند. رفتار شورای رقابت را می‌بینید؟
وضع اتاق بازرگانی را می‌بینید؟ بانک مرکزی نیز پس از قانون شدن طرح مجلس و استقلال از دولت، به همین مصیبت دچار خواهد شد. مسببان این فجایع، نباید به مجلس آتی راه یابند. کاهش نرخ ارز، به کاهش تورم، رونق تولید و افزایش صادرات منجر خواهد شد.

 

انتخاب سلاح ورزی در مخالفت با
جمهوری اسلامی انجام شد
«نود اقتصادی» در کانال تلگرامی خود به نقل از محمدحسن آصفری نماینده مجلس نوشت: کسی که توسط نهاد امنیتی رد صلاحیت شود اصلاً حق شرکت در انتخابات ندارد، انتخاب سلاح‌ورزی به‌عنوان رئیس اتاق در مخالفت با جمهوری اسلامی انجام شد. رئیس اتاق بازرگانی باید در جلسات محرمانه اقتصادی نظام شرکت کند، چطور می‌شود فردی که نهاد امنیتی رد صلاحیتش کرده در این جایگاه قرار بگیرد؟
مسئولیت ماجرای سلاح ورزی، با علی‌آبادی است، وزیر صمت هرچه سریع‌تر ورود کند و اوضاع را جمع کند. کسی مثل سلاح ورزی صلاحیت نشستن بر ریاست اتاق بازرگانی را ندارد.

 

نباید نگران تعطیلی مونتاژکاران خودرو بود
یاسر جبرائیلی کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی توئیت کرد: مونتاژکاری، تولید نیست و حمایت از آن بی‌معنی است. بر اساس گزارش موثق، اگر خودروهایی که در حال حاضر به صورت CKD در داخل تولید می‌شوند به صورت CBU وارد شوند، هم برای مصرف‌کننده ارزان‌تر تمام می‌شوند، هم ارزبری کمتری در مقایسه با مونتاژ دارند. نباید نگران تعطیلی چند مونتاژکار بود.

 

یک انتصاب بحث برانگیز در اتاق
بازرگانی تهران!
«نود اقتصادی» در کانال تلگرامی خود نوشت: بهمن عشقی دبیرکل اتاق بازرگانی تهران در یک انتصاب عجیب مریم خزاعی، معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران را برکنار کرده و یک کارشناس ارشد روابط بین‌الملل و ژئوپلیتیک را به عنوان معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی انتخاب کرد. دیاکو حسینی در شرایطی از این پس عهده دار این سمت خواهد بود که تا پیش از این به عنوان کارشناس روابط بین‌الملل در رسانه‌ها شناخته می‌شد و هیچ تخصص اقتصادی در زمینه‌های تحصیلی و سوابق شغلی وی دیده نمی‌شد. به نظر می‌رسد عشقی در فضایی که هیأت رئیسه دوره دهم اتاق بازرگانی هنوز کاملاً به امور مسلط نشده قصد دارد تغییرات مدنظر خودش را در اتاق بازرگانی تهران ایجاد کند که برکناری خزاعی و انتصاب دیاکو حسینی یکی از این تغییرات عجیب و قابل تأمل به حساب می‌آید. باید دید واکنش محمود نجفی عرب و سایر اعضای هیأت رئیسه اتاق بازرگانی به این انتصاب بحث برانگیز چه خواهد بود؟

جستجو
آرشیو تاریخی