صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • اقتصادی
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره شصت و هفت - ۰۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره شصت و هفت - ۰۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۳

رئیس سازمان برنامه و بودجه:

دولت امسال استقراضی از بانک مرکزی نداشت

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اعلام اینکه دولت در سال‌ جاری، همانند سال گذشته برای پرداخت هزینه‌ها هیچ استقراضی از بانک مرکزی نداشته است، گفت: این در حالی است که هر ماه از محل منابع جاری بین ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان برای بازپرداخت اوراق مالی منتشره در سال‌های گذشته پرداخت شده است. به گزارش ایرنا، داود منظور در جمع خبرنگاران در مورد کنترل تورم و انضباط مالی دولت، با توجه به تغییرات مجلس در بودجه، اظهار کرد: بودجه اصولاً هم در بخش منابع و هم در بخش مصارف به‌صورت پیش‌بینی است و سازمان برنامه و بودجه با استفاده از ابزار تخصیص متناسب با درآمدهایی که تحقق پیدا می‌کند، اعتبارات را تخصیص می‌دهد. وی افزود: برخی هزینه‌ها اجتناب‌ناپذیر است که حتماً تخصیص پیدا می‌کند؛ ولی برخی از هزینه‌های دیگر، قابل مدیریت‌شدن است؛ مخصوصاً ردیف‌های متعددی در جداول پیوست داریم که اگر درآمدهای دولت تحقق پیدا نکند، به طور کامل تخصیص داده نخواهد شد و به نسبت کمتر تخصیص پیدا خواهد کرد. رئیس سازمان برنامه و بودجه تأکید کرد: بنابراین ابزار تخصیص کمک می‌کند که بتوانیم توازن بین درآمدها و هزینه‌ها را برقرار کنیم.
۵۰ درصد درآمدهای نفتی بودجه محقق شده است
رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد تغییرات مجلس در قانون بودجه  گفت: سال گذشته تغییراتی توسط نمایندگان در لایحه بودجه دولت اتفاق افتاد که منجر به بیش برآوردی برخی از اقلام درآمدی شد. به‌ عنوان‌ مثال، در حالی که دولت قیمت هر بشکه نفت در بودجه را ۶۵ دلار کرده بود، مجلس این قیمت را به ۸۵ دلار افزایش داد که سال‌جاری قیمت‌ فروش نفت کشور در اغلب ماه‌ها حدود ۶۰ تا ۶۵ دلار بود؛ و در نتیجه درآمدهای نفتی در پنج ماه اول سال حدود ۵۰ درصد تحقق یافته است.
امسال هم استقراضی نداشتیم
منظور در مورد سؤال در مورد اینکه آیا دولت امسال هم مانند سال گذشته استقراضی از بانک مرکزی انجام نداده است، پاسخ داد: امسال استقراض نداشتیم، البته با استفاده از ظرفیت ماده ۱۲۵ قانون محاسبات عمومی در ماه‌هایی که محدودیت منابع پیدا می‌کنیم به‌صورت موقت از موجودی حساب‌های سپرده شرکت‌های دولتی با هماهنگی بانک مرکزی و خزانه‌داری برداشت می‌کنیم که بعد از مدتی این مبالغ برگشت داده می‌شود.
وی بیان کرد: ما از همه ابزارهایی که در اختیار داریم، استفاده می‌کنیم تا مجبور نشویم از روش‌های تورمی مثل استقراض از بانک مرکزی و دست‌اندازی به پایه پولی استفاده کنیم. خوشبختانه تا امروز برای پرداخت هزینه‌های دولت از اوراق مالی و استقراض از بانک مرکزی استفاده نکردیم، در حالی‌ که هر ماه بین ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان بازپرداخت اوراق مالی سال‌های قبل را انجام می‌دهیم؛ یعنی از محل درآمدهای جاری بدهی سال‌های قبل را نیز پرداخت می‌کنیم.
۷۱ درصد درآمدهای دولت در پنج‌ماهه اول سال محقق شد
رئیس سازمان برنامه و بودجه تأکید کرد: خرسند هستیم که با مدیریت هزینه‌هایی که انجام می‌دهیم با وجود اینکه در پنج‌ماهه اول سال درآمدهای دولت در حدود ۷۱ درصد تحقق پیدا کرده است، ولی توانسته‌ایم بدون استقراض و بدون انتشار اوراق، تمام تعهدات خود را انجام دهیم و حتی تعهدات اوراق مالی سررسید شده را نیز پرداخت کنیم.   
احتمالاً لایحه برنامه هفتم  طی دو هفته آینده به صحن مجلس می‌آید
رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سؤالی در مورد بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در کمیسیون تلفیق، گفت: این لایحه حدود ۴۵ روز است که در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است؛ بررسی بخش‌های عمده آن رو به پایان است، با وجود این قسمت‌هایی از آن هنوز باقی مانده است.
منظور ادامه داد: با توجه به اینکه وقت کمیسیون تلفیق در مهلت اول و دوره تمدید تمام شده است، عملاً جلسات تلفیق روز چهارشنبه به اتمام رسیده است. وی بیان کرد: در حال حاضر کمیسیون تلفیق تصمیمی گرفته است که براساس آن اعضای این کمیسیون اختیارات خود را به کمیته منتخبی از هیأت رئیسه تلفیق، نمایندگان کمیته‌های تخصصی، نماینده دیوان محاسبات و نماینده دولت داده‌اند تا این کمیته موارد باقی مانده را جمع‌بندی کند. رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه قرار است تا چند روز آینده نسخه مصوب کمیسیون تلفیق برای اظهارنظر نمایندگان بارگزاری شود، گفت: نمایندگان ۱۰ روز فرصت خواهند داشت تا روی این نسخه نظر خود را ارائه کنند و پس از آن لایحه وارد صحن خواهد شد. پیش‌بینی ما این است که تا دو هفته آینده صحن کار خود را برای رسیدگی و تصویب نهایی آغاز کند.
جستجو
آرشیو تاریخی