اتحادیه خواربارفروشان خواستار حذف مالیات از کالاهای تنظیم بازاری شد

رئیس اتحادیه خواربارفروشان تهران در گفت‌و‌گو با «ایران اقتصادی» بیان کرد: اتحادیه به منظور تعدیل مالیات در نظر گرفته شده برای این صنف تاکنون جلسات متعددی را با سازمان امور مالیاتی برگزار کرده است زیرا برخی از کالاهای مورد معامله در این صنف حاشیه سود کمی دارند و بیش از 40درصد کالاهای فعالان این صنف حاشیه سود سه‌درصدی دارند.
رضا پاشابیگی داریانی افزود: بنابراین در نظر گرفتن مالیاتی بیش از این میزان اصلاً منطقی نیست. همچنین یکی از درخواست‌های اعضای اتحادیه از سازمان امور مالیاتی کشور حذف مالیات از کالاهای تنظیم بازاری است. وی گفت: برخی دیگر از کالاها سود چندانی برای فروشنده ندارد اما به دلیل جوری جنس(لزوم وجود برخی کالاها در خواربارفروشی) این کالاها در صنف‌های ما موجود است. این مقام صنفی افزود: در راستای کاهش درصد مالیاتی که برای اعضا در نظر می‌گیرند، مکاتباتی را با ارگان مربوطه داشته‌ایم اما متأسفانه تاکنون به نتیجه مطلوب نرسیده‌ایم. یکی دیگر از مشکلات اعضای این اتحادیه مربوط به عوارض پسماند شهرداری است. با توجه به‌ اینکه پسماند فعالان این صنف چندان زیاد نیست اما مبلغ آن امسال دستخوش افزایش شده که در این خصوص نیز با شهرداری و سازمان نوسازی جلسات متعددی را برگزار کرده‌ایم و نامه‌نگاری‌های لازم نیز صورت گرفته که منتظر اجرای قوانین جدید آن هستیم.
به گفته وی، یکی دیگر از اقدامات شهرداری مربوط به دریافت عوارض تابلوهای تبلیغاتی مغازه‌ها است. در حال حاضر شهرداری این عوارض را از صاحب صنف دریافت می‌کند؛ در حالی که ما در جلسات متعددی که با شهرداری داشته‌ایم، پیشنهاد کرده‌ایم که خود آن شرکت‌ها این عوارض را پرداخت کنند.
با وجود نامه‌نگاری‌ها و جلسات برگزار شده از سوی اتحادیه اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم. وی عنوان کرد: در اتحادیه خواروبارفروشان 5 کمیسیون فعال وجود دارد که یکی از آنها کمیسیون مالیات است که وظیفه اصلی این کمیسیون حمایت از اعضای اتحادیه در جلسات مالیاتی است که برگزار می‌شود. وی گفت: کمیسیون بازرسی نیز یکی دیگر از کمیسیون‌های فعال در این اتحادیه به شمار می‌رود.
این کمیسیون نیز به شکایت مصرف‌کنندگان از اعضا رسیدگی کرده و مشکلات مربوط به آنها را برطرف می‌کند. پاشابیگی داریانی گفت: با توجه به ‌اینکه ساعت کاری فعالان این صنف زیاد است، با سازمان تأمین اجتماعی مکاتباتی داشته‌ایم تا آنها سنواتی را برای اعضای فعال در اتحادیه خواربارفروشان در نظر بگیرند. در نامه‌هایی که اتحادیه به‌ این سازمان ارسال کرده، خواستار قرار گرفتن این شغل در رده مشاغل سخت شده‌ایم اما هنوز منتظر پاسخ تأمین اجتماعی هستیم.
وی گفت: همچنین فعالان این صنف در تنظیم بازار نیز اقداماتی را انجام داده‌اند، به گونه‌ای که با هماهنگی اتحادیه، سهمیه‌ای از محصولات برنج و شکر را از وزارت کشاورزی دریافت کرده و اصناف این اتحادیه آنها را در سطح شهر توزیع کرده‌اند. یکی از اقداماتی که اتحادیه به دنبال اجرایی کردن آن می‌باشد، حضور یک کارشناس از سوی اتحادیه است تا در زمان بازرسی به منظور کم‌فروشی و گران‌فروشی بتوان مناسب‌ترین جریمه را به صورت کارشناسی برای صنف‌های متخلف در نظر گرفت. وی عنوان کرد: میزان مصرف برق اصناف زیرمجموعه اتحادیه خواربارفروشان به علت استفاده از وسایل سرمایشی و یخچال‌های صنعتی بالا است.
این مقام صنفی خاطرنشان کرد: در حال حاضر اتحادیه در حال مکاتبه با وزارت نیرو است تا بتوانیم هزینه برق فعالان این صنف را تعدیل کنیم. یکی دیگر از مشکلاتی که فعالان این صنف دارند، مربوط به مشکلاتی است که فروشگاه‌های تازه تأسیس برای آنها ایجاد می‌کنند، به طوری که اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای بدون در نظر گرفتن وجود یک خواربارفروشی در یک محله اقدام به راه‌اندازی یک فروشگاه زنجیره‌ای می‌کند و همین امر منجر به کاهش فروش فعالان صف خواربارفروشی شده و گاهاً منجر به تعطیلی آنها می‌شود؛ در حالی که در زمان صدور مجوز راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید در انتخاب موقعیت مکانی آنها دقت بیشتری شود.
جستجو
آرشیو تاریخی