صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره پنجاه - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره پنجاه - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

لایحه اصلاح قانون کار، گامی در بهبود وضعیت شغلی کارگران کشور

مدتی پس از هفته کارگر امسال بود که علی حسین رعیتی فرد، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از تدوین پیش‏نویس «لایحه اصلاح موادی از قانون کار» خبر داد. این در حالی است که امروز فقط 4 درصد کارگران کشور قرارداد دائم دارند و این گروه کوچک نیز احتمالاً کارگران در آستانه بازنشستگی و خروج از بازار کارهستند.
به گزارش آتیه آنلاین، رعیتی فرد در مورد این اصلاحات گفته بود: پس از برگزاری جلسات مفصل و بررسی مزایا و معایب قراردادهای کار دائم و موقت و اثرات هر یک بر طرفین رابطه کار، اجتماع و اقتصاد کشور، پیش‏نویس «لایحه اصلاح موادی از قانون کار» تهیه و مطابق با ماده 22 آیین نامه داخلی هیأت دولت برای سیر مراحل قانونی تصویب طی نامه شماره 11892 مورخ 28/01/1401 به معاون اول رئیس‏جمهور ارسال شد.
یک سال قبل از اعلام این خبر، در اردیبهشت ماه 1401، کمیته سه‏جانبه امنیت شغلی با حضور نمایندگان دولت، کارگران و کارفرمایان شروع به کار کرد که بخشی از متنی که به‏عنوان «اصلاح بندهایی از قانون کار» در اردیبهشت امسال به دولت ارسال شد، ماحصل گفت‏و‏گوها و توافق‏های آن کمیته سه‏جانبه است.
در اصلاحیه قانون کار چند بند اساسی وجود دارد: حداکثر مدتی که می‏توان با کارگران مشمول قانون کار، قرارداد مدت موقت منعقد کرد چهار سال خواهد بود و بعد از آن، قرارداد موقت به حالت دائمی در خواهد آمد. دریافت چک و سفته و اوراق بهادار از کارگران ممنوع خواهد شد. اخراج کارگران درصورت بروز تخلفات انضباطی تسهیل خواهد شد. اخراج زنان کارگر، در ایام مرخصی زایمان و تا پایان دوران شیردهی (دوسالگی فرزند) ممنوع خواهد شد و در نهایت، ازدواج کارگر نباید موجب خاتمه قرارداد کار او شود.
معاون روابط کار وزیر کار، هدف از این اصلاحات را در مرحله اول، تأمین امنیت شغلی کارگران می‏داند و این در حالی است که در حال حاضر بعد از گذشت بیش از دو دهه از صدور دادنامه 179 دیوان عدالت، حدود 96 درصد کارگران شاغل کشور، قرارداد موقت دارند و از قراردادهای دائم کار حتی در کارهای با ماهیت مستمر محروم هستند.
به این ترتیب، به گفته محسن باقری (نماینده کارگران در مذاکرات مزدی و عضو هیأت مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران)، هر نوع اصلاحاتی که بتواند امنیت شغلی را برای کارگران به ارمغان بیاورد و کارفرمایان را به عقد «قراردادهای دائم در کارهای با ماهیت مستمر و غیر پروژه‏ای» ملزم سازد، یک اتفاق مثبت است و بدون هیچ تردیدی، در بهبود وضعیت شغلی و معیشتی کارگران کشور تأثیر بسزا دارد.
او  اضافه کرد: بعد از صدور دادنامه 179 هیأت عمومی دیوان عدالت در سال 75، بتدریج از نرخ قراردادهای دائم کار و میزان امنیت شغلی کارگران کاسته شد و کارفرمایان با سوءاستفاده از آزادی عملی که در این دادنامه برای آنها در امر عقد قرارداد و «مدت زمان آن» فراهم شده بود، با کارگران خود قراردادهای موقت یکساله، شش ماهه و حتی یک ماهه منعقد کردند و بتدریج کار تا آنجا پیش رفت که امروز فقط 4 درصد کارگران کشور قرارداد دائم دارند، این گروه کوچک نیز احتمالاً کارگران در آستانه بازنشستگی و خروج از بازار کار هستند.
اصلاح قانون کار می‏تواند معادلات نابرابر روابط کار را به نفع کارگران تغییر دهد و وزن «بی‏ثبات‏کاری» در بازار کار را پایین بیاورد، هرچند این اصلاحات هنوز در مرحله تدوین نهایی است و به مجلس فرستاده نشده اما باقری تأکید دارد که باید نظرات شرکای اجتماعی در تدوین آن منظور شود قبل از آنکه به مجلس فرستاده شده و در کمیسیون‏های تخصصی مورد بررسی قرار بگیرد.
در حال حاضر، اصلاحیه قانون کار، در مرحله شنیدن نظرات شرکای اجتماعی است و هنوز تا ارسال به مجلس فاصله دارد. هشتم مردادماه، مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از برگزاری نشست اصلاح پیش‏نویس لایحه اصلاح موادی از قانون کار خبر داد و گفت: «در سال1401 تعداد 9 نشست برای تدوین پیش‏نویس لایحه اصلاح موادی از قانون کار برگزار شد. در آن نمایندگان دولت، تشکل‏های کارگری و کارفرمایی حضور داشتند و خروجی آن، پیش‏نویس لایحه اصلاح موادی از قانون کار بود که با امضای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دولت تقدیم شد.»
احمد غریوی افزود: «این پیش‏نویس در کمیسیون‏های فرعی و اصلی دولت مطرح و در مورد آن اظهارنظر شد و در نهایت به منظور نظرخواهی مجدد از شرکای اجتماعی به شورای عالی کار بازگردانده شد.»
هر نوع اصلاحاتی در قانون کار اگر در مجلس به تأیید نهایی برسد، تبدیل به قانون و برای شرکای اجتماعی الزام‏آور می‏شود، به همین دلیل است که محسن باقری بازهم تأکید می‏کند: «در این مرحله بسیار اهمیت دارد که در مورد بند بند این لایحه اصلاحی، بحث و گفت‏و‏گوی مستمر و طولانی صورت بگیرد تا جایی که روی هر بند آن اجماع حاصل شود، هر نوع اصلاحات پایداری که بخواهد قانون شود، قطعاً نیاز به یک اجماع سه‏جانبه دارد.»

جستجو
آرشیو تاریخی