مدیرعامل بانک رفاه کارگران در گفت و گو با «ایران»:

سرمایه بانک رفاه 33 برابر شد

بانک رفاه با سیاست بانک مرکزی تراز شد

همزمان با اتخاذ سیاست جدید بانک مرکزی برای کنترل ترازنامه بانک‌ها به منظور مهار رشد نقدینگی و تورم، چهره بسیاری از بانک‌های کشور نیز تغییر کرده است به طوری که تعدادی ازآنها از وضعیت زیان به سوددهی رسیده‌اند. 
یکی ازاین بانک‌ها رفاه کارگران است که در طول دوره فعالیت دولت سیزدهم شرایط کاملاً متفاوتی پیدا کرده است به طوری که ضمن دستیابی به سوددهی، سرمایه خود را نیز چندین برابر کرده و مطالبات خود را از بدهکاران بزرگ دریافت کرده است. درهمین خصوص اسماعیل لله گانی، مدیرعامل بانک رفاه کارگران در گفت وگو با «ایران» گفت: یکی از موضوعاتی که در دولت سیزدهم روی آن تأکید ویژه‌ای شد کنترل و مهار تورم بود. سال گذشته سال کنترل تورم بود و برهمین اساس دولت تکلیفی برای خود مشخص کرد که این شعار محقق شود. مهمترین ابزار برای مهار تورم این است که رشد نقدینگی مهار شود  و برهمین اساس سیاست بانک مرکزی نیز درهمین راستا تدوین و اجرایی شد. سیاست کنترل نقدینگی و کنترل ترازنامه در شبکه بانکی اتخاذ شد و به هر بانک در محدوده مشخصی اجازه داده شد که ازمنابع بانک مرکزی برداشت داشته باشد. 
به گفته وی، همین سیاست‌ها و سیاست‌های پولی و اعتباری بانک مرکزی باعث شد که رشد نقدینگی کاهش پیدا کند، به طوری که درپایان سال گذشته این نرخ به محدوده ۲۴ درصد رسید که البته این اتفاق اثر مستقیمی هم بر مهار تورم داشت. ولی بانک‌ها باید اقداماتی انجام می‌دادند که این سیاست‌های بانک مرکزی را عملیاتی کنند و به واسطه آن بسیاری از مشکلاتی که در شبکه بانکی از نظر اضافه برداشت و خلق پول وجود داشت برطرف شود. 
این مقام مسئول ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ براساس قانونی که ابلاغ شد حساب‌های دولتی باید از بانک‌ها به بانک مرکزی منتقل می‌شد. درهمین راستا در بانک رفاه کارگران نیز حساب‌های بانکی وجود داشت که باید به بانک مرکزی منتقل می‌شد. طی سال گذشته با پیگیری‌های صورت گرفته و به خصوص افزایش حضور بانک در فناوری اطلاعات و جذب نقدینگی باعث شد تا بتوانیم نقدینگی بانک رفاه را تراز کنیم و دراین سال جزو بانک‌های تراز شویم. 
مدیرعامل بانک رفاه کارگران اضافه کرد: این درحالی است که بانک رفاه به دلیل پرداخت تسهیلات به سازمان تأمین اجتماعی همواره با ناترازی زیادی مواجه بود و بدین ترتیب پس از سال‌ها بانک رفاه کارگران تراز شد.در سال‌های گذشته به گونه‌ای بود که سازمان تأمین اجتماعی با بدهی ۱۰۸ هزارمیلیارد تومانی بزرگترین ابربدهکار بانکی بود. اما در دولت سیزدهم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بدهی سازمان تأمین اجتماعی به بانک با انتقال سهام از این سازمان به بانک تسویه شد. 
وی اعلام کرد: از محل سهام دریافتی از سازمان تأمین اجتماعی، سرمایه بانک از ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به ۷۱ هزارمیلیارد تومان افزایش یافت که تاکنون ۶۲ هزارمیلیارد تومان آن به ثبت رسیده است و مابقی نیز در دست انجام است. بدین ترتیب سرمایه بانک رفاه ۳۳ برابر شد. نسبت کفایت سرمایه نیز از حدود یک درصد به بیش از ۱۳ درصد رسید.
لله گانی اظهارکرد: نتیجه این اتفاقات این بود که میزان سودآوری بانک نیز افزایش پیدا کند. این بانک در سال ۱۴۰۱ رتبه دوم را از نظر سودآوری درمیان بانک‌های کشور به دست آورد. علاوه براین قدرت تسهیلات دهی بانک نیز افزایش قابل توجهی پیدا کرد . با این اتفاق بانک توانست به واحدهای تولیدی کمک کند. 

جستجو
آرشیو تاریخی