ارز و طلا در مسیر نزولی

نوسان دلار در بازار آزاد بین ۵۷ تا ۵۸ هزار تومان

 از هفته گذشته دلار در بازارغیررسمی و آزاد از کانال 60 هزارتومان خداحافظی کرد و به زیر این کانال رسید. این درحالی است که آخرین گزارش‌ها از بازار نشان می‌دهد که قیمت هر برگ اسکناس دلار امریکا به محدوده 57 هزارتومان نیز رسیده است، روندی که بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند تداوم خواهد داشت. در بازار طلا و سکه ایران نیز قیمت‌ها مسیری خلاف اونس طلا و بازارجهانی در پیش گرفته است. درحالی که قیمت طلا در بازارجهانی روند صعودی خود را حفظ کرده است، در بازار داخلی قیمت‌ها در حال ریزش است که اصلی‌ترین علت آن ریزش شدید نرخ ارز است.
با توجه به آرام‌تر شدن فضای سیاسی و نظامی درمنطقه، شوک وارد شده به بازارهای مالی ایران در اثر جنگ در حال تخلیه است و برهمین اساس، کارشناسان از بازگشت آرام دلار به محدوده 50 هزارتومان که بیش از یک سال درآن قرارداشت، بازمی‌گردد. همان زمان محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی هم اعلام کرد که افزایش قیمت دلار در بازار غیررسمی، کاذب است و بزودی قیمت‌ها پایین می‌آید.
برهمین اساس، قیمت دلار در بازار غیررسمی روز پنجشنبه بین کانال‌های ۵۷ و ۵۸ هزار تومان در نوسان بود.
قیمت دلار که از اوایل سال‌جاری از ۶۰ هزار تومان عبور کرد و ۲۶ فروردین هم به ۶۷ هزار تومان رسیده بود، پس از آن شروع به نزول کرد و در هفته گذشته به زیر ۶۰ هزار تومان رسید. روز پنجشنبه هم قیمت دلار در بازار غیررسمی به ۵۸ هزار تومان کاهش یافته و در برخی کانال‌های تلگرامی هم قیمت فروش نقدی دلار به 57 هزار و 900 هزار تومان کاهش یافته است.  

کاهش قیمت طلا در بازار داخلی علیرغم افزایش انس جهانی
در بازارطلا نیز شرایط مشابهی برقرار است. رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران از کاهش قیمت طلا در بازار داخلی علیرغم افزایش انس جهانی طلا خبرداد و گفت: قیمت‌ها در هفته جاری نیز دارای کاهش یا افزایش زیادی نمی‌شود.نادر بذرافشان در گفت‌و‌گو با ایرنا درباره تحولات بازار طلا در هفته گذشته افزود: هفته گذشته شاهد روند صعودی قیمت طلا در بازارهای جهانی بودیم و بهای اونس جهانی طلا با ۱۷ دلار افزایش به ۲ هزار و ۳۷۷ دلار رسید.
به گفته وی، افزایش قیمت اونس جهانی طلا در افزایش قیمت طلا و سکه بازار داخلی طی هفته گذشته به دلیل نیمه تعطیل بودن بازار و نبود تقاضا و کنترل قیمت ارز تأثیری نداشته است. رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران تصریح کرد: بنابراین در هفته‌ای که گذشت، قیمت سکه طرح قدیم با ۵۰۰ هزار تومان کاهش در آخرین معاملات چهارشنبه هفته گذشته ۳۸ میلیون تومان، قیمت سکه طرح جدید با ۵۰۰ هزار تومان کاهش هفتگی ۴۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، نیم سکه با ۱۰۰ هزارتومان کاهش هفتگی ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع سکه با ۱۰۰ هزار تومان کاهش هفتگی به ۱۵ میلیون تومان و همچنین سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی بدون هیچ تغییری ۷ میلیون و ۲۵۰ هزارتومان رسید.
وی گفت: در آخرین معاملات روز پنجشنبه هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۶۵ هزار تومان کاهش هفتگی ۳ میلیون و ۳۵۶ هزارتومان شد. بذرافشان افزود: در هفته‌ای که گذشت حباب سکه در مجموع حدود ۳۰۰ هزار تومان نسبت به هفته ماقبل خود کاهش قیمت داشته است که در مجموع ۷ میلیون و ۹۰۰ هزارتومان حباب سکه در بازارهای داخلی شد.
رئیس کارگروه تخصصی طلا، جواهر، نقره و سکه اتاق اصناف تهران درباره وضعیت بازار طلا و سکه در هفته آینده پیش‌بینی کرد: با توجه به بحران خاورمیانه و نوسانات دور از انتظار بازارهای جهانی که از ابتدای سال تاکنون رخ داد و قیمت طلا ۱۸ عیار به ۳ میلیون و ۹۰۰ هزارتومان و سکه به ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به اوج خود رسید، کاهش نسبی را طی یک ماه اخیر داشته ایم.
در طول هفته آینده با توجه به اینکه بازار از ابتدای سال تاکنون شرایط رکود نسبی و کاهش تقاضای زیادی داشته است، شرایط بازار آرام و بدون تقاضا و بحران خواهد بود.
وی اظهارداشت: اکنون با توجه به بازارهای جهانی و با توجه به قیمت ارز در داخل کشور قیمت‌ها با ثبات نسبی نسبت به بازارهای جهانی و بازار ارز رسیده است و دیگر انتظار کاهش قیمت‌ها را نباید داشته باشیم.
وی اضافه کرد: در طول هفته آینده با توجه به اینکه بازار از ابتدای سال تاکنون شرایط رکود نسبی و کاهش تقاضای زیادی داشته است، شرایط بازار آرام و بدون تقاضا و بحران خواهد بود. بذرافشان با تأکید براینکه در هفته آینده نوسانات افزایش و کاهشی زیادی در بازار نخواهیم داشت، تصریح کرد: ممکن است یکسری نوسانات بین ۱ تا ۳ درصدی ناشی از نوسانات بازار جهانی به تبع آن بازارهای داخلی باشد، بنابراین مردم نگران کاهش یا افزایش شدید قیمت‌ها نباشند. وی به مردم توصیه کرد: با توجه به کاهش نسبی خیلی منتظر کاهش یا افزایش مجدد قیمت‌ها در این صنعت نباشند و از این ثبات قیمت‌ها استفاده کنند و مبادلات مسکوکات سکه و طلا را انجام دهند.

جستجو
آرشیو تاریخی