راه‌اندازی دو کمیته بانوان و نخبگان در اتحادیه تهیه‌کنندگان و فروشندگان مواد اولیه شیمیایی تهران

رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان و فروشندگان مواد اولیه شیمیایی تهران در گفت‌و‌گو با «ایران اقتصادی» بیان کرد: اعضای این صنف در رسته‌های اسانس‌های آرایشی بهداشتی، ژل آتش‌زا، شمع و پارافین، بسته‌بندی مواد اولیه شیمیایی، خرید و فروش و واردات مواد اولیه شیمیایی فعالیت می‌کنند. در واقع دو سوم اعضای این صنف به صورت شرکتی به عمده‌فروشی مشغول هستند و یک سوم مشغول به کار خرده‌فروشی می‌باشند. اتحادیه به منظور افزایش سطح برقراری ارتباط با مشتریان برای اعضای خود چند دوره کلاس مرتبط با همین امر برگزار کرده است. به طوری که در این کلاس‌ها که برگزار شد انواع سخنوری، طبقه گفتمان بهتر، فن بیان و.... آموزش داده شد. علاوه بر این موارد کلاس‌های آموزشی در خصوص بیمه و وظایف کارفرما نسبت به کارکنان و همچنین کلاس‌هایی در خصوص موضوعات مختلف مالیاتی، صندوق‌ها و... نیز در این اتحادیه برای اعضا برگزار شده است.
بهزاد ملکی افزود: یکی از اقدامات اتحادیه تهیه‌کنندگان و فروشندگان مواد اولیه شیمیایی تهران تشکیل کمیته آزمایشگاهی با افراد خبره بوده است. همچنین اتحادیه توسط بازرسان خود اقدام به شناسایی فعالان بدون مجوز کسب و کار می‌کند و در گام بعد این کسب و کارها را به شهرداری و اتاق اصناف تهران معرفی می‌کنیم تا این ارگان‌ها آنها را دعوت به دریافت مجوز کنند. افرادی که مجوز دریافت نکرده‌اند در کلاس‌های آموزشی که از سوی اتحادیه برگزار می‌شود نیز شرکت نکرده‌اند، زیرا در این اتحادیه برای افرادی که درخواست دریافت مجوز کسب و کار را دارند کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کنیم و کمیسیون فنی اتحادیه تهیه‌کنندگان و فروشندگان مواد اولیه شیمیایی تهران بعد از اتمام این کلاس‌ها از آنها آزمون گرفته و پس از قبولی آنها می‌توانند اقدام به دریافت مجوز کنند. در واقع این کلاس‌ها کاملاً رایگان و به صورت اجباری برگزار می‌شود.
وی عنوان کرد: براساس ماده ۹۱ قانون نظام صنفی کشور، «اشخاص حقیقی یا حقوقی اعم از دولتی یا غیر دولتی که طبق قوانین جاری موظف به اخذ مجوز فعالیت یا پروانه تأسیس بهره‌برداری یا اشتغال از وزارتخانه‌ها، مؤسسات، سازمان‌ها یا شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌های دولتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است، می‌باشند و همچنین نهادهای عمومی غیردولتی چنانچه به عرضه کالاها یا خـدمات به خرده‌فروشان یا مصرف‌کنندگان مبادرت ورزند مکلفند علاوه بر دریافت مجوز فعالیت یا پروانه به اخذ پروانه کسب از اتحادیه مربوط نیز اقدام کنند.» اما در تبصره 2 عنوان می‌کند افرادی که قصد همکاری مستقیم با کارخانه‌ها را دارند نیازی به دریافت مجوز کسب و کار از اتحادیه را ندارند. همین امر اتحادیه تهیه‌کنندگان و فروشندگان مواد اولیه شیمیایی تهران را دچار مشکلات فراوانی کرده است زیرا در حال حاضر هستند فعالانی در این صنف که به این تبصره اکتفا کرده و از دریافت جواز کسب و کار امتنا می‌کنند. در واقع افراد این بخش بدون مجوز به صورت فردی، نیازسنجی کرده و قراردادی را با کارخانه‌ها تنظیم می‌کنند تا بر اساس آن محصول مورد نیاز کارخانه‌ها را تأمین کند. این افراد بدون جواز کسب و کار، محصولات را وارد کرده و به طور مستقیم در اختیار کارخانه‌ها قرار می‌دهند. تاکنون اتحادیه به منظور برطرف کردن این مشکل نامه‌نگاری‌های متعددی داشته و جلسات مختلفی نیز برگزار کرده اما هنوز به نتیجه نرسیده است. نباید فراموش کرد که برطرف کردن این مشکل موجب می‌شود تقلب در محصولات این صنف کاهش پیدا کند.
ملکی گفت: اتحادیه در حال حاضر پیگیر تشکیل دو کمیته که یکی کمیته بانوان و دیگری کمیته نخبگان نام دارد نیز هست. با توجه به اینکه 20 درصد از اعضای این صنف را بانوان برتر که کارآفرین و استاد دانشگاه هستند، تشکیل می‌دهند. می‌توانیم با تشکیل این کمیته با آنها بیشتر در ارتباط بوده و در تصمیم‌گیری‌های مهم به منظور ارتقای اتحادیه از آنها بهره‌مند شویم. همچنین در خصوص تشکیل کمیته نخبگان نیز بد نیست بدانید که در حال حاضر حدود 30 عضو فعال این صنف دارای تحصیلات عالیه و دکترا هستند.
جستجو
آرشیو تاریخی