ممنوعیت تملک واحدهای تولیدی توسط بانک‏ها گامی به سوی رشد تولید و اشتغالزایی

 

 

آیت الله ابراهیم رئیسی بعد‏از‏ظهر شنبه در ششمین جلسه شورای‏عالی اشتغال در دولت سیزدهم با تأکید بر اجرای بموقع قوانین مصوب مربوط به اشتغال از سوی دستگاه‏های مرتبط، آسیب‏شناسی وزارتخانه‏های کم‏کار در ایجاد اشتغال را خواستار شد.
بدون تردید مهم‏ترین دستور رئیس‏جمهور در نشست شنبه شورای‏عالی اشتغال، دستوری خطاب به وزارت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر «ممنوعیت تملک واحدهای تولیدی توسط بانک‏ها» بود. به این ترتیب با این دستور بانک‏های طلبکار از واحدهای تولیدی نمی‏توانند با بدهکاران خود مانند «بدهکاران عادی نظام بانکی» رفتار کنند.
بدیهی است این دستور یک گام مثبت در راستای «حمایت از تولید و رونق گرفتن نظام تولید» است. بر اساس گزارش منتشر شده در اسفندماه 1400، حدود 58 درصد کارخانه‏های تملیکی غیرفعال شده‏اند، به عبارتی 58 درصد واحدهای تولیدی که تا آن تاریخ به علت بدهی سنگین و پرداخت نشده به تملک بانک‏ها درآمده‏اند، دیگر هیچ زمان نتوانسته‏اند سر پا بایستند و ناچاراً تعطیل شده‏اند.
از مهم‏ترین نمونه‏های تاریخی تعطیلی واحدها به دلیل بدهی بانکی در سرنوشت دو برند قدیمی «ارج» و «آزمایش» تبلور یافته است. کارخانه قدیمی ارج بعد از دهه‏ها فعالیت و ارزش‏آفرینی در تولید ناخالص ملی، به دلیل بدهی به تملک بانک ملی درآمد و دیگر هیچ زمان احیا نشد.
مشکل اصلی از نحوه برخورد نظام بانکی با بدهی بخش تولید است. بانک‏ها برای وصول مطالبات خودشان فارغ از اینکه آن واحد تولیدی است یا غیرتولیدی، نسبت به صدور اجراییه اقدام می‏کنند، اگر بدهکار بدهی خودش را نپردازد بانک از محل وسایلی که در کارخانه‏ها یا واحدهای تولیدی که عمدتاً همان محل اجرای طرح است، نسبت به مزایده گذاشتن آنها اقدام می‏کند، اگر آن واحد خریدار داشت واگذار می‏کند، اگر نداشت خود بانک تملک می‏کند و بعداً از طریق مزایده این واحد را واگذار خواهد کرد. عملکرد بانک‏ها فارغ از اینکه واحد تولیدی است یا غیر تولیدی، جای انتقاد بسیار دارد.
تا پایان 1400 در مجموع 1839 واحد تولیدی در تملک بانک‏های کشور بوده‏اند و این آمار تا امروز به سه هزار واحد تحت تملک نظام بانکی کشور افزایش یافته است.
حالا قرار است این شرایط تغییر کند. 29 تیرماه دبیر ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید با اشاره به ضرورت تعیین‏تکلیف سه هزار واحد تولیدی تملک شده توسط بانک‏ها گفت: از این پس هیچ بانکی حق تملک و تعطیلی واحدهای تولیدی فعال را ندارد. عصر هفتم مرداد‏ماه با دستور اکید رئیس‏جمهور در این زمینه، مژده حمایت واقعی از واحدهای تولیدی مشکل‏دار به جامعه کار و تولید کشور داده شد و راه تملک واحدها به دلیل بدهی بانکی را تماماً مسدود کرد.
احسان سهرابی، فعال کارگری با بیان اینکه دستور رئیس‏جمهور در شورای‏عالی اشتغال بسیار مثبت است و می‏تواند مانع تعطیلی صدها واحد تولیدی شود به «آتیه آنلاین» گفت: با تملک واحدها معمولاً تأمین نقدینگی در گردش و خرید مواد اولیه متوقف و این موضوع در مدت کوتاهی منجر به تعطیلی خطوط تولید و بیکاری کارگران می‏شود.
او افزود: بانک‏ها نباید با واحدهای تولیدی و کارآفرینان مانند مشتریان عادی برخورد کنند. بهره بانکی، بهره مرکب و مزایده گذاشتن دارایی‏های واحدهای تولیدی که در واقع ماشین‏آلات و دستگاه‏های خطوط تولید هستند، کاملاً نادرست و در تضاد با رویکردهای حمایت از تولید است. فرض کنیم سه هزار واحد در تملک بانک‏ها و فعالیت آنها متوقف باشد، حتی اگر هر واحد فقط 200 کارگر داشته باشد، این تعطیلی به معنای بیکاری 600 هزار کارگر است.
سهرابی تأکید کرد: وزار امور اقتصادی و دارایی باید به سرعت بخشنامه‏های اجرایی برای عمل به دستور رئیس‏جمهور را تهیه و به تمام بانک‏ها ابلاغ کند. بخشش بدهی‏های بانکی واحدهای تولیدی یا حداقل ارائه فرصت کافی برای بازپرداخت و تقسیط عادلانه این بدهی‏ها، می‏تواند در بسیاری از واحدهای تولیدی که امروز در شرایط تورمی با کمبود نقدینگی دست و پنجه نرم می‏کنند راهگشا باشد. در مواردی نه خود بدهی که این «سود مرکب بدهی» است که تولید را زمین می‏زند.
اگر شرایط به گونه‏ای تغییر کند که بیشترین تسهیلات بانکی با کمترین سود و با بالاترین اولویت به واحدها و کارخانجات تولیدی کشور پرداخت شود و در بازپرداخت این تسهیلات تا جای ممکن همراهی و مساعدت شکیبانه به عمل آید، گام بلندی در راستای رونق تولید ملی برداشته می‏شود و باید بپذیریم چرخ‏های تولید بدون دست‏های حمایتگر دولت هرگز روی غلتک نمی‏افتد.

جستجو
آرشیو تاریخی