صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • اقتصادی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره پنجاه و شش - ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره پنجاه و شش - ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۸

بازار سهام ایران چشم انتظار بازارهای جهانی

شاخص کل بورس در این هفته حدود 3.1 درصد کاهش ارتفاع داد

با به صدا درآمد سوت پایان معاملات روز چهارشنبه، معاملات هفتگی بازار سهام ایران نیز به پایان رسید تا سهامداران تعطیلات دو روزه خود را برای تجدید قوا و بازگشت قوی‌تر به رینگ‌های معاملاتی بازار، آغاز کنند.
در این هفته، معاملات کم نوسانی را شاهد بودیم و خرید فروش سهام در اکثر نمادهای بازار در محدوده ثابت و نسبتاً کاهشی حرکت کرد.
این موضوع باعث شد شاخص کل بورس با ثبت 4 روز منفی و تنها یک روز مثبت، حدود 3.1 درصد از ارتفاع خود را از دست بدهد و به محدوده یک میلیون و 973 هزار واحد برسد.
به این ترتیب سومین تلاش شاخص کل بورس برای فتح محدوده حمایتی 2 میلیون واحد نیز شکست خورد و این شاخص برای چهارمین بار از این سطح به پایین رانده شد.
با این حال بررسی روند حرکتی شاخص نشان می‌دهد، هر بار که شاخص از محدوده 2 میلیون واحد به سمت پایین رفته، کف‌های بالاتری داشته و با سرعت بیشتری روند صعودی گرفته است.
به این ترتیب به نظر می‌رسد همان‌طور که شاخص ظرفیت شروع یک روند صعودی را به دست نیاورده است، در مقابل کاهش بیشتر قیمت‌ها نیز مقاومت می‌کند و محدوده نوسانات آن در حال فشرده شدن است. روندی که از نظر برخی کارشناسان بازار نمی‌تواند مدت زیادی به طول انجامد و طی روزهای معاملاتی آینده شاخص تکلیف خود را با این محدوده روشن خواهد ساخت.
به گفته کارشناسان بازار، شاخص در این محدوده با کمترین میزان حجم و ارزش معاملات روبه رو شده است و در روزهای آینده اکثر معامله گران در خصوص قرار گرفتن در سمت عرضه یا تقاضا تصمیم خواهند گرفت که می‌تواند مسیر بعدی قیمت‌های بازار را مشخص کند.
در این روند، تغییرات شاخص‌های کلان اقتصادی و تغییرات نرخ ارز، میزان تولید و فروش شرکت‌ها و اخبار سیاسی امیدوارکننده در خصوص بازارگشایی محصولات ایرانی در کشورهای هدف صادراتی، تعیین کننده خواهد بود.
همچنین تغییرات نرخ جهانی محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی و معدنی نیز می‌تواند بر بازار تأثیر‌گذار شود.
در این راستا، طی روزهای قبل بازارهای جهانی محصولات به آمارهای منتشر شده از شاخص‌های تولیدی چین واکنش نشان دادند.
براین اساس، انتشار اطلاعات مربوط به فعالیت اقتصادی طی دو روز گذشته باعث شد قیمت نفت خام و برخی فلزات اساسی کاهش یابد. داده‌های منتشر شده از طرف دولت چین نشان می‌دهد، شاخص خرده فروشی، تولید صنعتی و آمار سرمایه‌گذاری این کشور بسیار فراتر از حد انتظار کاهش یافته که این موضوع نگرانی در مورد رکود طولانی مدت و عمیق‌تر اقتصاد را بیشتر کرده است.
پکن برای مقابله با تداوم رکود بازارها، نرخ بهره را کاهش داده تا فعالیت اقتصادی افزایش یابد.
در بازارهای داخلی نیز، نرخ ارز در یک محدوده کاهشی قرار گرفته و پتانسیل افزایش قیمت‌ها در این بازار وجود ندارد. این موضوع سرمایه‌گذاران ارزی را ناامید کرده و آنها در حال خروج از این بازارند. این رویه در بازار مسکن و خودرو نیز وجود دارد و با وجود افت قیمت‌ها همچنان نشانه‌ای از افزایش تقاضا و رونق معاملات در این بازارها یافت نمی‌شود. معامله گران این بازارها نیز با توجه به سیاست‌های کنترلی دولت و بانک مرکزی و اخذ مالیات برسوداگری در این بازارها، دست به عصا شده‌اند و درحال انتقال سرمایه خود به بازارهای جایگزین مانند سپرده بانکی هستند. البته بخشی از سرمایه خارج شده از این بازارها نیز به سمت اوراق کالایی آمده و رونق نسبی در این بازار را به همراه داشته است. براساس آمار بورس کالای ایران، از ابتدای راه‌اندازی تا پایان معاملات روز چهارشنبه، بیش از 10 میلیون اوراق گواهی سپرده شمش طلا که در حدود یک تن طلا را پشتیبانی می‌کند در بازار فروخته شده است. از نظر کارشناسان این اوراق توانسته سهم قابل توجهی از تقاضای بازارهای سنتی طلا را به خود اختصاص دهد. این روند می‌تواند با رونق معاملات آتی و سایر ابزار مشتقه اوراق سپرده کالایی بیش از پیش ادامه یابد و بخش زیادی از تقاضای بازارهای سنتی از طریق این بازار پوشش داده شود.
 
آمار معاملات روز چهارشنبه
در معاملات دیروز شاخص کل بورس با کاهش 4 هزار و 496 واحدی به یک میلیون و 973 هزار و 683 واحد رسید.
شاخص کل فرابورس نیز با کاهش 94 واحدی مواجه شد و در عدد 25 هزار و 420 واحد معاملات هفتگی را به پایان رساند. ارزش معالات انجام شده در بورس 8 هزار و 215 میلیارد تومان در حجم حدودی 10 میلیارد برگ سهم گزارش شد که از روز سه‌شنبه عدد پایین‌تری را نشان می‌دهد.
روز چهارشنبه، 263 نماد بورسی و فرابورسی در بازه مثبت قرار گرفتند و 351 نماد نیز معاملات خود را در بازه قیمتی منفی به پایان رساندند.
تعداد صف خرید تشکیل شده 46 نماد گزارش شد و تعداد صف‌های فروش نیز به 76 نماد رسید. این آمار در شرایطی به دست آمد که اکثر نمادهای حاضر در معاملات دیروز بین منفی 3 تا مثبت یک درصد نوسان قیمت داشتند.
در معاملات روز چهارشنبه 238 میلیارد تومان توسط حقیقی‌ها از معاملات خرد خارج شد.

جستجو
آرشیو تاریخی