صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره چهل و شش - ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره چهل و شش - ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲

تقویت همکاری ایران و سریلانکا در عرصه فنی و مهندسی

حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری با همتای سریلانکایی خود گفت: همکاری ایران و سریلانکا در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی نیرومندتر می‌شود.
وزیر امور خارجه کشور پس از دیدار و رایزنی دوجانبه با صبری، وزیر خارجه سریلانکا، گفت‌و‌گو درباره رشد همکاری‌های اقتصادی، گردشگری، علمی، دانشگاهی، فناوری‌های نوین، شرکت‌های دانش‌بنیان و نیز همکاری در سازمان‌های بین‌المللی را از محور‌های این رایزنی‌ها برشمرد.
رئیس دستگاه سیاست خارجی با اشاره به گفت‌و‌گو با این مقام سریلانکایی، درباره برخی موانع در روابط دو کشور افزود: این موانع دارای راهکار تشخیص داده شد.
وی تأکید کرد: با توجه به اولویت دولت سیزدهم در نگاه به آسیا، اتفاق‌نظر وجود داشت که «ظرفیت آسیا» نگاه جهان را به خودش جلب کرده است و کشور‌های این قاره باید با بصیرت و نگاه به توسعه منطقه از مسیر گفت‌و‌گو از این ظرفیت بهره‌برداری کنند. امیرعبداللهیان گفت: با توجه به ریاست سریلانکا بر سازمان همکاری‌های منطقه‌ای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) معتقدیم این جایگاه، فرصت همکاری بیشتر را فراهم می‌کند.
وی افزود: در گفت‌و‌گو‌ها بر تمایل به ادامه همکاری‌ها در مجامع بین‌المللی بویژه سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی تأکید کردیم. وزیر امور خارجه اضافه کرد: درباره آخرین وضع اسناد امضا شده قبلی هم گفت‌و‌گو و بر امضا و اجرای توافقات جدید، تأکید کردیم.
امیرعبداللهیان گفت: در موضوع انسانی، درباره آزادی زندانیان ایرانی و سریلانکایی، توافق کردیم که در آینده نزدیک، اقدام کنیم. همچنین بر تشکیل کمیته کنسولی میان دو کشور تأکید و درباره مبارزه با قاچاق مواد مخدر و انسان گفت‌و‌گو کردیم.
وی با اشاره به خاطره مردم ایران از مصرف چای سریلانکا در سفره همه ایرانیان افزود: سریلانکا برای تولید و صدور چای و به ازای آن، دریافت کالا‌های ایرانی، ظرفیت دارد. وزیر امور خارجه با اشاره به دو طرح گسترده خدمات فنی‌مهندسی از جانب مهندسان ایرانی گفت: این طرح‌ها از طرح‌های مشترک و موفق در سریلانکا محسوب می‌شود و قرار است در حوزه صدور خدمات فنی‌مهندسی و صادرات در حوزه پزشکی، اقتصاد و گردشگری نیز همکاری‌های نیرومندتری را رقم زنیم.

وزیر خارجه سریلانکا: شرکت‌های ایرانی به موقعیت سریلانکا نگاه کنند
وزیر خارجه سریلانکا خطاب به شرکت‌های ایرانی گفت:‌ فرصت‌هایی هست که سریلانکا می‌تواند به شما ارائه دهد چون دروازه شرق آسیاست و دوسوم رشد جهانی در آینده از آن این قاره است؛ از شرکت‌های ایرانی می‌خواهم به موقعیت کشورم نگاه کنند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، صبری در نشست خبری با امیرعبداللهیان اظهار داشت: این نخستین سفر من به ایران است و به برادرم امیرعبداللهیان بابت انعطاف ملت ایران، با وجود دشمنی‌های بسیار تبریک گفتم و خوشحال شدم که مردم شما در حوزه‌های فناوری، توسعه صنعتی، کشاورزی و... پیشرفت کردند.
وی افزود: در جلسه مشترک با همتای ایرانی تأکید کردم شما باوجود تحریک دشمنان در حوزه‌های مختلف با دستور کار مشترک به مسیرتان ادامه دادید و تحت تأثیر قرار نگرفتید.
وزیر خارجه سریلانکا با اشاره به جایگاه تمدنی ایران، پیشرفت ایران را خواست کشورش دانست و گفت: ایران روابط عالی با ما دارد و مایلم گردشگران ایرانی بسیاری با سفر به سریلانکا، این کشور را ببینند.
صبری در این باره از همکاری با هواپیمایی ماهان‌ایر ابراز خرسندی کرد.
وی به زمینه بسیار مطلوب روابط ایران و سریلانکا اشاره کرد و افزود:‌ سفرم به تهران می‌تواند آغاز خوبی برای اتفاقات خوب در آینده باشد.
وزیر خارجه سریلانکا با تبریک دوباره به ایران بابت دستیابی به پیشرفت در حوزه فناوری و رباتیک گفت: ما می‌توانیم در این زمینه با هم همکاری کنیم؛ ما در سطح منطقه و بین‌المللی دوست ایران بوده و هستیم و می‌خواهیم این دوستی را ادامه دهیم.

جستجو
آرشیو تاریخی