صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره هشتاد و دو - ۳۰ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هشتاد و دو - ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

کمک هزینه ازدواج به بیمه‏شدگان تأمین اجتماعی پرداخت می‏شود

پرداخت کمک هزینه ازدواج به بیمه‏شدگان تحت پوشش به عنوان یکی دیگر از خدمات گسترده سازمان تأمین اجتماعی به افراد دارای شرایط است که اکنون این خدمت در راستای تعهدات کوتاه‏مدت به افراد بیمه‏شده با شرایط تعیین شده ارائه می‏شود.
زوجین برای دریافت کمک هزینه ازدواج باید شرایطی خاص مانند دارا بودن سند عقد دائم، ازدواج اول و ثبت شده در دفاتر ثبت اسناد، قرار گرفتن در مشمولان بیمه‏شدگان اجباری، داشتن ارتباط بیمه‏شده و کارفرما در تاریخ عقد و داشتن حداقل 720 روز سابقه بیمه در پنج سال قبل از تاریخ عقد را داشته باشند.
براساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی در صورتی که زن و شوهر، هر دو بیمه‏شده اجباری سازمان باشند، کمک هزینه ازدواج به هر دو نفر آنان پرداخت می‏شود. آنطور که پایگاه خبری آتیه آنلاین گزارش داده است: برای دریافت این کمک هزینه افراد مشمول باید با ورود به سامانه es.tamin.ir و مراجعه به منوی بیمه‏شدگان‐حمایت‏های کوتاه‏مدت‐درخواست کمک هزینه ازدواج، صرفاً با ورود اطلاعات تاریخ عقد و کدملی همسر، درخواست خود را ثبت کنند. همچنین با نصب اپلیکیشن «تأمین من» و انتخاب دسته «بیمه‏شدگان»، گزینه «هدیه ازدواج»، امکان ثبت درخواست از سوی افراد مشمول وجود دارد. محمد بایندریان، معاون نظارت و تعهدات کوتاه‏مدت اداره کل امور بیمه‏شدگان تأمین‏اجتماعی پیش‏تر گفته بود: 53 هزار و 985 نفر در 6 ماه اول سال گذشته به عنوان بیمه‏شدگان واجد شرایط کمک هزینه ازدواج از این سازمان را دریافت کردند. این نهاد بیمه‏ای برای پرداخت این کمک هزینه مبلغ 254 میلیارد تومان هزینه کرد. او همچنین با اشاره به آمار پرداخت هدیه ازدواج در سال 1400 اضافه کرد: 322 میلیارد تومان بابت کمک هزینه ازدواج به 92 هزار و 959 نفر از افراد واجد شرایط در سال گذشته هزینه شد.

تعداد کمک هزینه ازدواج پرداخت شده در سال‏جاری
براساس جدیدترین آمارها از سامانه برخط تأمین نما در سازمان تأمین اجتماعی، از ابتدای سال‏جاری تاکنون 128 هزار و 475 مورد کمک هزینه ازدواج به افراد دارای شرایط پرداخت شده است که براساس این داده‏های آماری هر 5 دقیقه به طور متوسط یک خدمت و هر روز به طور متوسط 288 خدمت به بیمه‏شدگان واجد شرایط ارائه شده است. کمک هزینه ازدواج به عنوان یکی از تعهدات کوتاه‏مدت سازمان تأمین اجتماعی در طول سال برای افراد دارای شرایط با ارائه درخواست از سوی آنان پرداخت می‏شود. طبق این داده‏ها، ارزش خدمات کمک هزینه ازدواج به بیمه‏شدگان تحت پوشش این نهاد بیمه‏ای در سال گذشته به 517 میلیارد تومان رسیده بود که این رقم در سال‏جاری 635 میلیارد تومان برآورد شده است.

کمک هزینه ازدواج از حمایت‏های موضوع ماده 3 قانون تأمین اجتماعی
امیرعباس قدرتی، رئیس اداره بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه‏مدت اداره کل امور بیمه‏شدگان سازمان تأمین اجتماعی گفت: کمک هزینه ازدواج به عنوان یکی از حمایت‏های موضوع ماده 3 قانون تأمین اجتماعی است که به استناد ماده 85 قانون مذکور به بیمه شده‏ای که برای اولین بار ازدواج می‏کند، مبلغی معادل یک ماه متوسط مزد یا حقوق با رعایت شرایط زیر پرداخت می‏شود.
قدرتی پیش‏تر در گفت‏وگو با آتیه آنلاین پرداخت این کمک هزینه را در راستای اجرای سیاست‏های سازمان برای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دانست و افزود: باید ازدواج بیمه شده برای اولین بار باشد، عقد دائم بوده و در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده باشد، در تاریخ ازدواج ارتباط بیمه شده با کارفرما قطع نشده باشد و بیمه شده طی مدت پنج سال قبل از ازدواج سابقه 720 روز کار و پرداخت حق بیمه را داشته باشد. او ادامه داد: نحوه محاسبه کمک هزینه ازدواج نیز این‏گونه است که مجموع حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه طی مدت 2 سال قبل از ازدواج تقسیم بر 24 می‏شود. در صورتی که مبلغ کمک هزینه ازدواج محاسبه شده کمتر از حداقل دستمزد تاریخ ازدواج باشد، مبلغ قابل پرداخت به حداقل دستمزد سال وقوع عقد افزایش می‏یابد. همچنین در صورت استحقاق طرفین عقد، کمک هزینه ازدواج به هر دو نفر پرداخت خواهد شد. تعهدات کوتاه‏مدت سازمان تأمین اجتماعی به بیمه‏شدگان تحت پوشش شامل غرامت دستمزد ایام بیماری، غرامت دستمزد ایام بارداری (مرخصی زایمان)، ارتز و پروتز، کمک هزینه ازدواج، هزینه کفن و دفن، هزینه سفر و فوق‏العاده سفر اقامت بیمار و همراه است. سازمان تأمین اجتماعی سال گذشته برای اجرای تعهدات کوتاه‏مدت و بلندمدت خود در قبال بیمه‏شدگان و مستمری‏بگیران 460 هزار میلیارد تومان هزینه کرده است. این سازمان اکنون بیش از 47 میلیون نفر در قالب 53 درصد جمعیت کشور را تحت پوشش دارد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی