بهبود فضای کسب‏وکار، راهکاری عملیاتی برای تحقق اهداف بهره‏وری کشور است

رضا وفایی یگانه
معاونت اقتصادی اتاق تعاون ایران

ارتقای سطح بهره‏وری و استفاده بهینه از عوامل تولید جهت تحقق رشد اقتصادی و ایجاد ارزش‏افزوده همواره مورد تأکید سیاستگذاران کشور بوده است و در اسناد بالادستی همانند سیاست‏های کلی ابلاغی و قوانین توسعه پنج ساله، مأموریت تحقق بیش از یک‏سوم از رشد اقتصادی کشور را بر عهده بهره‏وری و متولیان آن گذاشته است. تحقق این هدف در سطح کلان از طرق زیر امکان‏پذیر است:-اصلاح فضای کسب‏وکار (حذف مقررات زائد، حذف قیمت‏گذاری‏های دستوری، مقابله با تورم‏های بالا و ناکارآمدی قیمت‏های نسبی، دسترسی به منابع مالی و سهولت تأمین مالی و...)-حرکت منابع به سمت فعالیت‏های با نرخ بازده بالا (برنامه‏ریزی مبتنی بر آمایش سرزمین و مزیت‏های جغرافیایی، امکان‏پذیری استفاده از مزیت تجارت بین‏الملل، حذف محدودیت‏های مقداری در تجارت و...)
بعد از ابلاغ سیاست‏های کلی اصل 44 قانون اساسی و به‏منظور بهبود فضای کسب‏وکار کشور، قوانین و مقررات مختلفی در کشور تصویب شده است از جمله قانون اصلاح مواد (1) و (7) قانون اجرای سیاست‏های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی و اصلاحات بعدی آن که مصوب سال 1399 است.
مهم‏ترین رویکردهای این قانون شامل: شفاف‏سازی و ساده‏سازی فرایند صدور مجوزها-الکترونیکی نمودن فرایند صدور مجوز-کاهش زمان و هزینه صدور مجوز-افزایش مسئولیت‏پذیری مراجع صدور مجوز-حذف دلایل غیرمنطقی (همانند اشباع بودن بازار) در رد مجوزهای فعالان اقتصادی
بررسی فعالان اقتصادی نشان می‏دهد که عملکرد وزارت امور اقتصادی و دارایی و مرکز پایش فضای کسب‏وکار این وزارتخانه طی دو سال گذشته جهت اجرای قانون مذکور قابل‏تحسین بوده است.
برگزاری مستمر جلسات هیأت مقررات‏زدایی، ایجاد هماهنگی بین دستگاه‏های اجرایی جهت حسن اجرای قانون، برگزاری جلسات مکرر با فعالان اقتصادی غیردولتی، ایجاد بانک اطلاعاتی جامع در خصوص شرایط صدور مجوزها و اصلاح برخی از آنها در حد اختیارات هیأت مقررات‏زدایی، احصای پیشنهادها جهت اصلاح قوانین و مقررات منطبق با واقعیت‏های اقتصادی کشور... از مهم‏ترین اقدامات مؤثر این وزارتخانه بوده است. اقدامات مذکور در ایجاد بستری جهت ارتقای سطح بهره‏وری کشور و امکان‏پذیری جهت هم‏افزایی و همدلی بین دولت و بخش غیردولتی جهت تحقق اهداف اقتصادی کشور مؤثر بوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی