صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • صنعت و تجارت
  • بین الملل
  • بازار
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره شصت و هشت - ۰۹ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره شصت و هشت - ۰۹ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۵

خیز‌ بلند صنعت برق برای کاهش ناترازی انرژی در دولت سیزدهم

از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم تاکنون در راستای کمک به کاهش ناترازی، اشتغالزایی و ایجاد برق پایدار در شبکه سراسری، حدود هفت هزار و 400 مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده شده است.
دولت سیزدهم در حالی فعالیت رسمی خود را از اواخر تابستان سال 1400 آغاز کرد که کشورمان در روزهای اوج مصرف پیک تابستان آن سال به دلیل ناترازی ۱۵ هزار مگاواتی میان تولید و مصرف برق با بروز قطعی و خاموشی در نقاط مختلف روبه‌رو شد.
همین امر مشکلات اقتصادی و اجتماعی فراوانی را ایجاد کرده بود.
بدین منظور و با توجه به حساسیت این موضوع وزارت نیروی دولت سیزدهم از همان روزهای ابتدایی شروع به کار خود، برنامه‌ مدون و منسجمی را به منظور افزایش ظرفیت تولید برق کشور برای کاهش ناترازی یاد شده و بروز قطعی برق در دستور کار قرار داد.
براساس برنامه پیش‌بینی شده این وزارتخانه، مقرر شد تا در مدت زمان چهار سال فعالیت دولت سیزدهم حدود ۳۵ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور افزوده شود که این رقم از طریق ساخت ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی توسط بخش دولتی و خصوصی، ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع بزرگ محقق خواهد شد.
با توجه به اینکه در حال حاضر حدود 94 درصد انرژی تولیدی کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی تأمین می‌شود، از این رو، برنامه ۱۵ هزار مگاواتی در نظر گرفته شده برای بخش دولتی و خصوصی از اهمیت دوچندانی برخوردار است.
با توجه به همین برنامه‌ریزی از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم تاکنون در راستای کمک به کاهش ناترازی، اشتغالزایی و ایجاد برق پایدار در شبکه سراسری، افزون بر هفت هزار و ۳۹۸ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده شد که این اقدام از طریق سنکرون ۳۹ واحد جدید نیروگاهی به ظرفیت پنج هزار و ۳۹۸ مگاوات و همچنین رفع محدودیت نیروگاه‌های بخاری و افزایش توان عملی نیروگاه‌های گازی موجود به ظرفیت دوهزار مگاوات محقق شده است.
واحدهای سنکرون شده جدید، شامل بخش گاز نیروگاه‌های سیکل‌ ترکیبی هنگام، ایران ال ان جی (سه واحد)، قشم پاسارگارد، آریان زنجان (دو واحد)، مهتاب کویر (دو واحد)، شهید باکری (دو واحد)، تربت‌حیدریه، فولاد بوتیا، دوکوهه و واحدهای گاز‌کوچک میانرود، زاهدان (سه واحد)، صبای دهلران (چهار واحد)، پتروشیمی کردستان (سه واحد) و پتروشیمی کرمانشاه بوده است.
همچنین در این مدت واحدهای بخار نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی جهرم، هریس، ارومیه، چابهار، بعثت پارس‌جنوبی (دو واحد)، غرب کارون، عسلویه، فردوسی، خرم‌آباد، ارومیه و سبلان (دو واحد) نیز به شبکه سراسری برق کشور متصل شده است.
تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل‌ ترکیبی از کارآمدترین روش‌های بهبود راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور به شمار می‌آید که نه‌تنها برای صنعت برق، بلکه برای محیط‌ زیست و صرفه‌جویی در مصرف سوخت نیز بسیار مؤثر است.
 با تبدیل هر واحد گازی به سیکل‌ ترکیبی راندمان این واحدها از 32 درصد به 48 درصد افزایش می‌یابد که این امر به معنای افزایش نسبی راندمان نیروگاه گازی به میزان 50 درصد است. به طور کلی با افتتاح پروژه‌های جدید در دولت سیزدهم ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور به 74 هزار و 398 مگاوات رسیده و این واحدها حدود 84 درصد ظرفیت نیروگاهی و 94 درصد تولید برق کشور را به خود اختصاص داده‌اند.
در حال حاضر 621 واحد تولید برق حرارتی در ۱۳۴ نیروگاه کشور وظیفه تولید برق پایدار برای مشترکان سراسر کشور را بر عهده دارند که بیش از 68 درصد از این ظرفیت در اختیار بخش خصوصی است.
این رقم در حالی است که ضریب آمادگی نیروگاه‌های حرارتی در آمارهای جهانی حدود 95 درصد است. دولت سیزدهم طی دو سال اخیر توانسته است با یک برنامه‌ریزی مناسب برای کاهش ناترازی میان تولید و مصرف برق از طریق بهره‌برداری واحدهای جدید نیروگاهی، ارتقای توان و رفع محدودیت تولید واحدهای موجود، ارتقای راندمان و به طور کلی افزایش ظرفیت تولید برق در کنار طرح‌های تشویقی در حوزه مدیریت مصرف برق پایدار و مطمئنی را در اختیار مشترکان سراسر کشور قرار دهد تا تجربه تلخ قطعی‌های برق پیش از دولت سیزدهم مجدداً تکرار نشود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی